VStabi V4 Video 'Teaser'

Discussie in 'Flybarless' gestart door Jurrien Saelens, 4 apr 2009.

  1. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
  2. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Jurriën,

    Ik heb afgelopen week mijn V-bar geupdate naar V4.0 en heb een aantal kleine vragen:

    - Komt de "normal" stand overeen met de vroegere V3.6 "classic mode"? Oftewel een volledige simulatie van een mechanische paddlestang?

    - Is het verstandig om gelijk de "agressive" of "hard 3D" stand te kiezen? Of eerst zorgen dat hij in "normal" goed vliegt?

    - Ik heb als preset de JR Vibe fifty genomen, wanneer ik naar agressive overschakel blijven de waarden van collective, agility en gyro gain gewoon staan. Is dit correct?

    - Als ik in het setup menu zit, doen mijn servo's hee anders als in het beginscherm.



    Ik heb echt m'n best gedaan die duitse zwamverhalen aan te horen, maar kan daar echt helemaal niks mee. Op runryder/helifreak heb ik nog nergens een stap voor stap idiot handleiding for dummies gevonden, of ik kijk er scheel langs heen.

    Tot zover m'n vragen,
    Tjerk ;)
     
  3. >MrMel is weer aan het experimenteren en het lijkt erop dat de staart toch weer strakker is met torque comp. uit.
    >Jurrien, heb jij dit nog niet geprobeerd? Of is het bijna onmogelijk om de staart zonder veel getweak strakker te krijgen met de 'standaard' setup?

    Ik moet zeggen dat ik geen problemen heb met de staart op mijn IonX2. Zeker wat betreft piro consistentie vind ik V4 fenomenaal. OP dit gebied kan ik MrMel zijn bevindingen dus niet volgen. Ook wat betreft harde cyclic + pitch bewegingen vind ik de staart goed. Niet perfect maar ik heb nog geen gyro gehad die het beter deed op dit gebied.


    >Komt de "normal" stand overeen met de vroegere V3.6 "classic mode"?
    >Oftewel een volledige simulatie van een mechanische paddlestang?

    Nee, dit is gewoon de stickresponse.

    >Is het verstandig om gelijk de "agressive" of "hard 3D" stand te kiezen?
    >Of eerst zorgen dat hij in "normal" goed vliegt?

    Begin gewoon met normal, en ga over naar iets anders als ie te soft is.

    >Ik heb als preset de JR Vibe fifty genomen, wanneer ik naar agressive overschakel blijven de waarden van collective, agility en gyro gain gewoon staan. Is dit correct?

    Ja, dat is correct, het is dan ook geen andere mode.

    > Als ik in het setup menu zit, doen mijn servo's hee anders als in het beginscherm.

    Ook dit is normaal
    pitch meten, etc dus enkel in setup doen!
    gyro richting testen buiten het setup menu.
     
  4. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Bedankt voor de vlotte reactie! Ik denk hem nu wel klaar te hebben voor de 3e maiden morgen! Ik heb wat van MrMel's pointers toegepast dus we gaan het meemaken! Wordt spannend en laat natuurlijk weten hoe het ging!

    Groenten,
    Tjerk ;)
     
  5. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Zo, net terug van het veld.. Het was een waardeloze dag voor mij. De vibe wou al niet starten, somehow wou de brandstof maar niet doorlopen, na 10 min klooien en een vlinke scheut nitro in m'n smoel gekregen te hebben wou ze dan eindelijk starten.

    Lift-off ging goed, maar de heli trilde hevig. Het zal wel de niet goed afgestelde motor zijn. (net nieuw, pas ingelopen, niet verder afgesteld) Na 1 min hoveren begon hij steeds naar links af te dwalen, (dat deed hij voorheen niet) dus besloot hem aan de grond te zetten (geen auto-trim ingeschakeld). Bij de landing viel me de uitlaat ook nog eens van de motor. Was het ondertussen al weer zo zat dat ik besloten heb er een ander keer mee verder te gaan.

    Vervolgens de Trex 250 maar gepakt, maar de gyro begon raar te doen. Nagoed lang verhaal kort. Na een hoop klooien leek het eindelijk weer goed te zijn, maar nadat ik het kapje er weer op gedaan had en weer voorzichtig wat 3D wou gaan proberen brak de staart weer uit. Bij het corrigeren brak de staart natuurlijk verder uit waardoor hij eigenlijk niet meer te besturen was. Dingetje "KRRRR" de grond in. Weinig schade, maar toch jammer.

    Ander keer meer succes.

    Groenten,
    Tjerk ;)
     
  6. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    Balen Tjerk.

