vrijevlucht!?!?!

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door kevin f1m, 17 mrt 2004.

  1. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    sinds ik op dit forum ben merk ik dat er in NL heel weinig word gedaan aan vrijevlucht.
    mijn vraag is dus wat jullie van vrijevlucht vinden.
    dus wat jullie er goed of slecht aan vinden.
    het is egt leuker dan vliegen met een dikke 5cc motor,
    dat is niet meer egt natuurlijk maar brute kracht.
    greetz kevin
     
  2. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    das jouw mening kevin, ik persoonlijk zou er geen ene bal aanvinden om een ding te gooien en na een paar seconde op te moeten rapen om weer te gooien.
     
  3. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    @Gerard, ik weet niet wat jouw definitie is van een paar seconden maar 480 seconden is volgens mij iets meer dan een paar. Ik denk zelfs dat het nederlands record vrije vlucht langer is dan jouw gemiddelde vlucht-tijd op je Raptor met CP12,5% (die ik schat op een minuut of 8). En dan hebben we het nog over indoor-vrijevlucht.

    @Kevin, wat jij een dikke 5cc vindt, vindt iemand anders nog eens niet geschikt als motortje op een beginners-kistje. En ofdat je voetje voor voetje, en dan nog in slowmotion, moet lopen omdat anders je toestel in 10 stukken breekt, echt is weet ik niet.

    Ik denk dat we als modelvliegers onderling van elkaars deeltje van de hobby moeten genieten en waarderen. Want er zijn al genoeg mensen die niet gehinderd door enige kennis van zaken de hobby in een foute hoek plaatsen.

    Wat ik goed aan vrije vlucht vindt is het laagdrempelig karakter, voor een paar Euro Hout en lijm en een uurtje werk heb je al een vliegend model. Dus leuke instap voor de jeugd, maar aangezien deze in het Nintendo/Playstation/Nokia tijdperk opgroeien moet het allemaal iets flitsender en sneller zijn. Gevolg veel ARF-jes enzo.

    En ik moet toegeven dat de eerste echte vlucht van mijn KNVvL-chuck wel een bepaalde voldoening gaf, alhoewel ik al meer dan 12 jaar RC ervaring hadt. Ofdat dit hetzelfde gevoel is als hartslagje 200 wanneer ik in de toekomst m'n eerste sustained chaos lukt weet ik niet.

    Groetjes,

    Rick

    Die alles mooi vindt als het maar vliegt.
     
  4. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Dit topic is door de verhuiscrew richting 'Vrije vlucht/lijnbesturing' verplaatst...
     
  5. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    al vliegt ie 48000 seconden rick, ik bedoel maar te zeggen dat ik daar geen klap aan vind, net als hij aan een gemotriseerd toestel.

    ieder zijn eigen ding he :wink:
     
  6. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    nou een paar seconden.....
    ik vlieg zelf niet zo heel lang, 7 min maar dat is denk ik wel wat langer dan het gemiddelde vliegtuig.
    en de records liggen tegen een uur vliegen
    haha niet gedacht hè?
    het is ook veel meer preciesie werk, 0.1 gram is bij mij erger dan 10 gram bij jou.
    deze modellen wegen 1.2 tot 3 gram.
    greetz kevin
     
  7. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    okej daar heb je gelijk in
     
  8. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Kevin, ik zou er zelf niet aan beginnen.
    Maar ik heb het al verschillende keren op de beurs in Dortmund gezien.
    En ik ben bijna van mening, dat iedere modelvlieger hiermee moet beginnen.
    Want dat komt echt krap het zwaartepunt, ook met een Rubber motor.
    Ik vond het echt geweldig, ook omdat het daar bijna allemaal jonge jongens waren.
    Die hebben straks meer verstand van hoe een vliegtuig vliegt, dan ik.
    Hoewel ik er ook wel van weet.
    Maar ik krijg steeds meer respect voor jullie.
    Echt ik kan het niet ander zeggen.
    Ga zo door.
    Als jij nog eens rc gaat vliegen, kan je iedereen op de club vertellen hoe je een vliegtuig in moet vliegen.
    Veel modelvliegers nemen daar de tijd niet voor, of hebben er geen zin in, of weten het niet.
    Veel succes
     
  9. Guest

    Guest Guest

    Ik vind er ook niks aan, ik vind het veel leuker dingen te besturen.
     
