VSB Scania met haakarm systeem

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Marko, 21 nov 2007.

  1. Marko

    Marko

    Lid geworden:
    21 nov 2007
    Berichten:
    367
    Locatie:
    Maassluis
    Nu heb ik hier een aantal maanden mee gekeken en leek het mij wel een goed moment om me vrachtwagen voor te stellen.


    Ik heb een tamiya Scania gekocht en deze wil ik gaan verbouwen tot een truck met afzetcontainer.
    Als voorbeeld ga ik de vrachtwagen van de VSB groep namaken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Update #2

    Vandaag weer veder gegaan aan de truck heb de versnellings bak nu goed kunnen instellen. En heb een begin gemaakt aan de bullbar die voor op de auto gaat komen. Hij wordt gemaakt van 5mm rond messing en 4x8mm plat messing.

    Eerst een opzetje gemaakt in auto CAD zodat ik meer een idee hebt of het haalbaar is om te gaan buigen. Het wordt wel de grote bullbar ik vindt een bullbar met alleen de boven ring niet echt mooi staan zoals VSB ze gebruikt.

    [​IMG]

    Daarna begonnen met de platte staaf van 4x8 te gaan buigen. Dit was een vrijmakkelijk iets om te buigen de hoeken zijn niet scherp.
    [​IMG]

    Daarna kwam het moelijker deel de buis van 5mm buigen hij heeft een binnen diameter van 3. Na een heleboel proefjes lukte het nog steeds niet om hem niet te laten door knikken in de binnenbocht. Daar hebben we nu van staal een hulpstukje voor gemaakt en er een draadeind M3 ingestop zodat hij niet meer doorbuigd. (foto's van het hulp stuk maak ik morgen even)
    [​IMG]
    [​IMG]

    Update #3
    Vandaag weer iets meer vorderingen gemaakt met de bullbar.

    Hij zit nu in elkaar en is gesoldeerd moet hem nu alleen nog netjes schuren en dan nog gaas zoeken om er achter te zetten.
    Morgen beginnen in met de bevestiging op de truck.

    [​IMG]

    Update #4

    Vandaag de bullbar gemonteerd.

    Dat was nog wel even een rot klusje om een manier te bedenken om hem goed stevig te kunnen monteren ik heb nu beugels geplaast die vast zitten aan de orginele metalen bumper steunen. in de kunstof bumper zitten nu 2 messing busjes die zorgen dat de kracht over gegeven wordt aan de metalen houder en er geen kracht op het kunstof komt te staan.
    Dan 2 kleine hoekstripjes gezaagd en deze al vast via een gemaakt slopgat op afstand gezet.

    Daarna even de beugel er in zetten en dan gaan uitrichten. Dat is nog wel het meeste werk geweest. wat hij kan op een aantal manier scheef komen te hangen en dat moeten we niet hebben.

    Maar gelukkig met een paar extra handen is alles goed gekomen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Morgen ga ik op zoek naar grof gaas wat er achter gemonteerd moet worden als mensen nog ideeen hebben dan hoor ik het graag.
    Zoals op de foto hier onder!
    [​IMG]

    Update #5
    Heb per toeval vandaag al het juist gaas gevonden.
    Het is beschermgaas om glazen flesjes te beschermen tijden transport naar laboratoriums.

    Als je het iets onder spanning monteerd klopt hij vrij wel met de werkelijkheid.
    [​IMG]

    Update #6
    Nu heb ik het eerst stukje gaas goed gemonteerd

    [​IMG]

    Update #7
    Vandaag begonnen aan de luchtveren en extra assen.
    Eerst even een tekening gemaakt van de luchtveren en de ophanging voor de stuuras.
    [​IMG]

    Nadat daar alles zo goed mogelijk kloppend is gemaakt, ben ik begonnen met het maken van de draagarm.
    Deze is gemaakt van 6mm dik staal

    En ook gelijk een lucht veer gemaakt. Deze bestaat uit 2delen welke in elkaar geschoven kunnen worden.
    Zijn gemaakt van aluminium. en er komt een draadeind door heen met daar om heen een veer.

