vrijloop op de brandstofmotor

• Topicstarter Topicstarter happydribbel
  • Startdatum Startdatum
H

happydribbel

Guest
Hallo,

Ik heb hier een osmax 61 motor met vrijloop.
Mijn volgende vraag is even hierover: kan deze gaan slippen (vrij laat oppakken) door vervuiling of is hij dan gewoon versleten.
Het gaat hier om het systeem aluminium omhulsel met een ring van een bepaalt materiaal erin gelijmt.

graag adviezen.

met vriendelijke groet,

Thomas

Thomas,

Als dit een OS MAX61 van een heli is, dan heb je op de motor een stalen schijf zitten, waar 2 gaten inzitten en dan naar de buitenkant 2 (zaag) sneden. Aan de binnenkant van het aluminium omhulsel is een materiaal gelijmd wat dient als een "pakking"in de koppeling die je beschrijft. Dit is van een plastic-rubberachtig materiaal gemaakt en is het verslijttdeel van de complete koppeling.

Dit materiaal is te vervangen; op diverse websites en ook bij onze sponsors zijn stripjes van dit materiaal te koop. Ik heb dit zelf in mijn koppeling vervangen en met 2 componentenlijm gelijmd. Je moet wel goede lijm gebruiken, die koppeling wordt heet als hij "pakt" door de wrijving die dan optreedt. Als je lijm niet tegen die temperatuur kan, laat het weer los. Is de koppeling tussen omhulsel en schijf gemaakt, dan is er verder niets aan de hand.

Zo te zien doet jouw koppeling het nog wel, maar is door slijtage de ruimte tussen schijf en pakkingmateriaal te groot geworden. Daardoor pakt hij later op. Als dit verder gaat zal de koppeling blijven slippen en heet worden. In dat geval zal ie verbranden en letterlijk op gaan in rook.

Groet,

Coralfreak

Hallo Coralfreak,

Het oude zou er dan wel eruit moeten en als het goed gelijmt zit kan dat wel wat enige moeite kosten om het eruit te krijgen, enige tips hoe dit te verwijderen.

En trouwens het is idd van een helimotor.

met vriendelijke groet,

Thomas

Yupla

dit is eigenlijk geen deel van de motor, wel van de heli.
Wat voor heli is het aub?
als het raptor 60 is ist deze: Helikraft Clutch liner (PV0204)

wat je nodig hebt is clutch liner.
de oude resten eruit snijden, dan als er nog over is gewoon met schuurpapier weg doen.
dan epoxy erin, en goed aanduwen en vast houden tot hard. of je clutch (vliegwiel) intapen zodat ie erin spant (papier ertussen om epoxy te vermijden!!)

de eventuele restjes epoxy mag je eigenlijk gewoon laten zitten hoor. die slijt er wel uit...

Opgelet! je motor zal nu sneller "pakken" dus je zal wss je throttle hold wat moeten minderen

Thats all folks!
veel succes!

Hallo Ketnet,

Het gaat hier om een futura gold met een nieuwe motor, zal even rondneuzen waar het hier in nederland te verkrijgen is.

In ieder geval bedankt voor de reactie.

met vriendelijke groet,

Thomas

ik denk eerlijk gezegd niet dat ze hiervoor nog spares zullen hebben, mss robbe nog ergens op stock...

Veel succes!

Hallo Ketnet,

Dan heb ik nog steeds geluk, kan nog genoeg nieuwe onderdelen krijgen, het is even zoeken maar toch.

Mochten er nog mensen van hun futura`s afwillen laat het maar weten.

groetjes,

Thomas

zet anders eens een gevraagd item in de verkoopsectie? soms hebben ze idd nog iets staan en willen ze er idd vanaf!
groeten!!

Hallo,

Ik het even moeten meten hoe groot de diameter is, echter het probleem is inmiddels opgelost. Ik heb hem schoongemaakt en wat ruwer gemaakt en hij doet het weer pefect.

Ja ik zal binnenkort eens bij gevraagd neerzetten wie zijn futura eventueel kwijt wil.

groetjes,

Thomas

Back