vrijloop lager en remmen

• Topicstarter Topicstarter hilbren
  • Startdatum Startdatum
H

hilbren

Guest
Als ik het goed begrepen heb dan koppelt een vrijlooplager de voorwielen los van de hoofdas als de voorwielen sneller draaien dan de achterwielen (in een bocht bijvoorbeeld). maar wat nou als je remt, de hoofdas wordt geblokeert en de voorwielen worden losgekoppelt dus dan remmen alleen je achterwielen maar. klopt dit ??

Dit vraag ik dus alleen aan mensen die in bezit zijn van een vrijloop lager !!!!

Met een vrijloop op je voorwielen rem je alleen op je achterwielen.

Is wat minder stabiel maar in sommige bochten is het makkelijker om je auto dwars te gooien. Uiteindelijk is de stabiliteit weer afhankelijk van je rem en de afstelling van de auto :)

Persoonlijk vind ik het fijner als je met 4 wielen tegelijk kan remmen :) WAnt bij mij kwam de achterkant naar voren (soort rare bocht)
.

Ja het lijkt mij idd ook makkelijker dat je met vier of alleen je voorremmen remt. Maar hoe is dit opgelost in proffesionele auto servent, pico ect. :?:
ik neem niet aan dat die zo super snel remmen door alleen hun achterwielen te gebruiken....

hilbren zei:
Ja het lijkt mij idd ook makkelijker dat je met vier of alleen je voorremmen remt. Maar hoe is dit opgelost in proffesionele auto servent, pico ect. :?:
ik neem niet aan dat die zo super snel remmen door alleen hun achterwielen te gebruiken....

Alle auto's met een vrijloop remmen op de achterwielen dus ook de Serpents enzo. Dat dwars gaan of geheel achterste-voren betekent een blokkerende rem. Als je een brandstof rijdt moet je de rem op slip instellen, net tegen het blokkeren aan, bij electro is het instellen op je regelaar of met je vinger het goed regelen.

best wel stom dat ze daar na zo veel ervaring nooit wat op gevonden hebben 8O

met je voorwielen kun je veel harder remmen, met als gevolg dat je later kunt gaan remmen voor de bochten, met als resultaat dat je snellere ronde tijden neerzet..... :roll:

Met de techniek van tegewoordig moet het toch mogelijk zijn om doormiddel van bijvoorbeeld een miniservo en een mixerfuntie op de zender de voorremmen appart te leten remmen?

zomaar een ideetje.

als je alleen met de achterwielen remt kun je nog sturen, als je op alle wielen gaat remmen kun je niet meer sturen als de wielen blokkeren.

R2D2 zei:
als je alleen met de achterwielen remt kun je nog sturen, als je op alle wielen gaat remmen kun je niet meer sturen als de wielen blokkeren.

door te remmen krijg je extra druk op je voorwielen waardoor je dus harder kunt remmen zonder dat je gaat slippen, als je niet slipt kun je toch gewoon blijven sturen ???

maar alles wat rijd en remmen heeft remt voor geen meter met zijn achterwielen(snel in de slip enzo). Het lijkt mij dat je toch wel moet kunnen remmen met je voorwielen of remt niemand in een wedstrijd? want het lijkt me als je met 120 op een hele scherpe bocht afkomt dat je dan wel wat vaart moet minderen om de bocht goed te kunnen nemen?

dit is gedaan om het verschil in draaisnelheid tussen de voor en achterwielen op te heffen, dus in principe gaan de voorwielen pas aandrijven als het nodig is, en op een wedstrijdcircuit ligt zoveel grip, en de wedstrijdauto´s hebben een dusdanige downforce dat de achterrem meer dan zat is hoor............Peet...........8)

Pete heeft gelijk, bij de juiste verhouding voor/achter zorg je ervoor dat je op een recht stuk alleen de achterwielen aandrijft, zo is er geen frictie in de andrijving en kan je de hoogste snelheiden halen.

In de bochten waarbij de achterwielen meer gaan slippen/spinnen komt er weer aandrijving op de voorwielen en zal de auto als een 4wd door de bocht gaan.

Remmen op de voorwielen is bij 1:8 auto's niet zo interessant omdat je al met een smallere band maar ook een hardere band (minder grip) rijdt.
Maar neem van mij aan, we hebben genoeg remkracht. !
En zo weinig mogeleijk de rem gebruiken geeft de snelste rondetijden.....

Maar waarom geen remschijfje voor :?:
Simpel, de wedstrijdregelementen verbiedt het !
De enige oplossing wat in de regen wel eens gebeurd is de vrijloop voor vervangen voor een vaste as waardoor je ook daar rem krijgt. In de regen geeft dit een betere stabiliteit.

Zo, het is voor mij nu helemaal duidelijk. Bedankt voor de antwoorden!!

he,

Het is wel zo dat je veel grip hebt op een circuit. Dan op een parkeerplaats bijv. Ik rij zelf met een 2WD picco integra. En heb je het zelfde effect met het remmen.
Op een circuit is het remmen veel beter dan op een parkeerplaats. Je hebt gewoon veel grip. En met body kan het ook veel verschillen. De laaste keer dat ik op een circuit heb gereden was met een touring body. Nu heb ik eindelijk een GTP body. Dat scheelt veel met grip in de bochten en met het remmen.

En ik heb gehoort dat Tony Derksen die met een picco speed rijd. Dat hij met regen iets tussen ze voor diff. doet. Dat hij 4wd rem heeft.

Mister funnybones

Dit soort auto's zijn gemaakt om ook op een circuit te rijden, ik had begrepen dat bij de racecursus bij de Baanbrekers er een persoon was die een Serpent 950 had meegenomen. Bij ons kunnen we het niet begrijpen dat er mensen zijn die met zo'n ding op straat racen......

Elke 4wd auto gemaakt voor de hobby-rijder voor op straat wordt standaard met een differentieel geleverd en laten we het dan maar niet hebben over de vele 2wd auto's die er geleverd worden......

En wat Derksen betreft, zie mijn vorige post over regenrijden met een vaste as aan de voorkant.

:offtopic: Sorry!
Maar kan je GTP bodies kopen voor 200mm autos? zoals de msx3?
Persoonlijk vind ik die kappen zoooo stoer! :)

Nou ik was pas bij PK en toen zag ik ook zo'n kap liggen, en ik moet zeggen het erg mooie kappen 8)

Back