    [​IMG]
    [​IMG]


    Update #8
    Vandaag een begin gemaakt van de achter ophanging.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Update #9
    Bullbar een kleurtje gegeven
    [​IMG]

    Update #10
    meesturend achterwiel is nu klaar. Moet alleen nog een idee verzinnen om er een servo op aan te sluiten.
    alle ideeen zijn welkom!! :D

    [​IMG]
    [​IMG]

    Update #11
    Vandaag had ik weer eens zin om wat anders te doen dan steeds maar bezig te zijn met het onderstel.
    Ben alvast begonnen met de beugel op het dak waarstraks de lampen en zwaailichten aan moeten komen te hangen.
    De beugel is gemaakt van 4mm dik messing en de bevestigings punten is een L profiel waar de voorkant van rond te tikt is.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Er waren op een aantal forum wat vragen over hoe ik het zo kon buigen.
    Ik had al verteld dat ik een klein buig hulpmiddel had gemaakt en hier zijn de beloofde foto's

    [​IMG]
    [​IMG]
    Dit moet je dan zo inklemmen in een werkbank.

    [​IMG]
    En dan het andere deel over het buis en je kan buigen. alleen zorgen dat het altijd strak tegen de 2 delen aan blijft zitten.

    Update #12
    Na een paar weken niets van me te hebben laten horen komt hier weer een update.
    Het onderstel is nu zogoed als af. moet alleen nog dat ze gaan sturen maar dat is voor later.

    Nu de foto's
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nu moet ik alleen op zoek gaan naar nieuwe veertjes. Ze leken zo mooi toen ik ze in me handen had kon ik ze prima in drukken maar nu ze alle 6 onder de auto zitten is er bijna geen beweging in te krijgen.

    Volgende stap worden de blokjes die het frame uit elkaar gaan houden. heb ze al op maat gezaagd en ga ze ergens deze week freezen. Dan komt gelijk het volgend project ik wil een vertragings bak gaan maken 1/4 met een vrij er in zodat als ik de bak ga lossen de auto naar voren en naar achteren kan gaan rollen zonder dat er kracht op de assen komt te staan. Heb bij conrad alle tandwielen gekocht deze week ook maar eens gaan kijken waar de servo geplaatst kan worden voor die bak.

    Update #13
    Vandaag de stuur inrichting gemaakt. Vanaf het begin was ik al niet tevrede over de manier waarop tamiya de truck laat sturen veel te omslachtig en daardoor ook niet spelings vrij te krijgen. Afgelopen weken een beetje zitten denken hoe ik de truck gaat laten sturen en heb toch maar besloten om te kiezen voor 2 stuur servo's 1 per as. Op die manier kan het goed spelings vrij gemaakt worden. Vandaag begonnen met de voorkant. Daar moest plaats gemaakt worden voor 2 servo's normaal zit er maar 1 over dwars voor de versnellings bak. Ik heb 2 balkjes gemaakt zodat ze in de lengte gezet kunnen worden. De balkjes zijn 8mm hoog zodat je net onder de electromotor komt te zitten. enige moelijke was de versnelings bak die heeft nog al een vreemd hoogte verschil met de servo maar daar kon ik gelukkig het orginele stangetje voor gebruiken.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Update #14
    Deze week weer een hoop gedaan aan de vrachtwagen.
    Ik heb de 2de as sturend kunnen maken doormidddel van een 2de servo te plaatsen dit leek mij toch beter te gaan werken dan via een stangen constructie.
    En me vader heeft zich mogen uitleven op de vertragingbak met vrijloop.

    Als eerst de foto's van de vertragingsbak.
    Op deze foto zie je dat hij aan de orginele versnelings bak is gemonteerd.
    [​IMG]

    Hier een foto van de 1/4 vertragings tandwielen en zoals je kunt zien zijn overal lagerbussen gebruikt.
    [​IMG]

    Het onderste grote tandwiel zit niet vast aan de as, voor de rest zitten alle tandwielen gebout aan de assen vast. op die manier kan je vrij maken waar in de motor geen kracht uitoefend op de tandwielen.
    Op de onderste as zie je op foto 6 ook een spiebaan zitten, daar kom straks een messing bus over heen met aan de linker kant een paar stalen pennen. Als die bus over de as schuifd gaan de pennen in het linker grote tand wiel zodat je een vast verbinding krijgt.
    de ronde as aan de voorkant wordt een glijlager waar op een vork je komt te zitten wat de messing bus naar links of naar rechts kan bewegen.

