Vrije Vlucht Vliegende Vleugels.

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door bdoets, 18 dec 2021.

  1. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik heb al een tijdje een paar stokoude vliegende vleugel tekeningen achterin mijn computer zitten, met het idee er misschien ooit een RC versie van te bouwen...

    razor-kb2_koorn_1941.jpg

    zeis_hekking_1948.jpg
     
    MaartenCornelissen vindt dit leuk.
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.027
    Locatie:
    Zwolle
    Wat een mooie dingen...
    De koningsklasse in die Vliegende Vleugels waren enorme bakken van tot wel 3 meter spanwijdte.

    Nu ben ik al fff aan het zoeken geweest naar foto's en tekeningen maar dat valt niet mee om daar wat van te vinden.

    Tot nu toe als enige bron de Nederlandse tekeningen serie die we hier hebben onder gebracht.

    https://webappsandmore.nl/ => tekeningen


    Nu zag ik ergens een vraag over een Vliegende Vleugel met als het fff kan een plat profiel..

    Is er..
    boemerang_junior_vh111_vanhattum_1947.jpg

    Mochten jullie ( en met name VV vliegers van de oude garde) foto's of tekeningen hebben dan graag.

    Ondertussen speur ik nog even door.
     
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  3. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Heel weinig en matige qualiteit:
    Eind jaren 50 was het een beetje over met de ''hele grote vliegende vleugel'' trend.
    OA doordat de Europacoupe (Saarland de A2 vliegende vleugels in het programma opnamen werden die dominant.
    Alle modellen binnen het ''circuit'' waren in die tijd van het type pijlstelling/tipverdraaing.
    Scan_20211219 (10).jpg
    Scan_20211219 (11).jpg
    En mijn eigen (mislukkende) pogingen (1960/1961)
    Scan_20211219 (9).jpg Scan_20211219 (5).jpg
     
    lecraM, hastf1b en Énke Blériot vinden dit leuk.
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    [​IMG]

    De Stini 1 is al een paar maal met de club-huckepack omhoog geweest en vliegt leuk, en heeft een erg fraai vliegbeeld. Het rompvinnetje heb ik vergroot en er een naar twee kanten uitslaande remklep van gemaakt, want de clubwedstrijd hield ook in een doellanding. Klep werkt best goed.
    Overigens bleken de elevons een stevig haakeffect te veroorzaken, uiteindelijk gaat dus alleen de binnen-elevon omhoog, en dat stuurt gewoon goed.
     
    Laatst bewerkt: 24 dec 2021
    aurectar, ArthurP en wie1963 vinden dit leuk.
  5. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.304
    Locatie:
    Dordrecht
    Niet helemaal mijn ding vliegende vleugels maar toch wel leuk om te volgens.
    Wel een leuk model de Stini1.
     
  6. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Deze had ik ook nog ergens opgeslagen... misschien doe ik er iemand een lol mee. Vrijwel vlakke intrados, dat is meegenomen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2021
  7. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    De boemerang heeft ook nog een grote broer met 1.68 spanwijdte. Wat minder sierlijk dan de exemplaren hierboven, maar daarmee waarschijnlijk wel een stuk eenvoudiger te bouwen en van RC te voorzien.

    boemerang_vh105_vanhattum_meevis_1946.jpg
     
    MaartenCornelissen vindt dit leuk.
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Mooi, en makkelijk profiel... hij mocht een maatje groter (voor een thermiekzwever hou ik bij voorkeur minimaal 2 m. span aan)

    Ik vraag me af hoe haalbaar het zou zijn om zo'n soort model niet met elevons te sturen, maar door de winglets of kielvlakken iets scheef te trekken. Er zijn in mijn oude sport deltavliegen een paar types die op een vergelijkbare manier gestuurd worden (weerstand vergroten aan een kant). Voordeel voor RC, servo's kunnen ver binnenboord (aansturen met draadje, zoals bij DLG). Nadeel, je moet voor het hoogteroer iets anders verzinnen...
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2021
  9. hastf1b

    hastf1b

    Lid geworden:
    6 jul 2008
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Monheim am Rhein Duitsland
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  10. hastf1b

    hastf1b

    Lid geworden:
    6 jul 2008
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Monheim am Rhein Duitsland
    Wedstrijd 1963

    Heinz TheovtRood-PP-4.jpg
     
  11. hastf1b

    hastf1b

    Lid geworden:
    6 jul 2008
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Monheim am Rhein Duitsland
    Naar artikel #1 J. Hekking.

