vrije vlucht vliegen in de winter

FOX35

PH-SAM
Maandagochtend kwam ik terug van de Model Engineer Exhibition in Londen. Het was helder en vooral: windstil! Dus ik dacht, laat alle andere klussen maar even liggen, ik ga vliegen! Thuis de 80% Kadet gepakt, even gekeken of ik de 0,25cc Schlosser ondanks de kou gestart kon krijgen. Vleugel met verse elastiekjes op de romp, brandstof (in zo’n heupflacon voor cognac) en een 2cc vulspuitje mee, een paar reserve-elastiekjes en een lapje voor de uitlaatsmurrie (meer heb je voor vliegen met een sportmodel niet nodig) en richting mijn favoriete veld. Ik heb er tot de zon achter de bomen begon te zakken héérlijk gevlogen. Dat had natuurlijk ook met een sportmodel met rubber- of electroaandrijving gekund. Het winterseizoen is geschikt voor méér dan alleen bouwen!

Inderdaad is in de winter ook goed te vliegen maar je moet wel het goede moment treffen.
Volgs mij is het in de winter beter om met vrije vlucht modellen te vliegen dan met RC ..... Als het model eenmaal in de lucht is kun je je handen weer in de zakken doen, dat geeft bij rc-vliegen wat problemen:)

Daar staat tegenover dat je bij vluchtjes van rond een minuut wel erg vaak je handen weer uit je zakken moet halen, helemaal als je daarbij dieselpeut over je vingers krijgt bij het tanken, want dat is erg koud!

Heerlijk winterweer

Vandaag tussen het sneeuwpoppenmaken, sleeen toch nog ff tijd gevonden om te vliegen met de High Flyer... Sneeuw en windstil, echt ansichtkaarten-weer. Het model draaide weer mooie stabiele rondjes... Neus en vleugeltip verzwaard met kneedgum ipv lood... Dit was een goede zet... Al met al wederom een geslaagd vliegmiddag...

full

Zoek em (linksboven)

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je model vliegt zoals jij dat wilt moet je het misschien zo laten, "never change a winning team", maar persoonlijk gebruik ik liever geen gewicht in de tip om rondjes te laten draaien. Alle gewicht dat je toevoegt gaat ten koste van de prestaties. Liever een beetje richtingsroer geven. Als het model dan de neiging heeft om naar beneden te spiralen in plaats van te stijgen of zelfs op hoogte te blijven, kun je met een naar beneden gebogen flapje (van karton) aan de vleugeltip die het laagst hangt en die die vleugeltip daardoor optilt, een vlakke bocht bereiken.

Wat is het voor model, is de vleugel met tissue bekleed? Werd dat dan niet nat en ging de vleugel daardoor niet kromtrekken?

gewicht vleugeltip

Hmmm... dat van die flapjes is een goed idee... Ga ik proberen ! Ja al het extra gewicht is zonde van al het schuur werk. The High Flyer van Pel-Aero bestaat uit een massieve balsa vleugel... Vleugels had ik bewerkt met Pledge vloerplus...

Back