    Mocht er iemand vragen over hebben dan hoor ik het wel

    Dan zijn we aangekomen aan de meesturen de achteras.
    Ik heb gekozen voor een zo klein mogelijk servo te plaatsen zodicht mogelijk bij de stuuras.
    Op die manier kan je een verbinding maken waar bijna geen speling in zit. (De servo is een GWS IQ210 4kg )

    Ik heb de servo zo goed mogelijk achter de wiel ophanging proberen te verstoppen zodat je er zo minmogelijk van ziet als het af is.

    [​IMG]

    De servo zit opgehangen aan het frame via een 3mm dik alu plaatje. Dat is sterk genoeg om de 4 kilo te weer staan.

    [​IMG]

    Update #15

    De vertragingsbak is nu af. Ik moet alleen nog even een mini servo gaan ophangen dan werkt het.
    Vanavond al wel even getest door hem met de hand te bewegen. En werkt echt super bijna geen kracht voor nodig en zonder kracht blijft hij ook in de versnelling staan.

    [​IMG]

    Gelijk ook de cardanas verlengd. hoorde van Rottierood dat de as hol zou zijn. Maar na het doorzagen zag ik dat de mijne wel gewoon massief is. Dat scheeld weer een hoop denk werk. Even draad getapd locktite er in en klaar :lol:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Update #16

    Vandaag de laast afstelling gedaan aan de vrijloop bak. Gelijk even wat video's gemaakt. :D

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    En dan zijn hier de video's de eerste is van de vertragingbak en de 2de van de stuuras

    wjI5mNq5Wfs[/media] - Custom RC gearing with neutral

    44oCmjT0DNw[/media] - RC truck twin steering

    Update #17
    Afgelopen weekend ben ik begonnen met afmaken van de bullbar en lichtbalk op het dak.
    Ik heb nu 5 ipv 4 lampen op het dak geplaatst (dit klopte meer met de echt vrachtwagen) Teven de 2 zwaailichten gemonteerd. De bullbar was wat meer werk ik heb het gaas verwijderd en weer klaar geschuurd de lak bleef niet heel erg goed zitten. Ik heb ook gelijk maar 4 beugels vast gemaakt voor lampen. Die was ik in de haast aan het begin ooit vergeten te solderen. Nu klopt de voorkant redelijk goed. Moet alleen nog 2 kleine staafjes maken voor side lights in de onderbumper. ik hoop het messing nu beter te kunnen gaan spuiten dan de eerste keer ik heb al een hoop tips gehad van Volvo Piet. Ga dit weekend kijken of ik de grondlaag kan gaan aanbrengen.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Maandag avond heb ik ook een begin gemaakt aan de haakarm constructie. ik ben begonnen met een subframe te gaan maken waar de motor en de spindel + geleiding aan komt te zitten. dit frame is gemaakt van 8x20 platstaf aluminium.
    Daar in is een lager sleuf gefreesd van 5mm diep. Hier in gaan het lager rollen wat de spidel moet gaan ondersteunen als er zware lasten op komen te staan. Op de onderstaan de foto's zie je een spindel van M6 dit ga ik morgen veranderen in M8 die loopt iets sneller (20%) Het duurt nu telang voor het blokje van de ene naar de andere kant is verschoven. De motor die ik heb gebruikt heeft ook maar 55rpm op 6 volt. Mocht het nog te traag zijn kan ik nog een motor kopen die 96rpm doet.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Totaal is 46cm lang (dit zou op schaal 1:1 een container hebben van 7.5mtr lang)
    [​IMG]
    [​IMG]

    Hier nog een foto van het druklager aan het einde van de spindel.
    [​IMG]

    Update #18
    Vandaag alvast een klein begin gemaakt met de arm die straks de container moet gaan op pakken.
    Ik wou graag dat mijn haakarm ook zou kunnen gaan kiepen en dan is het nodig om de arm los van het kantelen te kunnen uitschuiven. In het echt zijn het ook 2 apparte cilinder aansturingen. Ik wil daarom 2 spindels gaan gebruiken 1 grote spindel M8 met een zware motor om de haak te kantelen voor het op pakken voor een bak. En een kleine spindel M3/M4 (ben er nog niet over uit) Die moet in de haak arm zelf komen te zitten zodat deze langer en korter gemaakt kan worden en op die manier kan met een gestrekte arm gaan kantelen (kiep functie)

    Via Home kon ik aan een kleine maar toch vrij sterker vertragings motor komen op 6Volt.
    De motor heeft een diameter van 16mm en een totale lengte van 34mm Hier door zou hij in een buis passen van 20x25mm (de orginele buismaat van een leimbach haakarm) Nu was het echt maat op maat werk en heb en klein stuk je uit de buis gefreesd zodat er nu iets meer speling is rond de motor.

