vrije vlucht klassen

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door eclipse86, 9 feb 2018.

  1. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Hallo,


    na een tijdje brandstof en grotere bakken te vliegen ben ik begonnen met een f5j zwevertje 2meter pure fun. Ondertussen ben ik een res zwever aan het bouwen, en een super sinbad vintage glider staat ook op het lijstje.
    Ik vind al die toestellen er zeer leuk uitzien en een pure tak van het modelvliegen.
    Echter zie ik onder vrije vlucht heel wat klasses....en weet geen begin waar ik moet lezen of wat er de "beginnende" klasses zijn.

    Voor mij gaat het hem niet om wedstrijdvliegen, maar ik wil wel eens een simpel maar mooi VV model gaan bouwen en af en toe eens mee vliegen. zijn er suggesties, of waar kan ik mij wat inwerken op het VV gebeuren, zonder 100pagina's te moeten doorlezen, dus simpel de basis....

    Groeten en alvast bedankt!
     
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.016
    Locatie:
    Zwolle
    Hoi Chris,

    Je geeft al aardig aan in welke richting je denkt...simpel, recreatief en mooi.


    Om je verder de juiste kant op te helpen ..

    Wat zou je leuk vinden..hoe moet het model naar boven?
    - zweef ( aan de lijn)
    - rubbermotor
    - verbrandingsmotor
    - elektromotor

    En nu je aangeeft dat het recreatief is kun je verder kijken dan uitsluitend de primaire ( en vaak high tec) wedstrijdklassen...dus dat opent veel perspectieven.Naast eigentijds kan dan bv ook vintage..

    En als laatste en niet onbelangrijk...hoeveel ruimte heb je bij jouw in de buurt om VV te vliegen . Zou er bv een vleugje RC in mogen/moeten om de zaak gemakkelijk en goedkoop qua vliegtijd/afstand onder controle te kunnen houden.

    Probeer maar eens wat verder aan te geven in welke richting je wilt gaan....

    Tja..en de Super Sinbad is meer dan aardig..

    004.jpg

    ,
     
    Laatst bewerkt: 9 feb 2018
  3. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    Dan komt mijn vraag meteen opborrelen.

    Wil je buiten of binnen vliegen? Of wellicht beide?

    Dit maakt namelijk veel uit of te zien hoe we je kunnen helpen.

    Gr.

    Bernard
     
  4. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    zowiso buiten vliegen... ik ben ooit ook aan een double diamond dimon begonnen, en toen "noodgedwongen enkele toestellen verkocht waaronder die, maar nu ik hem zien vliegen heb zal ik zowiso ook nog eentje bouwen:)
     
  5. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    Ok voor buiten dus.

    Zonder 100 pagina's info te geven is de keus als volgt voor wedstrijdklassen:

    F1A zweefmodellen aan een lijn. Span ongeveer 2 meter plus
    F1H kleine broertje van F1A. 1.5 m span, goed zelf te bouwen, lastiger qua afstellen

    Chuck gliders. Veel lol mee snel zelf te bouwen ook als DLG zie je hier een ontwikkeling in. Veel goedkope spullen voor te koop als je out of the box denkt.

    F1B grote rubbermodellen voor buiten
    F1G kleine broertje van F1B. Vooral leuk met erg stil weer. Wordt in nederland eigenlijk niet gevlogen maar de kennis is er zeker dus laat je dat niet tegenhouden
    P30. 30 inch rubbermodel met vaste prop. Erg leuk voor jeugd en beginners

    Heb je rc ervaring en dan met name electro heb je nog 2 klassen die de afgelopen jaren snel op zijn gekomen en volwassen zijn geworden.

    F1Q een model dat gebaseerd kan zijn op F1A of F1B maar dan met een elelctro motor. Henk heeft deze modellen gebouwd en aan het vliegen i.c.m rc materialen

    E36/F1S. 36 inch modellen met een electromotor. Simpel te bouwen, zijn kits beschikbaar, maar ook veel tekeningen. Heeft niet veel nodig qua electronica en een forum lid heeft een timer gebouwd voor dit model.
     

Deel Deze Pagina