Vrijwillige registratie een last of in de toekomst een lastenverlichting

Graag jullie mening over het nieuwe platform: www.air-share.nl
Ook al even in het regelgeving topic aangestipt, maar wil hem ook even apart peilen.

Een platform waarop vrijwillig geregistreerd kan worden als piloot. Daarna je UAV(s) en vluchten in kunt geven. Dit alles om aan te tonen dat we geen volle overheidshand nodig hebben in de regulering rondom drones. Air-Share is een tool om inzicht en transparantie te bieden naar de overheid.
Deze kunnen desgewenst de pas van de piloot opvragen en zijn vluchtregistratie opvragen.

Nee, de gegevens van de piloten en hun vluchten zijn niet direct opvraagbaar of inzichtelijk via de site.

Meer info: http://www.dronewatch.nl/2015/09/28/air-share-opent-haar-deuren-voor-testgebruikers/

Maken of kraken en hoe staan mijn collega piloten hier tegenover? Ik ben benieuwd.

De app komt over niet al te lange tijd (lees ca 2 weken). Hiermee kan on the spot je vlucht ingegeven worden.
Verder komen er nog meer functionaliteiten aan zoals het aanklikken op de kaart met melding of er in een CTR/ATZ wordt gevlogen (we hopen op termijn ook NOTAMS in te kunnen lezen).
Het inbouwen van een flight-log met aantal vlieguren en aantal vluchten totaal.

Aanmelden wordt gewaardeerd heren! Bedankt!

Ik heb me ook aangemeld.
Het is een beetje van beiden met deze registratie.
Het kan voor en tegen je gebruikt worden.
Echter al je je aan de regels houdt is er niets aan de hand.

Wel hoop ik ook snel op een app.
Melden jullie een vlucht vooraf aan of vullen jullie achteraf alles in?

Ook zou ik het mooi vinden om te kunnen zien waar anderen hebben gevlogen (al dan niet anoniem) zodat je snel mooie locaties kan vinden in een andere regio. Zoals bij Drone -Zones.

Gr Marcel

Prima die site en heren piloten meld je aan, want niet alleen naar de overheid is het belangrijk om te laten zien dat er serieus gevlogen wordt en niet als een stel cowboys.
Er is nog een tweede punt. Modelvliegen is verzekerd op je aansprakelijkheidsverzekering en verzekeraars kijken met argusogen naar de ontwikkelingen. Ook daar rommelt het. Mocht het een keer goed fout gaan dan kan het zomaar zijn dat je flink meer premie moet gaan betalen als je met een multi wilt vliegen.
Nog wat, plak een sticker oid op het multi met je gegevens naam postcode huisnummer of je telefoonnummer.
Als het fout gaat weten ze wie de oorzaak was en dat geeft de mogelijkheid om de schade te regelen via je verzekering.
Dat is veel beter dan een publicatie in de pers over schade en een onbekende veroorzaker.
Bijkomend voordeel is dat je een grote kans hebt de multi terug te krijgen als hij zoek is.
Bij modelvliegtuigen is dat al talloze malen gebeurd.
Ter info verzekeringen is mijn vak.:confused:

@ Onno.
Zoals ik van jou begijp hoef ik dus geen extra verzekering af te sluiten.
Er zijn nl bedrijven die dit aanbieden.
Daarom zat ik een beetje in dubio over hoe het zit.

Gr Marcel

Voor iedereen hier die zich binnen dit forum ondertussen heeft aangesloten bij het Air-Share platform...., DANK!
Ondertussen zijn we gegroeid naar bijna 300 leden binnen 3 maanden en dit worden er iedere dag meer.
In de tussentijd zijn we in Brussel bij het Europees Parlement in overleg geweest en hebben we met de beleidsmakers van I&M gesproken.
Het Air-Share platform is bekend gemaakt en zowel in binnen- als buitenland zijn ze ondertussen op de hoogte van ons bestaan.

We zijn van mening dat we het registreren prima zelf kunnen als multicopter community.
Daarom roepen we iedereen op die nog geen lid is, om dat alsnog te doen. Samen maken we meer kans dat deze missie slaagt en we geen overheidsconcept krijgen waarbij al je gegevens straks op straat liggen.
Kijk hiervoor bijvoorbeeld maar naar Amerika. Ook Ierland is sinds afgelopen week begonnen met de registratie.

Het registreren is gratis (blijft ook gratis in 2016).
Deel dit bericht zoveel mogelijk zodat we zo groot mogelijk worden.
Vragen kunnen altijd op info@air-share.nl

Heb het zo eens goed zitten bekijken,

1 - Idee prima, uitvoering ook. Hele nette website.

Ik zit er alleen niet op te wachten om ( ook maar iemand ) m'n adres gegevens te geven,
( zie, registratie )
Een zelf verzonnen of uitgegeven naam is voor mij goed genoeg.
( je wilt toch weten waar ik vlieg, waar die drone overnacht gaat niemand niks aan )

Zeker als het ooit eens tegen je gebruikt ( kan ) worden.
Zeg, drone gebruik word toch verboden... leuk zo'n adressenlijstje..
Of er is in de buurt iets mis gegaan met een drone, leuk zo'n adressenlijstje waar je
kan gaan kijken of persoon X z'n spullen nog wel heeft.

Ja het kan tegen je gebruikt worden. Maar dat hoeft helemaal niet negatief te zijn.
Stel dat er bij iemand schade veroorzaakt wordt door een multi en de eigenaar is niet bekend.
Dat is niet leuk en kan iedereen overkomen. Hetzelfde als je auto geparkeerd aangereden wordt en er worden geen gegevens achtergelaten. Heel vervelend en heel asociaal.
Een goed alternatief is je multi voorzien van je telefoonnummer of adres.
Dan kunnen ze je in ieder geval vinden als het een keer fout gaat.
En nogmaals een goede verzekering dekt de schade die je veroorzaakt. Dus daar is er geen probleem.
Gewoon open kaart spelen daar bereik je het meeste mee.
Om problemen te voorkomen is het o.a. belangrijk om te weten wat wel en niet kan en mag, leren vliegen met een multi is ook van groot belang. GPS uit en dan vliegen kan b.v. op de sim geoefend worden. Dat zal voor velen een grote verrassing geven.

Mee eens, m'n multi heeft ook gewoon m'n email d'r op zitten.

Ging mij vooral om de registratie op de website, je *moet* je prive gegevens invullen voor je verder kan
gaan om ( eventueel ) vluchten te registreren .

Maar aangezien ik ( ga er stiekem van uit, er zullen er wel meer zijn ) , zit ik er helemaal niet op te wachten
om m'n gegevens te verstrekken.

Anders..
Vlieg ook wel eens op plekken waar het strikt genomen niet helemaal toegestaan is,
Nu word een wetsdienaar wakker, en gaat eens op die site kijken..
Vind *mij* en vraagt vervolgens de gegevens op om mij te kunnen of streng toe te spreken.

Op dit forum komen ze niet verder als hooguit m'n woonplaats..
Op de nieuwe site m'n complete adres/telefoon en email..

Dat bedoel ik.

Air-Share is een tool om inzicht en transparantie te bieden naar de overheid.
Deze kunnen desgewenst de pas van de piloot opvragen en zijn vluchtregistratie opvragen

Dit bedoel ik, je mag van mij gerust weten waar ik vlieg..
Maar niet waar ik woon.. of wie ik ben..

Back