    De motor
    [​IMG]

    Hier zie je uitsparing die gemaakt is om de motor pas te krijgen.
    [​IMG]

    En nu past het wel met een beetje ruimte er om heen.
    [​IMG]

    Update #19
    Zwolle begint al te aardig dicht bij te komen en ik zit hele even vast met het maken van de haak arm. Wacht nog op een M2 tap en wat boutjes. Hopenlijk kan ik woensdag weer veder gaan. Tot die tijd hou ik me even bezig om wat details te gaan aanbrengen. Ik heb de lichtbalk en bullbar nu weer helemaal kaal geschuurd en liggen nu bij een auto spuiter die ook een keer een poging wilt wagen om messing te spuiten. Hij heeft speciale grondverf besteld want hij moet deze week ook een desgin raditator spuiten voor een klant en dan nam hij gelijk mijn spulletjes mee. Ben erg benieuwd of de lak nu wel houd. Vandaag dan maar begonnen met de contour verlichting voor in de voorbumper. Ik wilde het echt werkend hebben en dat is nog best lastig wat het is allemaal zo klein. Ik heb las lampje een 2mm gloeilamp gekocht bij conrad en de glaasje die ik ga maken zijn 2 kopjes van een 3mm geel ledje de ledjes zaag ik door de midde zodat je een mooi rond glaasje overhoud de achterkant polijst ik weer dan zou al het licht er goed door moeten schijnen.
    De houder zelf maak ik van messing de kop is een 5mm buis met een 3mm gat waar straks het led kopje in past. De stang waar alles aanvast zit is een 3mm messing buis met 2mm binnenkant zodat mijn gloeilampje mooi van af de onderkant er inschoven kan worden. Ik heb ze al vast gemonteerd voor Zwolle maar ze moeten nog verchroomd worden.
    Dat laat ik tegelijk met de uitlaat doen.

    Vandaag ook gelijk even de correcte scania spiegels gemonteerd ziet er een stuk beter uit dan wat tamiya gebruikt.
    [​IMG]

    Hier zie je 1 van de lampen met de gloeilamp er naast via de onderkant van de lamp kan ik zo het bolletje naar binnen schuiven.
    [​IMG]
    [​IMG]

    En zo ziet het er op de truck uit. Bijna gelijk aan de 1:1 kon alleen de platte kant er niet aanmaken.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Update #20
    Het is weer een weekje stil geweest. Ik heb samen met me vader nog de haak arm even uit elkaar gehad om de laaste speling er uit te kunnen halen. En ik heb een iets snellere motor gekocht 104 omwentelingen per minuut ipv 50. En hij kan nog steeds makkelijk 4 kilo op drukken. :D
    Omdat ik nu weer even op wat onderdelen zit te wachten heb ik dit weeken een begin gemaakt met de achterkant van de vrachtwagen.
    Hier 2 foto's hoe het in het echt zit.
    [​IMG]
    [​IMG]

    En hier al vast de proef opstelling ik heb de hoofd balk en 8mm opvul blokjes gemaakt. morgen ga ik beginnen met de boven balk boven de lichten.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Misschien dat ik de balk nog iets dunnen maakt hij is nu 10mm dik en denk dat als je het vergelijkt met de foto's hij wel eens 8mm moeten zijn.

    Update #21
    Dit weekend de achterbumper dunner gemaakt van 10 naar 8mm en dat staat op schaal toch wel een stuk echter.
    Gelijk ook maar de bovenbalk van de bumper beter op schaal gemaakt die is van 11 naar 9mm gegaan. Tevens gelijk alle hoeken er in gefreesd. Dat was even wat werk. Wat er zaten 3 verschillende hoeken in de boven balk. De boven en onderbalk zitten aan elkaar vast met 4 stipjes aluminium welke met een klem passing worden recht gehouden.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Deze week ga ik veder met het dicht maken van de zijkant en het traanplaat gedeelte boven op.


    Overzichthaak arm
    Voor de mensen die het leuk vinden. Ik had wat speling in de haakarm en die moest daarvoor weer helemaal uit elkaar gehaald worden. Dus gelijk een mooi moment om wat detail foto's te maken van alle lossen onderdelen.