  10. stan

    stan Guest

    ik ben echt van menig dat vrije vlucht echt leuker is dan gemotoriseerd vliegen, hierbij is het bouwen vaak veel precieser en is het veel intensiever vliegen, je moet ver lopen naar zo'n kist, je kan hem niet even weer voor je voeten laten landen.
    ook is het veel spannender omdat het altijd weer de vraag is of je vliegtuig de Max. vliegt en dat je weer verder in de ronde bent...

    maar dat is maar mijn mening ;)

    toch een beetje nieuwsgierig geworden ??
    kijk op: www.nijmeegseluchtvaartclub.nl
     
  11. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    O jee stan op het forum rennen. :D
     
  12. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    ik vind het wel iets hebben!!!
    zoiets klein en dat vliegt 8O :D

    Grtz
    Steven
     
  13. Frank Stevens

    Frank Stevens

    Lid geworden:
    17 sep 2002
    Berichten:
    2.035
    Locatie:
    Soerendonk, het leukste gat van Nederland!
    Ben vroeger ook met een vrije vlucht zwever begonnen. Twee zelfs, der kleine Uhu en de Graupner Nancy.
    En ik moet zeggen dat ik hier verrekkes veel van heb geleerd. :)

    Ik raad ook iedere tiener die wil beginnen aan om eerst eens een vrije vlucht zwevertje te bouwen. Met die kennis op zak bouw je toch iets gemakkelijker dat lestoestel Charter of wat dan ook.
    Bovendien lage instapkosten en je mag oooooveral vliegen.....

    Veul vliegplezier
    8) Frank
     
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Laat dat 'tiener' er maar rustig van af, het geldt namelijk voor iedereen. Tot de aanbevolen 'vooropleiding' hoort vervolgens ook nog LB. Nu weet ik dat veel beginners zich voor dit alles te goed voelen (maar toegeven dat dit eigenlijk vanuit een misplaatst superioriteitsgevoel gebeurt, durven ze dan toch ook weer niet....) Vanuit de clubs zou wat duidelijker moeten worden aangegeven dat het niet zo slim is om meteen met RC te willen beginnen.
    Zou ik niet van uitgaan, het is namelijk niet het geval....
     
  15. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Tjah hierbij sluit ik me aan met de reactie van bruno. Als je nagaat dat outdoor bijna op geen enkele heide mag. Behalve de rozendaalse heide en de regte heide. Misschien nog 1 meer. En indoor gebeurd nog weinig omdat het bijna niet te betalen is voor de meeste vliegers. We moeten toch de kosten van de zaal met weinig mensen delen.

    En dit is ook iets wat voor veel vliegers van groot belang is. Niet alleen bij jong maar zeker ook bij oud. Men moet toch leren hoe een model zich gedraagt als er weinig tot geen controle over uitgevoerd kan worden. Toch is het zo dat veel vliegers het niet durven omdat ze dan misschien buitengesloten voelen door RC vliegers. Nou ik spreek uit ervaring. Je moet je hier niks van aantrekken en gewoon doen wat jouw het beste lijkt. Ik adviseer echt ook tot betrekking van de kosten om eerst met vrije vlucht te beginnen. Het is toch zonde als er allerlei dure apparatuur aangeschaft is en iemand vind t niks.

