Vrijlooplager R50 vast

Het vrijlooplager van mijn Raptor 50 V2 komt na elke vliegdag vast te zitten. :?
Er werd mij gezegt van de hele boel droog te maken i.p.v. te olieën maar ook dit helpt niet :( . Wie heeft hier nog ervaring mee enof suggesties. :idea:

Gr jk

Hoi Ron

Zitten er veertjes in die naaldlager :o :?: Kan het mij best voorstellen maar zo op het eerste zicht werkt alles soepel. Als hij gedemonteerd is merk je niets, lagerbus erin alles zeer soepel. Terug gemonteerd geen probleem, vliegen geen probleem, kom je thuis en ben je aan het poetsen merk je dat ie weer vast zit. Terug demonteren enz. Het is niet altijd nodig hem te demonteren soms komt hij los door de staartrotor vast te houden en een licht ruk tegeven aan het hoofdtandwiel :o maar ik vind dit niet goed want telkens zet je een behoorlijke spanning op de getande riem :oops: Nu ik gebruik het vrijlooplager nog niet want ik doe nog niet aan autorotatie maar het zit erop en zou moeten werken zoals het hoort :wink:

In sommige vrijlooplagers zitten kleine veerplaatjes maar niet in allemaal! Als er veertjes kapot zijn kan je problemen hebben om de naalden terug te drukken zodat het lager loslaat. Ook moet je er voor zorgen dat je lager gesmeerd wordt met een heel klein beetje hele dunne niet dik wordende olie.
Als dat allemaal goed is en het lager blijft nog steken dan is er iets ergers aan de hand, je lager of de rotor as is iets te veel afgesleten. Dat is maar een heel klein beetje, slechts enkele hondertsten van een milimeter. Hierdoor kunnen de naalden te ver in de groeven schuiven en blijven steken.

Hallo JK,

Wat je ook nog kan proberen is het hele zaakje goed ontvetten,en vervolgens Triflow-olie in de naaldlagers laten lopen en weer monteren.

Groeten,
Marcel

PS: heb je verder alles goed uitgelijnd???

Hai

@gerald_nl voor eerst proficiat met je 3000 berichten en bedankt voor de link, ik ga het volgens die beschrijving eens uitproberen. Zodra ik hier resultaat van heb post ik het hier.

@Marcel ik ga de uitlijning eens nakijken en als hij nog hapert na de tip van gerald dan de volgende methode ontvetten en olieën.

@Ernst het probleem doet zich al voor van in het begin daarom denk ik dat bepaalde optie geweerd kunnen worden maar niet tegenstaande zal ik hier ook naar kijken

allen reeds bedankt en ik heb weer iets om bij te leren

gr jk

enne als je gaat smeren (als het goed is is dat absoluut niet noodzakelijk) dan hooguit met olie en nooit met vet smeren, dan plakken al die pennen vast en is het afgelopen met het ding.

hallo iedereen

Zoals gezegt hier het vervolg van de ondernomen aktie.
Deze week het vrijlooplager gerodeerd zoals beschreven op de site van John(http://home.tiscali.nl/john.vugts/TipsAndTricks/TipsAndTricks.htm) en na een weekendje vliegen (allee gezien de weersomstandigheden en de familiale verplichtingen alleen vandaag :( ) is het vrijlooplager.............................................nog los :D

Bij eventuele veranderingen zal ik dit weer melden.

gr jk

Back