    Totaal overzicht zoals het tot nu toe is.
    [​IMG]

    Eind lager van de spinder aandrijving
    [​IMG]

    De arm die het geheel gaan bedienen. Deze zijn nu ook wat beter afgewerkt. Ronde hoeken gekregen en dunnen gemaakt.
    [​IMG]

    De haakarm zelf het schanier punt is wat aangepast en er is een uitsparing gemaakt voor een stalen pen die zorgt dat het niet doorzakt als hij plat licht.
    [​IMG]

    Alle lagers op een rij voor de oplettende onder ons het lager links onder is een bronze 1cent munt. :lol:
    [​IMG]

    De spindel en het de beweegbare gedeelte met de as waar de lagers aan komen te zitten.
    [​IMG]

    De buitenkant van het frame met de motor ophanging. De gleuf die gefreesd is daarlopen de lagers in.
    [​IMG]

    Het lossen gedeelte voor het kiep frame. de uitsparing in de ronde as is voor de spindel zodat die elkaar niet raken.
    [​IMG]

    En zo zit het dan in elkaar als je aan het kiepen ben.
    [​IMG]

    En voor het op pakken van de bak gaat alles maar net langs elkaar. :D
    [​IMG]

    Update #22
    Vandaag niet zo heel erg veel nieuws. Ik heb dit weekend zoveel mogelijke tijd besteed aan de haakarm.
    Er zitten nu bevestiging aan voor de cilinders. En de achterkant begint nu ook al aardig op te schieten.
    Maar nu het belangrijkste een nieuwe video van de haakarm.
    chLl_QUf0oI[/media] Haakarm

    Update #23
    Zo na de beurs in Bemmel snel weer ver gegaan met de truck.
    Ik heb de 2 zijkanten nu bijna af , in iedergeval allebij de kanten tussen de wielen. Moet aan 1 kant nog een luikje maken voor de electronica.
    En de 2de spindel aandrijving zit nu in elkaar. Nu ben ik de laaste hand aan het leggen voor het schuif gedeelte in de haakarm de slede past nu al prima alleen de haak moet nog gemonteerd worden dan kan in de spindel ook gaan vast zetten. Gaat nu is eens een stuk sneller als vewacht.

    Hier 2 foto's van de compleet dicht gewerkte zijkant. Er komt alleen nog op het achterste gedeelte een nep deurtje om wat meer details te gegeven.
    [​IMG]
    [​IMG]

    En hier wat overzichts foto's van de kleine motor en spindel De spindel zelf is gemaakt van 3mm dik draadeind. Wat in een messing buisje loopt. Aan het einde van de buis zit een busje gesoldeerd met daar in M3 draad. Het zal straks 10cm moeten kunnen uitschuiven.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    En op deze foto's zie je het schuif gedeelte van de haakarm Dit deel is gemaakt van 3 plaatjes aluminum wat aan elkaar is geschroef. En daarna op maat gefreesd. Aan de binnenkant is nog een klein stukje weg gefrees om wat meer ruimte te maken voor de koppeling van de motor en de spindel.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Update #24
    Dit weekend even naar Dort in stoom geweest daar kon ik met een leimbach container spelen en hij pakt hem prima op alleen is mijn systeem de eerst 3 cm erg slap. De schanier punten liggen dan te dicht op elkaar en kan hij zijn kracht niet goed kwijt. me vader had al een idee om dat aan tegaan passen maar nu weet ik het zeker dat die punten niet goed zijn. Maar dat zal wel pas na de zomer gaan gebeuren. Ik ga nu nog de nep cilinders afmaken en de geleidingens rollen. dan werkt de arm gewoon. en kan ik kijken of er niet nog meer proberen gaan komen. Zou zonde zijn om hem meerdere keren te moeten over maken.
    Wat ik nu het belangrijkste vindt is wat meer details te kunnen gaan aanbrengen. Ik zou hem toch deze zomer nog van een kleurtje willen voorzien. Vandaag alvast een begin gemaakt met de kabine. Standaard ontbreken daar nog al een hoop details.
    Als eerste begonnen met het maken van de binnenkant van de deuren. Het is niet helemaal goed te zien op de foto's maar er zitten ook opberg vakken in de deur.
    [​IMG]
    Daarna een begin gemaakt met het dashbord. Standaard klopt de bovenkant wel alleen is hij veel te dun direct onder het stuur stopt het dashbord daardoor heb je geen werkblad of dashbordkastje bij de bijrijder. Dat ga ik allemaal zelf maken van kunstof.
    Hier alvast een paar foto's van het werkblad en het verlengde dashbord.
    [​IMG]

    Op deze foto zie je links het standaard dashbord en rechts mijn aangepaste versie.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Het is nu nog wel allemaal grof afgewerkt ga het nog plamuren en schuren.

