VStabi vraagje

Hoi Guys,

Pas geleden heb ik een schaal heli aangeschaft Agusta 109 met een Trex 700 F3C mechaniek erin en deze is dus met f3c paddel kop uitgevoerd met een standaard Align 780 gyro erin wat gewoon goed werkt.

Nu wil ik met deze kop de heli gaan afstellen en als dit eenmaal goed vliegt weer in de romp te plaatsen.

Nu wil ik tzt er een 4blads rotorkop op zetten met eenFull BlueLine Vstabi 5.3Pro er op die ik hier nog heb liggen.
Nu mijn vraagje.Vstabi is voor FBL kop of Meerbladskop maar zou deze ook werken als ik deze er alvast in zet met in samen werking met een Paddelkop?? omzo alvast de Align gyro te vervangen en dan de boel gelijk goed in kan stellen

Oftewel kan je een Vstabi ook gebruiken met een Paddelkop??ipv gewone Gyro? ik wil wel met Rate mode gaan vliegen ipv HHold deze instelling heb ik wel gevonden in het instelmenu van de Tail
(op de 2 andere heli's waar ik ook met Vstabi vliegt zitten FBL koppen op en met goede ervaringen)

Greetz

Jeroen

Ik ben geen expert in deze, maar ik meen mij te herinneren, dat een V-stabi ook met een paddelkop overweg kan, het is dan alleen vrij nutteloos (die V-stabi heeft niet heel veel te doen, bedoel ik)....

En anders vlieg je de heli toch in met een FBL kop (als je er een hebt liggen) of bouw je die paddelkop om naar FBL.
Veel meer dan een paar verlengde rechte stuurstangen, swashdriver (omgebouwde schaarmixer) en halvering van je servohevel lengte, heb je er niet voor nodig....

Groet, Bert

Ik zou eigenlijk niet weten waarom je dat zou willen...
Je hebt al een losse staartgyro, die ook gewoon werkt.
Het spul is al goed vliegbaar met paddlekop.

ik zie er niet echt voordelen in..
Of toch die flybar laten verdwijnen..

Overigens: Ik zou persoonlijk nooit een heli buiten de romp afstellen, want je kunt weer helemaal overnieuw afstellen als hij eenmaal in de romp zit. Dat is dus domweg dubbel werk (en daardoor redelijk nutteloos).

Eventueel zou ik me voor kunnen stellen dat je het mechaniek aan een "duurtest" wilt onderwerpen, en daarvan is het nut volledig afhankelijk van je zelfvertrouwen qua monteren, maar ook hier is het nut beperkt, omdat je bij terugplaatsen in de romp toch weer de boel gedeeltelijk moet demonteren en dus alsnog iets fout kunt doen.
Als het nu een voor jou tot nog toe onbekend trainertype is, alla, dan heeft dat nog enig nut. Maar als je goed bekend bent met die T-rex, dan is het weinig zinvol....

Wil je alsnog iets zinvols doen: vlieg dan die trainer direct met de vierbladskop i.c.m. V-stabi, dan lever je je romp niet over aan de nukken van die V-stabi (als je nog nooit zo'n ding afgesteld hebt) maar als je bekend bent met de V-stabi, alweer, heeft ook dat weinig zin.

Ik heb dat in elk geval nog nooit gedaan, en ga dat ook niet doen. Ik check liever de boel drie keer op de bouwtafel, om daarna maar één keer af te hoeven stellen. Dat is al lastig genoeg....

Ik snap het overigens wel hoor, en ik zeg ook niet dat je het niet moet doen, maar het is meer iets wat "tussen de oren zit"....

Groet, Bert

Die V-stabi kun je er later ook opzetten, dat is een makkie. Je kunt hem naar mijn mening het best zonder V-stabi invliegen met de paddlekop.
Als je later een 4 blads erop zet kun je die ook beter eerst zonder V-stabi invliegen, dat is prima te doen ! Je weet dan zeker dat je basisinstellingen goed zijn, daarna de V-stabi erop en je hoeft hem nagenoeg niet meer bij te stellen en vliegt de helie weer als vanouds.

Als je later een 4 blads erop zet kun je die ook beter eerst zonder V-stabi invliegen, dat is prima te doen ! Je weet dan zeker dat je basisinstellingen goed zijn, daarna de V-stabi erop en je hoeft hem nagenoeg niet meer bij te stellen en vliegt de helie weer als vanouds.

+1! Met de zijdelingse opmerking, dat als je géén multiblade-ervaring hebt, je wel beter het invliegen kunt beperken tot statische hoover bij rustig weer, want in de landingsaanvlucht komen bij een multiblade een of twee listige verrassingen om de hoek kijken, waar goed mee te leven is, maar die je de allereerste paar keren flink te kakken kunnen zetten.