    Mijn Logo vliegt zinds vandaag eindelijk echt goed, hij vloog al prima maar
    bleef constant last houden van wobbelige pirouettes. Uiteindelijk bleek het
    de piroutte optimization te zijn die verkeerd om stond.

    Gr. Bas
     
  7. nwolsink

    nwolsink Guest

    Mijne was goed maar door de brakke 3DX kop ben ik nu weer terug bij af.
    Lagers waren na 3 vluchten alweer verrot, aan de ene kant lopen ze eruit aan de binnenkant waardoor het geheel niet goed meer vliegt :(
     
  8. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Zijn die kasama cyber koppen niets voor je ?
     
  9. nwolsink

    nwolsink Guest

    Ik ben nu met Quick UK wat aan het uitdokteren ;)
     
  10. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Heb 4.0 inmiddels draaiende op de XLE. Setup was zeer gemakkelijk. Binnen 10 minuten was het in orde. Staart moet ik wel nog doen aangezien er nog geen staart op zit :p

    Wat me wel opviel, de cyclic ring. Die staat normaal (xle preset, of rigid preset) rond de 65-70. Ik kijk dus of de servo's aanlopen en dit gaat pas gebeuren rond de 90-95. Hierbij zijn de uitslagen dermate groot dat ik me wel afvraag of dit enig nut heeft.

    Heb nog geen cyclic kunnen meten omdat de kop er nog niet op zit. Heb wel de pitch al nul kunnen stellen en 12/-12.

    Nog een aantal dagen en dan is het eindelijk zover!!:)
     
  11. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Jurrien, heb jij de trimvlucht per RPM gedaan en dus per bank? Of gewoon 1 bank voor alle toerentallen (1trimvlucht) en de staartgain op een schakelaar?

    Schijnt dat een trimvlucht per RPM het beste is maar het schakelen tussen banks vind ik weer wat minder.
     
  12. Je moet de binding nakijken bij hover collective pitch en dan kijken of de swash (of iets anders) tegen de mast aanloopt. Volgens mij kan enkel de Rigid tot 75.

    Ja ik heb een bank per vluchtfase, ook voor autorotatie bijvoorbeeld. Trimvlucht idd per rpm doen.
    Ik schakel per vlucht minstens 3X naar een andere bank, meestal meer.

    Zorg wel dat er in elke bank een goede setup zit ook al gebruik je die niet, voor in geval van RX storingen...
     
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Waarom dan ?
     
  14. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Waarschijnlijk is het toch noodzakelijk om bij elk toerental dat je vliegt een trimvlucht te doen om het uiterste er uit te halen, dat worden er bij mij dan 5 stuks!!
     
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Die trimvlucht kopieer je gewoon mee naar een volgende bank.

    Het lijkt mij tamelijk zinloos om met 2000 rpm te gaan staan hooveren waar dit toerental voor andere doeleinden is bestemd.
     
  16. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Heli reageert anders per RPM en dus ook de trim. Gains stel je natuurlijk ook iets anders in per RPM.
     
  17. >Waarschijnlijk is het toch noodzakelijk om bij elk toerental dat je vliegt een trimvlucht te doen om het uiterste er uit te halen, dat worden er bij mij dan 5 stuks!!

    ja zo is het, maar eh, er zijn maar 4 banken!

    >Het lijkt mij tamelijk zinloos om met 2000 rpm te gaan staan hooveren waar dit toerental voor andere doeleinden is bestemd.

    Ja maar die trim moet je maar één keer doen. En een goed getrimde heli is ook belangrijk als je niet aan het zweven bent. Ook de staartservo wordt ingesteld tijdens de autotrim. Dit is voor elk toerental lichtjes anders dus. Maar goed het zal ook wel werken als je het niet doet.
    Gewoon even een piro doen ter plaatse, indien geen wobble staat ie wel goed.

    Ook de optimizer werkt per bank.

    Gewoon het onderste uit de kan halen dus, zeker niet noodzakelijk...
     
  18. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Schakel je gewoon tijdens vliegen of land je toch even voor de zekerheid? Heb nu 3 banken voor normal, I1 en I2. Met verschillende RPM's dus.

    Collective 12/-12, cyclic 11 graden. Lijkt me goed.
     
  19. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel

    cyclic 11 graden is wel heel erg veel Bart, 8 graden lijkt er meer op.

    Heb zelf +/- 13.5 pitch en 7 graden cyclic wat eigenlijk 8 graden zou moeten zijn voor 3D, maar ik vindt 7 voldoende.

    Jurrien heeft zijn banken gekoppeld aan zijn flight modus, elke mode een eigen bank.
     
  20. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Voorzover ik weet is 9 a 10 het minimum voor stabi. 11 was gewoon goed voor vanalles. Maar weet het niet zeker ;)
     

Deel Deze Pagina