    Door naar de buitenkant van de kabine. Ik had al bij de aankoop van de vrachtwagen gezien dat de spiegel van tamiya erg slecht zijn.
    Daarom had ik gelijk op ebay een setje scania spiegels gekocht. Alleen ontbrak nog de spiegel voor de dodehoek. Deze heb ik vandaag zelf van kunstof gemaakt 3mm dik plaatje een beetje bol geschuurd. En daarna vast gezet met een M2 schroefje.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Zo en als laaste vandaag het trappetje achter de kabine wat meer detail gegeven. Dit is normaal maar een sticker en dat vindt ik niet om aan te zien. Ik heb nu van een dun stripje kunstof 2 beugeltjes gebogen en de boven kant met een vijl wat kartels gegeven. komt volgens mij nu wel redelijk overeen met het orgineel.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Dit stuk traanplaat had ik al eens een keer gemaakt maar nog niet laten zien. Nu is ook de linkerkant klaar.
    [​IMG]
    en aan de rechterkant zit nu ook een luikje zodat je bij de aan en uit schakelaar kan komen voor de MFU.
    [​IMG]

    En mijn vader had nog een Cadeautje liggen. En haak voor de haakarm. Volledig met de hand gemaakt uit een stukje staal plaat.
    [​IMG]

    Update #25
    Op dit moment zit ik even vast met de constructie van de arm. Daarom heb ik besloten om toch maar wat tijd te gaan steken in het spuiten en afwerken van de onderdelen die al wel klaar zijn. Als eerste deel wat volledig klaar was is het frame. Ik heb de vrachtwagen nu weer compleet uit elkaar gehaald en ben begonnen met het schuren en spuiten van het frame en de kabine en onderdelen.
    Vandaag als eerst even een sneek preview van het frame,bumper en skirts, de rest komt later deze week. Voor de kabine moeten nog een paar dingen over gedaan worden wat geel is gewoon een klote kleur om te spuiten ziet er allemaal wel leuk uit tot dat je het in elkaar zet dat heb je in eens 4 kleuren geel op je truck puur door de dikte van de lak laag.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Update #26
    Zoals beloofd een aantal foto van gespoten vrachtwagen in de kleuren van de VSB groep.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Update #27
    Dit weekend de laaste onderdelen binnen gekregen om de electra goed tegaan aansluite.
    ik heb op internet een PS4a gekocht dat is een 1 naar 4 kanaals schakelaar tergrote van 1 euro cent muntje.
    Daarnaast heb ik een berg stekkers, draad.krimpkous en printplaatkroonsteentjes gekocht zodat ik alles makkelijk demonteerbaar kan houden.
    ik heb de conradprint voor de zwaailampen boven tegen het dak gelijmt samen met een kroonsteentje voor de bullbar lampen.
    [​IMG]

    Hier zie je de foto van de electra die ik achter de kabine wand heb gemonteerd. rechts zie je de standaard MFU waar bij in stekker 20 tot 23 zelf heb gebruikt. ik heb er andere leds aangesoldeerd dan er standaard aanzitten. (contoure verlichting,mistlampen in de zonnen klep, stadslichten in de zonnen klep)
    Aan de rechterkant zie je een kroonsteentje daar heb ik een apparte 7volt lijn van gemaakt alle PS4a en thors pakken daar hun - en + van af. tevens lus ik de plus draaden daardoor naar alle leds de min wordt via de ps4a gedaan. Dat zie je op de foto. het blauwe kroonsteenblokje is de min van de ps4a daar zie aan de rechterkant de ps4a zitten (ja hij is wel erg klein)
    [​IMG]

    En hier 2 foto's van het resultaat wat er tot nu toe is. moet de bullbar, dashbord,kabine, werklampen nog gaan aansluiten.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Update #28
    Zo afgelopen weekend heeft mij Scania zijn vuurdoop gehad met het oppakken van containers. En het ging gelukkig allemaal beter als verwacht. Zelfs een echte zware bak.
    (deze zie je in de video) Hij is gemaakt van 10x10mm aluminium met plaatwerk er tegen.