    Ook lijnbesturing is iets wat van belang kan zijn. Zelf heb ik dan RTP gevlogen. (Round The Pole). Maar nog nooit met een handvat of verbrandingsmotor. (lijkt me wel erg gaaf). Maar toch ook hierbij is een stukje controle maar niet zodanig veel dat er van alles mis kan gaan als je model honderden meters hoog en ver is.

    Naar mijn mening is de beste volgorde van het beginnen met modelbouw toch:
    - bouw een vrije vlucht model voor binnen en/of buiten.
    - kijk in hoeverre lijnbesturing in het bereik ligt. Als het bereik er is neemt het aan.
    - begin dan s rustig met een RC model.


    Bernard
     
  16. Richard-F1B-

    Richard-F1B- Guest

    o, heerlijk die discussies, nou ja discussie, iedereen weet dat vrijevlucht in alle opzichten mooier is alleen sommigen proberen dat gewoon te verdringen! :D
     
  17. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    F2B = 200% OK :lol:
     
  18. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Lieve mensen,

    Ik ken de discussie en wordt er altijd een beetje moe van. Het gaat er toch maar om waar iedereen persoonlijk warm van wordt! Laten we blij zijn dat modelvliegen (sterker, modelbouw in zijn algemeen), zo ontzettende veel kanten kent en dat wij allemaal aan één of meer van die kanten ons plezier op onze eigen manier kunnen beleven!

    En als wij alle mensen die van een ander aspect van modelvliegen houden in hun waarde laten, dan doen zij dat ook met ons en kunnen we allemaal plezier hebben. Je mag best zeggen dat 'jouw' tak van vliegen erg leuk is en dat jij 'hun' tak van vliegen niets vindt, maar dat beleven andere mensen weer anders. Laat ze. Ik vindt niemand minder omdat hij een tak van vliegen beoefent die ik niet leuk vindt.

    Of een tak van vliegen moeilijk is of niet maakt niet uit voor hoeveel plezier iemand er aan beleeft en je kunt iets zo moeilijk maken als je zelf wilt. Rubbervliegen kun je met een simpel 'all-sheet' ding met een plastic prop dat je in de speelgoedzaak kocht, maar ook met een high-tech carbon F2B waarmee je met de juiste kennis en thermiekverklikkers het WK kunt winnen. Voor sommigen is dat laatste de ultieme plezierbeleving, maar ik vindt dat niveau te hoog, dus beleef er meer plezier aan om het simpele rubbermodelletje toch zo goed mogelijk te laten vliegen.

    Ik ben actief op heel veel verschillende modelvlieg terreinen, zowel op gebied van vrije vlucht, als lijnbesturing, als RC. Ik doe zoveel dingen dat ik nooit op één terrein expert zal worden of wedstrijden zal winnen. Dat is nu eenmaal wat ik leuk vindt en niemand kan mij anders dwingen. Er zijn ook dingen die ik niet leuk vindt. Bijvoorbeeld helicopters zegt mij niets. Dat betekent niet dat ik op Helicoptervliegers af moet geven of hen moet voorhouden dat lijnbesturing of vrije vlucht zo geweldig is.

    Ik moet zeggen dat ik (waarom kan ik ook niet verklaren) vaak een warmer gevoel krijg van vrije vlucht en lijnbesturing dan van RC, maar dat wil niet zeggen dat ik niet toch bezig ben met radiobestuurde modellen als ik daar toch zin in heb.

    Wat ik ook merk is dat ik steeds mensen tegen kom die een eind dezelfde interesse op modelvliegterrein als ik, maar nooit helemaal hetzelfde. Ik ben bijvoorbeeld net zo enthousiast over LB stunt als iemand die net zo ver is als ik, maar hij trekt daarnaast meer naar LB speed, terwijl ik meer naar teamrace en combat trek.

    Of iemand anders vindt VV sportmodellen met dieseltjes net zo leuk als ik, maar hij rust ze uit met RC, terwijl hij niet begrijpt dat ik ook een VV electro sportmodel overweeg om te kunnen vliegen op een heide waar je niet met brandstofmotoren mag vliegen, en zo gaat het steeds.

