vrije vlucht techniek

• Topicstarter Topicstarter Ellips
  • Startdatum Startdatum
E

Ellips

Guest
Vrije vluchters, Kan iemand mij raad geven over het volgende. Ik zou graag eens kennis nemen van de technieken die vrije vluchters gebruiken om te bepalen of er ergens thermiek is of ontstaat of juist niet is. Ik zit hierbij te denken aan een bezoek aan een wedstrijd. Ik weet echter niet of er tijdens zo'n wedstrijd ook gelegenheid is om vragen te stellen en wat tekst en uitleg te krijgen. Ik kan me ook voorstellen dat het handiger is bv een training bij te wonen waarbij men minder de wedstrijd druk ervaart. Misschien is er nog een andere mogelijkheid. Kan iemand mij hierin adviseren?

Hallo Ellips,

Welkom op het forum!

Er zijn verschillende manieren om thermiek te vinden. Zo kun je al heel veel doen op het gevoel. Als op een mooie rustige dag binnen enkele minuten de wind afneemt en de temperatuur toeneemt, dan betekent dat vaak dat een thermiekbel zich aan het opbouwen is of voorbij komt. Soms verandert zelfs de windrichting tijdelijk. Mensen die HLG's (hand launch gliders) vliegen maken hiervan gebruik om het juiste moment te bepalen om te lanceren. Ook kun je gebruik maken van zogenaamde streamers; een heel dun licht lint van enkele meters dat aan de top van een vishengel bevestigd is. Deze vishenegel staat als een paal omhoog op het veld en de streamer kronkelt in de wind. Het materiaal wat je hiervoor kunt gebruiken is de tape van een oud casettebandje. Als er een thermiekbel voorbij komt, dan zal de tape mee omhoog getild worden door de luchtstroom. Een prima indicatie voor thermiek.
De professionals gebruiken (electrische) apparatuur om een indicatie te krijgen. De temperatuur wordt gemeten samen met de luchttemperatuur. Dit gebeurt heel nauwkeurig en relatief (dus niet de absolute temp en luchtsnelheid maar de verandering wordt gelogd). Op een scherm (of bij de wat oudere systemen op een schrijfrol) wordt deze data weergegeven.

Ik weet niet waar je woont, maar mocht je in de buurt van Nijmegen wonen, dan ben je van harte welkom om een langs te komen op een van de clubavonden van de Nijmeegse Luchtvaart Club (NLC - de Nijmeegse Luchtvaartclub - homepage). Daar zijn meestal wel mensen aanwezig die je nog veel meer kunnen vertellen over de apparatuur die gebruikt wordt.
Langskomen op een wedstrijd is altijd leuk. Je vindt daar enthousiaste vliegers, die je graag alles zullen vertellen over het zoeken naar thermiek en je ook de apparatuur in werking kunnen laten zien. In het plaatje hieronder is een overzicht te zien van de vrijevlucht wedstrijden die dit jaar gepland staan:

full

De eerst volgende wedstrijd, waar waarschijnlijk ook de apparatuur in werking te zien is, staat gepland op 16 maart. Er wordt dan gevlogen op een groot heideveld in de buurt van Garderen. Mocht je meer informatie hierover willen hebben, dan laat het maar weten en dan helpen we je verder.

Met vriendelijke groeten,
Jurgen

Laatst bewerkt door een moderator:
De manier van een aantal meters cassetteband (= mylar) aan de top van een vishengel is een hele handige en goedkope. Ik ben bepaald geen wedstrijdvlieger, maar echte wedstrijdcracks gebruiken (of gebruikten in het verleden) ook wel andere methoden, bijvoorbeeld een hele nauwkeurige thermometer, gemonteerd op een standaardje, om hele kleine variaties in temperatuur te kunnen detecteren. Anderen kunnen daar meer over vertellen. Bedenk echter wel dat je met dit soort detectiemethoden alleen kunt zien of er een bel los aan het komen is of op lage hoogte 'langs komt'. Je kunt ze tenslotte niet zien. Vooral vrije vluchtklassen waarbij het model direct na het lanceren in de bel moet zitten om er mee omhoog te kunnen gaan profiteren daar dan ook van, met name Chuck (werpzwevers) en rubberklassen (Wakefield, Coup d'Hiver, P30). Er zijn ook bellenblaasmachines gebruikt. Aan de zeepbellen kun je dan ook zien waar thermiek zit, maar ook dat zal alleen relatief dicht bij de grond kunnen. Vrije vlucht zwevers (met name A2), zijn meestal uitgerust met speciale haken waaraan de hoogtestartlijn zit, waardoor zij met het model dat aan de lijn rustig boven hen rondjes zweeft kunnen blijven heen en weer wandelen (of rennen) tot zij voelen dat het model in een bel zit omdat het naar boven begint te trekken. Dan kunnen zij het model los laten van de lijn zodat het in de bel blijft. Voor hen zijn dit soort detectiemethoden dus niet zo interessant (als ik het tenminste goed heb). Als jij deze vraag stelt doe je dat misschien omdat je met een radiozwever thermiek wilt vinden. Dan heb je echter niets aan detectiemethoden dicht bij de grond, en welke weg de bel daarna aflegt kun je daar niet mee achterhalen.

. Ééntje was een

Wellicht is de dlg-hoek een bron voor je gevraagde informatie, vaak worden daar keuzes gemaakt voor het vinden van thermiek op basis van de windrichting in combinaties met de te vliegen omgeving en uiteraard temperatuurs-verandering, plotseling aanrukken van de wind etc. zou het bijna vergeten, iteraard ook het vlieg-gedrag van je model! Vele piloten, vele technieken;)

Ellips heeft via PB contact met mij gehad en komt zeer waarschijnlijk binnenkort langs op een VV wedstrijd om te kijken hoe wij thermiek zoeken. Hij kwam erg geinteresseerd op mij over.

Greetz,
Jurgen

Oke, das mooi.
Was ingegeven doordat er naar mijn smaak te veel lieden zijn die wat posten, anderen spannen zich in om een zinnig antwoord te geven maar een reactie kan er dan niet meer vanaf.
Maar Ellips lijkt mij bij Jurgen wel in goede handen :)
(tja, thermiek heeft nu eenmaal mijn bijzondere belangstelling, vooral ook als oud-vrijevluchter)

Back