    Maar ook die was erg gewoon op te trekken. Nu alleen nog een setje geleidings rollen maken. Dan kan ik beginnen aan mijn eigen containers.

    Hier wat foto's en een video van uit zwolle.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    En de link naar de video
    YouTube - Tamiya Scania with mecanical hookarm

    Update #29
    2 weken geleden weer begonnen met de scania. Eerst weer eens goedkijken waar we gebleven hebben de laaste keer dat ik alles in mijn handen heb gehad was begin 2009.
    Was al lang weer vergeten dat mijn F-16 de geest had gegeven in bemmel. Daar voor ga ik deze maand maar eens kijken of ik een vervanger kan vinden.

    Laaste onderdelen waar ik voor de stop mee bezig was geweest is de haakarm. Daar ga ik nu ook mee veder.
    Had nog een checklist gevonden wat nog niet goed was aan het haaksysteem.
    1) geen geleidings rollen
    2) de nep cilinders lagen nog los op het frame
    3) steunen en klem systeem voor het kiepen waren nog niet af.
    4) de frames waar de bakken aan vast komen te zitten.

    Alles weer opnieuw bekeken. Was een hoop vergeten. En als eerste de achterste rollen gemaakt. Zijn wel iets groter geworden als de 1:1 maar zo ben ik ver van verzekerd dat de bak goed recht getrokken wordt.
    Daarna de zuigers vast gezet door middel van een schanier punt op het frame. (ook gelijk voor het eerst gebruik gemaakt van M2 en M1,6 bouten.
    Dat werkt nu allemaal naar behoren.
    Eergisteren de strips gefreest voor de bak en deze aan elkaar gebout met 1.6 boutjes. Nu heb ik alle maten die nodig zijn om de steunen te maken waar de bak tijdens transport op komt te rusten en weet ik gelijk
    hoe hoog het oog moet komen waar de bak aan wordt opgetild.

    Hier komen wat fotos van hoe het er nu bij staat.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik update de frontpage niet meer. Kijk voor de laaste updates aan het einde van het topic.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. jan41

    jan41

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    199
    Locatie:
    poortugaal
    hallo marko


    prachtig werk wat je maakt, maar kan je achteras nu ook kantelen
    als er een kant omhoog gaat?

    m vr gr jan
     
  3. Marko

    Marko

    Lid geworden:
    21 nov 2007
    Berichten:
    367
    Locatie:
    Maassluis
    Ja 1 wiel kan nog apart veren van de andere het is niet veel maar net genoeg .
     
  4. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Ik ben nog wel benieuwd naar het hulpstukje voor het buigen van het messing buis :)
     
  5. flyingtom75

    flyingtom75

    Lid geworden:
    1 nov 2007
    Berichten:
    77
    Locatie:
    Alkmaar
    Ook dit draadje blijf ik volgen, zie knap en leerzaam staaltje van modelbouw.

    Ga zo door!
     
  6. nicolas

    nicolas

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    484
    Locatie:
    Brugge Belgie
    ZEER knap gedaan!

    hoedje af!

    inderdaad,ik ben ook zeer nieuwsgierig naar het hulpstukje om de buisjes te plooien zonder "knik" :)

    Nicolas
     
  7. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Hallo Marko

    Heel netjes gedaan man ziet er keurig uit. Maaaaar heb je mijn topic niet gelezen over het plaatsen vande spoorstang
    voor de as of achter de as ? Ik wil heus geen kommentaar leveren maar je een teleurstelling besparen.Nu ben je nog aan het begin
    en kun je de zaak nog makkelijk corrigeren(als je dat wilt natuurlijk).Verder wens ik je veel succes en blijf je vorderingen zeker
    volgen Mvr Gr Wil
     
  8. Marko

    Marko

    Lid geworden:
    21 nov 2007
    Berichten:
    367
    Locatie:
    Maassluis
    Ik had het al gezien. aan de voorkant had ik hem al omgedraaid om te zorgen dat de slag grote zou worden wat hij kwam tegen de blad veer aan.
    Alleen achter heb ik nu de lucht veren heb heb gemerk dat hij daar nog veel veder kan draaien zodat met de band tegen het frame aan. Volgens mij moet achter toch de slag veel kleiner zijn als voor. Heb ook jouw idee gezien hoe je de assen aan elkaar heb gekoppeld ik ga dat ook proberen alleen moet ik nog een cm of 7 extra overbruggen naar mijn stuur as.
     
