Vstabi in mijn MP/e

Hoi,

Daar heb ik nou tot nu toe niks van gemerkt, heb rustige 8-en gevlogen. Dus dat had ik wel moet merken. Maar ik zal er wel eens op gaan letten.

groeten
Roel

Rhelie zei:
Een meerblads of een "ridgid" kop heeft naar mijn beleving de neiging om snel weg te zakken uit een bocht of schuine stand van de heli. Ik ben benieuwd of dit systeem die rot eigenschap eruit filterd !

Ik kan uit eigen ervaring (Joker 2 met V-stabi) zeggen dat dat helemaal weg is. Het is überhaupt niet vergelijkbaar met een rigid-kop (heb een drieblads Lama). Het vliegt in principe als een paddelkop maar dan directer door het ontbreken van de stabiliserende (gyroscopische) werking van de paddels. Een heli met V-stabi vliegt daardoor erg neutraal. Voor mij soms misschien iets te neutraal, omdat ik al jaren gewend ben met paddels te vliegen en je automatisch daarvoor corrigerend stuurt. Omdat ik het merendeel heli's met paddels vlieg, moet ik dus steeds weer even één accu wennen als ik met de Joker ga vliegen.

Sommige vinden een heli met V-stabi erg lijken op het vliegen met een simulator. Op zich lijkt dat positief maar ik vind dat echter niet altijd even prettig (meestal wel overigens). Het betekent o.a. ook dat stuurfouten duidelijker zichtbaar zijn en sneller afgestraft worden. :wink:

Al met al vind ik het een prachtg systeem, dat weliswaar enige gewenning vergt (en kostbaar is) maar daar veel voor terug geeft (zie eerdere post)

Hoi,

Ik heb nu NHP rotorbladen op mijn MP/e (600mm) maar kent iemand de eigenschapen van RADIX bladen? Hoe stijf zijn die? Voorloop? Omdat de NHP zeker goed zijn, maar gewoon eens informeren wat er nog meer gevlogen wordt.

De Vstabi heb ik dit weekend nog eens flink getest. Moet zeggen het bevalt mij steeds beter. Alleen op Pitch reageerd die extr extreem fel, en hoveren is een stuk lastiger geworden (niet dat ik dat zo erg vind) maar omdat ik vaak op de kop hover (paar cm boven het gras) is dat nu wat meer risico. ;)

Groeten
Roel

r_heliman zei:
Hoi,

Ik heb nu NHP rotorbladen op mijn MP/e (600mm) maar kent iemand de eigenschapen van RADIX bladen? Hoe stijf zijn die? Voorloop? Omdat de NHP zeker goed zijn, maar gewoon eens informeren wat er nog meer gevlogen wordt.

Groeten
Roel

Ik heb ooit eens de vraag aan Jan H gesteld welken bladen geschikt zijn voor zijn heli's, antwoordt was NHP / Maniac en Radix.
Ik vlieg nu zelf op één van mijn NT heli's met Radix bladen, en ze bevallen prima maar zijn wel erg gevoelig op de stuurknuppel tov de NHP bladen die ik op
mijn andere NT heb zitten, grote plus!! ze zijn veel beter zichtbaar dan de NHP bladen.
Ik hoor ook goede berichten over de Maniac bladen, schijnen wat minder nerveus te zijn als de Radix bladen en ook nog een stuk
voordeliger, ik heb deze ook in besteling staan dus binnenkort kan ik hier meer over vertellen.

Gr,

Mario

Hoi,

Dan toch eens kijken of ik verschillende bladen eens kan testen. Maarja dat moet dan op een treffen ;)

Groeten
Roel

PS ga dit weekend weer lekker verder spelen met mijn Vstabi :P

Hoi,

Dit weekend weer gevlogen met de MP/e

Nou ik heb wel gemerkt dat ik de regelaar maar beter niet op 100% kan zetten.. NEE BOHHHH daar moet ik echt even aan gaan wennen. Die snelheid en POWER die dan brutaal vrij komen. Echt waanzin. Sommige van dit forum hebben het gezien ;-)

Groeten
Roel

Nee, het beste is gewoon neutrale bladen te hebben, en zo stijf als mogenlijk. Dit is in verband met de feed-back control, dat er zo weinig als mogenlijk demping in moet zitten (zegt Ulrich Roehr)

Groeten
Roel

Ikheb even op de site van Mikado gekeken en daar staan 2 types 3 assig.

1 met druksensor, en 1 zonder. Wat is het verschil ? en wat doet die druksensor ?

Die druksensor meet de voor- en achterwaartse snelheid en helpt zo met het onderdrukken van de neiging tot "opbomen" bij hogere snelheden. Vanaf de huidige versie (3.6) van de software wordt dit softwarematig opgelost en is de druksensor niet meer nodig. Ik heb hem dan ook van m'n Joker af gehaald om te proberen. Ik moet zeggen dat ik de indruk heb dat het nu, met de nieuwe software en zonder druksensor, nog beter werkt als eerst met. Hij komt er dus ook niet meer op. Als je iets wil aanschaffen kun je mijns inziens op dit moment het beste de versie zonder druksensor nemen (is ook nog goedkoper).

r_heliman zei:
Hoi,

Dit weekend weer gevlogen met de MP/e

Nou ik heb wel gemerkt dat ik de regelaar maar beter niet op 100% kan zetten.. NEE BOHHHH daar moet ik echt even aan gaan wennen. Die snelheid en POWER die dan brutaal vrij komen. Echt waanzin. Sommige van dit forum hebben het gezien ;-)

Groeten
Roel

Alles went 8). Was een super dag trouwens. Heb me prima geamuseerd!