    Heinz img022.jpg
     
    flymax, Ton van Munsteren en HBZWEEF vinden dit leuk.
  12. Histone

    Histone PH-SAM

    Lid geworden:
    24 jul 2010
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Tilburg
    Bijgaand ontwerp is van Gerard ten Hagen en stond gepubliceerd in de AVIA van maart 1956.
    In Tilburg heeft een van de leden van de destijds bestaande TMVC (oprichting 1957) dit toestel omstreeks 1960 gebouwd, dit met een aangepaste (rechthoekige) romp doorsnede.
    Hierin is zeker voldoende ruimte voor een eventuele RC-uitrusting te vinden.
    Voor de duidelijkheid is de ligging van het zwaartepunt nog even wat duidelijker aangegeven.

    Fifty-50 Avia maart 56 met ZWP.jpg
     
    Ton van Munsteren en hastf1b vinden dit leuk.
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Mooi!
    Wat zouden de letters G en H in de centre section betekenen?
     
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Niet zo mooi vind ik de sprong in de TE bij de tippen. Zou ik niet maken als ik dit model zou bouwen.
     
  15. Histone

    Histone PH-SAM

    Lid geworden:
    24 jul 2010
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Tilburg
    Is de opvolging van de eerdere doorsneden: A-B (hoofdrib), C-D (tipkoppelplaat), E-F (tiprib), G-H is rompdoorsnede, zie linker bovenhoek op de tekening onder de hoofdrib.
    Helemaal rechtsboven in de tekening zijn de initialen van VH '56 te ontwaren.
    Juste van Hattum bekleedde in die jaren de functie van technisch commissielid afd. Modelvliegen van de KNVvL, later opgevolgd door Ton Aarts.
     
    bdoets vindt dit leuk.
  16. hastf1b

    hastf1b

    Lid geworden:
    6 jul 2008
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Monheim am Rhein Duitsland
    Het prachtige N1 model van John Osborn. Mijn broer bouwde hem rond 1955 en vloog er met succes mee in wedstrijden.

    Heinz jb1.jpg jb2.jpg jb3.jpg jb4.jpg
     
  17. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Dat vind ik een interessant model... maar heb je er niet een scan van met hogere resolutie? De tekst is nu onleesbaar, en ik zie ook niet hoe de constructie is bij rib 6, het lijkt er op dat alle liggers daar een knik maken en dat kan je maar niet stomp aan mekaar lijmen lijkt me...
     
  18. hastf1b

    hastf1b

    Lid geworden:
    6 jul 2008
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Monheim am Rhein Duitsland
    Zo beter?

    Heinz Document_20220107_0001 (2).jpg Document_20220107_0002 (2).jpg
     
  19. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Zeker... dank!
    Hoewel... hoe dat zit bij rib 6 blijft onduidelijk.
    En de V-stelling blijkt door buigen van de tong aangebracht te worden? Andere tijden... ik zou dat liever maken door de sleuf in rib 2 en 3 een beetje omlaag te plaatsen. Maar zonder computertekening blijft dat lastig, misschien liever de V-stelling maar beperken tot de tippen.
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2022
  20. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    mooie kisten en foto's! die grote boemerang, is volgens mij de tijd decennia vooruit met profilering, en een uitstekend model om RC te maken.
    vele bijzondere vormen overigens, fascinerend.
     

Deel Deze Pagina