FOX35
PH-SAM
mmm, weinig berichten op het VV-subforum. Ik begreep uit de wakefieldkringen dat het enthousiasme daar dit jaar ook nogal laag zou zijn. Zelf heb ik (als sportvlieger) ook nog niet zoveel gedaan. Wel heb ik enkele malen in de mooie tijd voor pasen heerlijk gevlogen, maar dat was dan met de kant-en-klare electro VV modelletjes van schuim. Ik bedacht me dat ik daar de afgelopen jaren toch heel veel lol aan beleefd heb, en dat die dingen vaak een verloren dag hebben gered als er van alles crashte, maar als reserve had ik dan altijd mijn schuimpjes bij me om de rest van de middag of avond toch lekker mee te kunnen vliegen. Ze kosten vrijwel niks (voor 10 euro heb je een goeie), maar ze vliegen meestal al heel redelijk uit de doos en zijn makkelijk af te stellen. Meestal is een flapje buigen uit de achterkant van de vleugelkant die in de bocht het laagst hangt voldoende. Ze zijn duurzaam genoeg om een hele tijd mee te gaan, maar als er eentje wegvliegt of kapot gaat heb je voor weinig weer een nieuwe. Met een setje batterijen kun je meerdere vliegdagen opladen. Het laden duurt een minuut voor elke vlucht, maar je wordt er niet vies van als bij diesel en niet moe van (nou ja) als bij rubber. Natuurliefhebbers horen niets, dus ergeren zich ook niet aan lawaai of zo. De vluchtduur is meestal tussen de 30 en 60 seconden zodat je niet te ver hoeft te lopen om hem weer op te halen, er zijn natuurlijk uitschieters en hij moet niet in een bel komen. Daarom vlieg ik liefst 's avonds als er weinig of geen thermiek is. Je moet natuurlijk een groot genoeg veld en weinig wind hebben, maar dan kun je hier ontzettend veel lol aan beleven. Ik blijf een fan van 'stick-and-tissue' modellen met kleine dieseltjes of rubberaandrijving, maar ik ben blij dat ik altijd schuimpjes achter de hand heb!