Vspeak inbouwen in XG11 JR Propo

in mijn nieuwe XG11 van JR miste ik de spraakmodule tbv telemtrie data. Een oplossing heb ik gevonden bij Volker Weigt, de Vspeak. Inbouwen vergt beperkt soldeerwerk.
Hieronder mijn inbouwverslag.

de Vspeak heeft 3 aansluitdraden (+, - en signaal). Deze moet je zelf solderen in de zender. Onderstaande foto's geven de posities zoals ik ze gekozen heb.

Overzicht van binnenzijde zender
IMG_2862.JPG

Meer in detail de plaats waar de + en 0 wordt aangesloten. Dit is tpv de aan/uit schakelaar.
IMG_2863.JPG

Nu met gesoldeerde + en - draad.
IMG_2865.JPG

De signaal draad wordt rechtstreeks aan het module gesoldeerd. Dit staat uitvoering beschreven in de handleiding. Zie de oranje draad
IMG_2866.JPG

De Vspeak zelf heb ik tpv het accucompartiment geplaatst. Ook de drukschakelaar en de aansluiting voor de koptelefoon heb ik hier geplaatst. Boven in de zender is het al vrij druk en vond ik vooralsnog te weinig plaats.
IMG_2872.JPG

Doordat de vspeak zelf in het accucompartiment zit is zijn geheugenkaart gemakkelijk te bereiken.
IMG_2873.JPG

Het eindresultaat:
IMG_2878.JPG
IMG_2879.JPG

Wellicht dat ik in een lader stadium de schakelaar alsnog naar boven ga verplaatsen. Dat hangt af van het gebruiksgemak in de praktijk.

Zelf gebruik ik een klein luidsprekertje (besteld bij Conrad). Dit ziet er als volgt uit:
IMG_2877.JPG

IMG_2875.JPG

Al met al een leuke inbouw om te doen.

ff de zeurpiet pet op...

Waarom staat dit artikel in F5J ? Wat heeft zender ombouw naar spraak uitvoer met f5j te maken?

moppermode uit

Tof gedaan. Maar net als vw4style waarom aan de onderkant ban de zender rust die niet tegen je goddelijke lichaam, uitgaande dat wij allemaal super sportief en ... , aan?

Groet

De opmerking over de locatie van de knoppen kan ik zeker begrijpen. Ik heb hier zelf een tijdje over zitten twijfelen.
Aangezien het een handzender betreft rust de onderkant niet tegen mijn buik.... (Dit kan ook met de afmetingen van mijn buik te maken hebben....).
Ik sluit zeker niet uit dat ik het knopje in de toekomst nog naar boven ga verplaatsen. Reden om dit nu nog niet te doen: de bovenkant van de zender heeft vooral ronde vormen. Tevens is er in de zender weinig plaats gezien het aantal schakelaars dat al bovenop en aan de onderzijde van de zender zit. Verder wil ik aan de bovenzijde van de zender nog een smartphone gaan plaatsen met een timer app. Een sprekende stopwatch is toch wel handig...
Praktijk test met de Vspeak gaat binnenkort plaatsvinden.

@ zeurpiet...
Terecht punt, dit draadje hoort niet meteen bij F5J, Mocht een moderator een betere plaats weten dan mag hij verplaats worden..

Back