vrijheidsklasse

hallo RC zeilers,

ik wil een model rc zeiler bouwen naar de originele tekening van een Vrijheid dit is een oude hollandse wedstrijdboot.Wie kan mij vertellen
wat de beste schaal is om te bouwen.

Aegir_2

Beste Eagir,

Bij Minisail heeft een van de donateurs eveneens een prachtige vrijheid gebouwd (zie minisail.nl), lengte 108cm. Voor zover ik weet is het een model dat volledig op schaal is gebouwd en zonder aanpassingen prima zeilt. Er zijn methodes om te berekenen wat de minimale lengte is voor een zeilboot op schaal waarbij de zeilprestaties nog geen aanpassingen aan onder- of bovenwaterschip vergen.

Groet,

Eric

hallo RC zeilers,

Wie kan mij vertellen
wat de beste schaal is om te bouwen.

Aegir_2

Hoi, wat de schaal betreft heb je net je antwoord gekregen. Ik kan er alleen aan toevoegen dat naar mijn mening een zeilschip het mooiste vaargedrag vertoont als hij een meter of langer is gebouwd!

Succes met je project

grt
JP

Als je geen probleem hebt met transport zo groot mogelijk , Schaal 1/4 of
anders 1/5 , 1/6.

Vaar zelf met een schip van 1,65 m , 11,5 kg 7 kg ballast, filmje op mijn weblog

vrijheid(je)

Het bouwen van een schaalmodel heeft als gevolg dat je waterverplaatsing met de 3e macht van de schaal vermindert (schaal 1:5 voor een vrijheid geeft een interssant model , maar met waterplaatsing =1/125 van het het echte schip) maar je zeiloppervlak met kwadraat dus slechts 1/25.Dus eigenlijk wordt het zeil te groot.Zelf (nare) ervaring met een pampus model.In een oude Modelbouwer (ik meen uit 1966) staat een leuk theoretisch verhaal over schaaleffecten van modelzeiljachten met vuistformule voor de verhouding zeilopp:waterverplaatsing.werkt goed.

Atarie

Back