    Maar dat geeft allemaal niets. Het is leuk om gelijkgestemde enthousiasten te vinden als je het over een bepaald onderwerp hebt, en daarvoor is dit forum ideaal! Dus: F1B (wakefield) en F2B (LB stunt) zijn zeer OK, maar A1, teamrace, P30, combat, Bostonian, F1A, en alle andere wedstijdklassen én natuurlijk ook alle andere modellen die niet in of om een wedstrijd gevlogen worden zijn allemaal zeer OK, zolang je er maar plezier aan beleeft.

    En dan volgt nu de collecte.
     
  19. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    [Piep], zo'n lang stuk geschreven (sorry moderator) en dan nog wat vergeten.

    Wat ik ook vind dat we niet meer moeten doen, is stellen dat bepaalde takken van modelvliegen (alleen) geschikt zijn om met modelvliegen te beginnen of (alleen) voor tieners.

    Ik ben 42, maar kan met een 'beginnersmodel' vaak net zoveel lol hebben als met een wedstrijdmodel.

    Het is heel verstandig om met een A1-zwever bouw- en vliegervaring op te doen voor je je eerste RC kist gaat bouwen, maar het is niet alleen daar geschikt voor. Om een A1 in een wedstrijd steeds goed te laten presteren en zijn max te laten halen is naar mijn mening méér deskundigheid nodig dan een A2 (F1A)!

    Hetzelfde geldt voor lijnbesturing, erg geschikt om ervaring met motoren op te doen voor je een RC kist gaat bouwen, maar daardoor niet per se alleen een opstap naar RC!

    Verder zijn niet alle tieners beginners en niet alle beginners tieners! Ik ken beginners van boven de 60 en tieners die al vééél verder zijn dan ik ooit zal komen (ik zal Kevin en Richard op rubbergebied denk ik nooit inhalen!).

    Iemand die in RC wil beginnen en niets ziet in VV of LB (of daarin geen goede begeleiding kan krijgen van een VV'er of LB'er in zijn buurt) kan echt beter meteen onder leiding van clubgenoten een Charter bouwen dan gedwongen worden eerst een A1 zwever te bouwen, en dan redt hij het vast om een goede RC'er te worden.

    Ik beschouw mezelf trouwens als eeuwige beginner omdat ik in zoveel klassen bezig ben en vaak het inzicht niet heb om er meteen goed in te worden (en dat waarschijnlijk ook nooit zal worden). Ik ben er al heel blij mee dat ik een herkenbaar F2B schema kan vliegen, een teamrace wedstrijd heb gevlogen zonder te crashen, inmiddels over de 4 minuten kom met mijn indoormodel en deze zomer maxen heb gescoord met mijn wakefield, maar ik zal nooit in een klasse uitblinken. Hoeft voor mij ook niet, maar op de een of andere manier wordt ik altijd heel enthousiast van beginnersmodellen in een bepaalde klasse. Persoonlijk haak ik vaak af als het te high-tech wordt, terwijl het dan voor veel anderen juist pas leuk wordt!

    Aggemaleuthet.
     
  20. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    daar ben ik het nou helemaal mee eens, het aller belangrijkste van een hobby is, is dat je er plezier in hebt (en dat geld natuurlijk neit alleen voor modelvliegen).
    je leest inderdaad ook veel dat vrijevlucht en LB als instap klasse word gezien voor het 'echte' werk. ik ben het er mee eens dat het verstandig is om eerst een simpel VV of LB model te bouwen voordat je aan een moeilijk RC model begint.
    Maar dat VV en LB alleen maar instap zijn klopt niet want ook bij deze takken heb je modellen van ontzettend simpel (dus door iedereen te bouwen) tot en met ontzettend moeilijk en high tech.

    gr kevin
     

Deel Deze Pagina