Gr. Paul

Hoi,

Zelf vlieg ik turbine helie en met het vliegen van een V-Stabi heb ik totaal geen ervaring.
Maar heb je het hier over de V-stabi van Fred Coenen?!

Groet Evert.
:help:

V-Stabi

Hoi Laurens,
Heb je zelf ervaring met het vliegen met een V-Stabi.
Of ken je vliegers liefst schaalhelies die met V-Stabi vliegen.
Voordat ik dit apparaatje aanschaf wil ik graag eens de ervaring horen van andere vliegers.

Groet Evert.

Hoi,

Ik vlieg de Vstabi, en ben er totall tevreden mee, vooral voor electro (doordat meer vermogen en langere vliegduur) en Vstabi voor schaal heli's die echt SCHAAL willen vliegen.

Groeten
Roel

Hoi Laurens,
Heb je zelf ervaring met het vliegen met een V-Stabi.
Of ken je vliegers liefst schaalhelies die met V-Stabi vliegen.
Voordat ik dit apparaatje aanschaf wil ik graag eens de ervaring horen van andere vliegers.

Groet Evert.

Zie de post van Francis op pagina 1.

@ Francis

Ik ben ook zeer geintresseerd in dit systeem en heb daarom wat vraagjes.

IK wil mijn Vibe 90 ombouwen maar moet andere bladhouders nemen waarbij de afstand
van bollink naar bladas groter moet worden. Dit ivm de 60% pitch voorkeur excetera.
Weet jij wat deze maat is ? De joker is toch een 60er?

Ik was ook benieuwd hoe goed de gyro zou werken, maar blijkt zeer goed te zijn. Heb hierover ook weinig verkeerd gelezen.

Wat ik jammer vind is dat jij de hooverstabiliteit niet veel beter vind dan met paddles, echter met hoeveel gram paddles vergelijk je hier?

Hier op de club is het nogal winderig (80% van het jaar gemiddeld windkracht 5-5,5) dus wil ik graag weten of stabi hier beter scoort dan een paddle kop met 15-20 gram.

Ik heb bij wiki wat zitten lezen en je moet nogal wat instellingen doen, is dit nog overzichtelijk en goed te begrijpen?

De krachten op de servo´s worden ook groter weet jij hier wat meer over?

Bij ccpm met een oude zender willen de servo´s niet tegelijk omhoog gaan bij pitch geven,
De heli zal dan bv. naar rechts wegtrekken. Wordt dit door stabi gecorrigeerd? Zodat de heli toch loodrecht omhoog gaat.

Gr Frans.

Hoi,

Ik kan je al een paar vragen beantwoorden:

De krachten op de servo´s worden ook groter weet jij hier wat meer over?
- JA de krachten worden groter op de servo's daarom worden de servo's op de tuimelschijf meestal met 6 Volt gevoed, en zijn DIGI-servo's zeker aan te raden omdat die precieser zijn.

Ik was ook benieuwd hoe goed de gyro zou werken, maar blijkt zeer goed te zijn. Heb hierover ook weinig verkeerd gelezen.
- De gyro van vstabi werkt PERFECT, de rede hiervoor is dat alle stuur signalen worden eerst in de processor van Vstabi gestuurd. Dan weet de regelaar al bij voorhand of jij pitch gaat geven JA / NEE en corrigeerd dus al vorens hij het kan meten met de sensor. (dit heef Feed-forward)

at ik jammer vind is dat jij de hooverstabiliteit niet veel beter vind dan met paddles, echter met hoeveel gram paddles vergelijk je hier?
- Er is wat aan stabiliteit in te stellen in de Vstabi software, maar Vstabi is orgineel voor schaalheli's bedoeld (meerdere rotorbladen 3 of meer), of voor 3D vliegen. Als je stabiliteit wilt, dan moet je paddels vliegen die "zwaar" zijn. Maar vliegen moet je,, en niet hoeveren!!! voor beginners is dit systeem NIET geschikt, te ingewikkelt, duur, en tja het vliegt zeker niet makkenlijker. (wel beter ;) )

Bij ccpm met een oude zender willen de servo´s niet tegelijk omhoog gaan bij pitch geven,
De heli zal dan bv. naar rechts wegtrekken. Wordt dit door stabi gecorrigeerd? Zodat de heli toch loodrecht omhoog gaat.
- Dit kun je wel oplossen met Vstabi, MAAR, standaard moeten de servo's al goed ingebouwd zijn, de hebels goed aangelosten zijn (onder dezelfde hoek allemaal). Als je analoge servo's hebt, BLIJFT dit altijd een beetje. Door aanschaf van digi's is dit probleem vrijwel totaal te verhelpen. Maar het blijft toch eerst altijd dat alles mechanisch perfect moet ingesteld zijn voordat je gaat spelen met elektronica.

De vragen over de Joker etc die weet ik niet.

Groeten
Roel

Back