Vrijheidklasse schaal 1:5 traditioneel gebouwd

Hallo modelbouwers ,

na het lezen van de artikeltjes van de BM 16m2 wil ik de zgn Bulthuis bouw onder de aandacht brengen met een foto verslag.Ik hoop dat ik bouwers hiermee kan stimuleren om af te stappen van het balsa bouwen en een goed zeilend schaalmodel schaal 1:5 met de vroeger gebruikte bouwmaterialen o.a eiken en mahonie en alles op schaal.Met de modellen leer je echt zeilen zoals in de 1:1 boten dus met open kuip en geen fokkeboom maar een echte fok die dus via een bak en stuurboord lijoog wordt bediend er is veel keuze in deze mooie klassieke boten zoals 16 m2,vrijheid,22m2,30m2,
groet aegir_2

http://1drv.ms/1AvxXLA

Indrukwekkend. Interessant hoe de servo's onder dek zijn ingebouwd.

MVG Arnold

Prachtig en heel leerzaam. Hoe zit die omlooplijn van de fok om de servotrommel heen? Een keer erom heen geslagen, of meerdere keren? Heeft dat voldoende grip?

Geeft die open kuip niet een groot risico op water in de boot? Bij een 1:1 is dat vervelende, maar kan de "besturing" wel tegen natte voeten, RC onderdelen hebben daar meer moeite mee.

Verder wel zeer fraai, en een mooie aanvulling op wat er allemaal mogelijk is met RC zeilen.

Indoorvlieger: om antwoord te geven op je vraag rc apparatuur kan echt niet tegen natte voeten er moet natuurlijk rekening gehouden worden met de windkracht (schaal effect) bv windkracht 3 beaufort is voor een schaalmodel 1:5 al 5,5 beaufort en bij vlagen tijdens het zeilen je schoten vieren om de vlaag op te vangen het is echt zeilen met deze boten.Ik plaats even een tabel in de foto reportage hoe de verhouding is van wind op de diverse schaal maten ,de rc apparatuur staat wel op de buikdenning vrij van het eventueel geschepte water tijdens het zeilen hoop dat dit het antwoord is op je vraag ,

Kuifje:om antwoord te geven op jou vraag heb ik 2 foto,s geplaatst in de reportage van de trommel van een hs 785 van Hitec servo je hebt 2schijven
de lijnen worden geborgd aan de onderzijde van de trommel met een knoop de servo draait ongeveer 4,5 omwentelingen op de ene trommel is de lijn opgedraaid en de andere is dan leeg zo kun je de fok van bv bakboord naar stuurboord laten gaan hoop dat ik het duidelijk heb uiteen gezet ,
vr gr aegir_2

De Vrijheid is een droog schip. Je zult meer problemen hebben met een 16 kwadraat. Ook de Topklasse is een droog schip.

MVG Arnold

De Vrijheid is een droog schip. Je zult meer problemen hebben met een 16 kwadraat.

Ik heb in de jaren '60 en eerste helft '70 veel in zowel een 16 kwadraat als een Vrijheid gezeild, en die hielden we dikwijls geen van beide echt droog Arnold.:D

Nou waren we beslist geen mooi weer zeilers, en vooral op het Haringvliet kon het goed tekeer gaan. Heerlijke boten om te zeilen!!!:yes:

Groet,

Ad

Kuifje:om antwoord te geven op jou vraag heb ik 2 foto,s geplaatst in de reportage van de trommel van een hs 785 van Hitec servo je hebt 2schijven
de lijnen worden geborgd aan de onderzijde van de trommel met een knoop de servo draait ongeveer 4,5 omwentelingen op de ene trommel is de lijn opgedraaid en de andere is dan leeg zo kun je de fok van bv bakboord naar stuurboord laten gaan hoop dat ik het duidelijk heb uiteen gezet ,
vr gr aegir_2

helder!

Back