Maar een statische hoover is ruim voldoende....

Groet, Bert

Wat ik vaak heb zien gebeuren bij multibladen is dat de timing niet goed staat, en daar kan de V-stabi dus ook niet mee overweg en krijgt het systeem de schuld. Een beetje hooveren lukt ongetwijfeld zonder stabi en je weet meteen dat je pitch en timing goed staan.

Thanks voor de mededelingen......

Heb genoeg ervaring met Vstabi en is makkelijk af te stellen
Het was zomaar een vraag je ofdat Vstabi(zinloos dus) met een Paddel kop vliegt,Natuurlijk zit er een normale Gyro (align 780) op die goed zijn werk doet maar wist niet ofdat de Vstabi gyro er ook icm een paddel kop werkt......
Natuurlijk heb ik genoeg ervaring met het Trex concept heb er 3 hier op de plank staan waarvan er 2 met Vstabi...
Ik laat voorlopig de Vstabi ook ff op de plank liggen todat ik de 4 blads kop in huis heb en ga eerst de trex f3c eerst vliegen als Trainer model zodat ik op me gemak de romp verder kan afmaken en dan gaat dit mechaniek er in en Natuurlijk moet je dan de boel weer opnieuw afstellen en invliegen dat begrijp ik maar dat was de vraag niet,maar tis me duidelijk

Ook ga ik als de romp klaar is en met 4blads kop idd een rustige statische hoover doen zonder v stabi om zo de Phasing/timing?? af te stellen e.d. en daarna komt de Vstabi er pas op als deze pas echt naar mijn hand vliegt

eerst maar eens de heli mechaniek helemaal demonteren en op correcte bouw controleren(gebruikt aangeschaft maar nieuw en nog niet het lucht ruim gezien) en dan de romp verder afwerken e.d.
Nogmaals thanks voor jullie antwoorden
Ben ook zachtjes aan het zoeken naar een 4 blads kop met passende bladen maar kan nog niet iets vinden,maar heb de tijd dus.......

Lekker rustig knutselen in de winter

gr
jeroen

Thanks @Freddie1

Ik had deze site ook al gevonden maar deze leveren idd mooie 4 blads koppen maar helaas alleen maar links draaiend en ik heb een 4 blads rechtsdraaiend nodig met 12 mm as voor de Trex700E

Maar bedankt voor het kijken

Gr
Jeroen

Thanks @Freddie1

Ik had deze site ook al gevonden maar deze leveren idd mooie 4 blads koppen maar helaas alleen maar links draaiend en ik heb een 4 blads rechtsdraaiend nodig met 12 mm as voor de Trex700E

Maar bedankt voor het kijken

Gr
Jeroen

Ik kan me natuurlijk stug vergissen, maar vrijwel alle koppen (inclusief de "linksdraaiende" Vario dubbel-bout koppen) zijn gewoon door het omdraaien van de bladhouders rechtsdraaiend te maken.
Je probleem is eerder de bladen: als die halfsymetrisch zijn kun je ze niet voor beide richtingen gebruiken. Maar er is, Vario uitgezonderd, meer voor rechtsdraaiend te koop dan voor linksdraaiend wat dat betreft...

Groet, Bert

Ik kan me natuurlijk stug vergissen, maar vrijwel alle koppen (inclusief de "linksdraaiende" Vario dubbel-bout koppen) zijn gewoon door het omdraaien van de bladhouders rechtsdraaiend te maken.
Je probleem is eerder de bladen: als die halfsymetrisch zijn kun je ze niet voor beide richtingen gebruiken. Maar er is, Vario uitgezonderd, meer voor rechtsdraaiend te koop dan voor linksdraaiend wat dat betreft...

Groet, Bert

ooooo dat wis ik niet dat je de bladhouders zomaar om kan draaien bij deze koppen
weer wat geleerd... en dit maak het z
oeken idd wat makkelijker.thanks

gr jeroen

Hou me ten goede: vrijwel alle bladhouders/rotorkoppen hebben een bladbevestiging d.m.v. bout en moer. Die kun je dus omdraaien.
Een heel enkele keer zit de schroefdraad in de bladhouder zelf, of zit er maar aan één kant een verzonken zeskantig gat (voor de moer) en dan is het lastiger. Kan nog steeds maar je moet de bouten er dan van onderen in draaien.

En er zullen ongetwijfeld een paar uitzonderingen zijn, die je niet kunt reversen, maar tot nog toe ben ik er daarvan nog niet een tegengekomen.

Zoals ik al zei, de bladen zullen hoogstwaarschijnlijk eerder het probleem zijn, maar er is ruim aanbod in rechtsdraaiende bladen.

Groet, Bert

Back