  9. Marko

    Marko

    Lid geworden:
    21 nov 2007
    Berichten:
    367
    Locatie:
    Maassluis
    update 11

    Vandaag update 11 er bij gezet.

    Daar staan ook de foto's van de buighulp en mijn nieuwe lichtbeugel voor op het dak.
     
  10. franzD1

    franzD1

    Lid geworden:
    21 feb 2007
    Berichten:
    674
    Locatie:
    Wormer
    mis 1 dak lamp

    hoi, werkelijk schitterend ! echt prachtig
    ik wou dat ik dat kon,
    maar... heeft het origineel geen 5 daklampen? tussen de zwaailichten in

    groetjes franz
     
  11. Marko

    Marko

    Lid geworden:
    21 nov 2007
    Berichten:
    367
    Locatie:
    Maassluis

    Yup orgineel zijn het er 5 maar mijn lampjes zijn iets groter kwa schaal
    Dus dit kwam beter uit
     
  12. benzie

    benzie

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    150
    Locatie:
    stevensbeek
    goed bezig moet ik zeggen .het word zeker heel mooi dit project blijf ik wel volgen .en i hoop dat mijn project ook wel wil lukken gr benzie
     
  13. Marko

    Marko

    Lid geworden:
    21 nov 2007
    Berichten:
    367
    Locatie:
    Maassluis
    Update #12 geplaatst
    Onderstel is nu zo goed als af
     
  14. PlUiS

    PlUiS

    Lid geworden:
    25 dec 2007
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Halfweg
    Erg netjes. Ik zie op de foto's dat je de achterste stuuras met de stuurstang aan de voorkant monteerd, terwijl je aan de voorkant juist de stang aan de achterkant hebt zitten. Hij gaat nu vreemd sturen ben ik bang.
     
  15. Marko

    Marko

    Lid geworden:
    21 nov 2007
    Berichten:
    367
    Locatie:
    Maassluis
    Dit heb ik gedaan zodat de slag aan de voorkant groter is al aan de achterkant.
     
  16. lance03

    lance03

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    367
    Locatie:
    purmerend
    mooi stukje werk!
    wat voor afzetsysteem ga je maken? ketting, kabel of haakarm?

    Sander
     
  17. Marko

    Marko

    Lid geworden:
    21 nov 2007
    Berichten:
    367
    Locatie:
    Maassluis
    Een haak arm systeem. kan voor ketting of kabel geen kleine krachtig motoren vinden
     
  18. lance03

    lance03

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    367
    Locatie:
    purmerend
    tja daar zeg je wat, ik ben benieuwd hoe je die haakarm maakt maar als ik die luchtvering zie maak ik me daar geen zorgen over
     
  19. Marko

    Marko

    Lid geworden:
    21 nov 2007
    Berichten:
    367
    Locatie:
    Maassluis
    Die haak arm is opzicht niet zo heel erg moeilijk te maken. Met een Spindel aandrijving.
    maar dat is voor later ben nu eerst een vertragingbak met een vrije versnelling aan het maken.
     
  20. Marko

    Marko

    Lid geworden:
    21 nov 2007
    Berichten:
    367
    Locatie:
    Maassluis
    Update #13
    Vandaag de stuur inrichting gemaakt. Vanaf het begin was ik al niet tevrede over de manier waarop tamiya de truck laat sturen veel te omslachtig en daardoor ook niet spelings vrij te krijgen. Afgelopen weken een beetje zitten denken hoe ik de truck gaat laten sturen en heb toch maar besloten om te kiezen voor 2 stuur servo's 1 per as. Op die manier kan het goed spelings vrij gemaakt worden. Vandaag begonnen met de voorkant. Daar moest plaats gemaakt worden voor 2 servo's normaal zit er maar 1 over dwars voor de versnellings bak. Ik heb 2 balkjes gemaakt zodat ze in de lengte gezet kunnen worden. De balkjes zijn 8mm hoog zodat je net onder de electromotor komt te zitten. enige moelijke was de versnelings bak die heeft nog al een vreemd hoogte verschil met de servo maar daar kon ik gelukkig het orginele stangetje voor gebruiken.

    [​IMG]
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina