Vtol X35

Dag mede modelbouwers,

De laatste paar jaar ben ik druk aan het werk om een X35 schaal verticaal op te laten stijgen. Nu gaat het knutselen, 3Dprinten het configureren en ook het hoveren lukt goed af maar ik vind het persoonlijk erg moeilijk om een goede licht gewicht vliegtuig te bouwen vandaar dat ik een draadje hierover start.

Bijgaand een linkje wat tot nu toe gelukt is.

Binnen kort zal ik recente foto's plaatsen van de bouw van een kist en jullie vragen om tips. wellicht komt daar iets leuks uit.

groetjes Joel
 
.
Hey Joel,

Tof!! Een bouwverslag van je prachtige X35 VTOL hier op het forum! :koud:
Waarom heb je dit topic eigenlijk niet in "vliegende schaalmodellen" geplaatst?
Daar hoort het mijns inziens zeker thuis! (je kan een moderator vragen het topic te verplaatsen)

Dit project is een heel erg mooie ontwikkeling die al enkele jaren bezig is.
En ook een uniek project, zoals je de swivel duct helemaal schaal hebt uitgevoerd.

Ik blijf het ook hier volgen!
Succes met het afbouwen van je prachtige X35 VTOL

Groeten, Ramses
.
 
Hey Ramses, ja het werd eens tijd om me op forums te gaan verbreden ook omdat het project lastiger begint te worden, alle hulp is welkom. laaste ontwikkeling is een aanpassing in de aansturing van de 3BSM. De sailwinch servo heb ik eruit gegooid en daarvoor in de plaats gearmotors met magnetic encoders om een strakkere en snellere beweging van de pijp. hieronder een eerste test met arduino gestuurde code. Na een aantal test vluchten ben ik achter gekomen dat de sailwinch niet accuraat genoeg was, op het moment van inbound. (van slow forward flight naar hover mode) trok de sailwinch hem niet meer helemaal terug naar 90 graden waardoor hij nog er vandoor wou:P
dit filmpje gewoon met een servo tester en een dc esc eraan.
en deze gestuurd vanuit de arduino;)

Word vervolgd
 
Update:
wat bouwfoto's van de X35 hoe hij er nu uiziet;)
 

Bijlagen

  • IMG_4672.JPG
    IMG_4672.JPG
    525,4 KB · Weergaven: 216
  • IMG_4676.JPG
    IMG_4676.JPG
    495,2 KB · Weergaven: 208
  • IMG_4675.JPG
    IMG_4675.JPG
    603,4 KB · Weergaven: 191
  • IMG_4673.JPG
    IMG_4673.JPG
    522,7 KB · Weergaven: 204
Vind het ook een fantastisch project. Zeer benieuwd naar de X35 in vlucht. Ga het iig volgen.

Freek
 
Dankjewel:) ik ben zelf ook zeer benieuwd hoe de inbound en outbound vlucht eruit gaat zien. Het hoveren met zo'n Jet is fantastisch en heel verslavend. Het vliegen zelf vind ik nog erg spannend. Misschien is het eigenlijk verstandig om eerst een vliegende kist te maken om vervolgens daarna het lift werk in te maken.?
 
Top en dankjewel voor de leuke reacties. Deze week ben ik bezig geweest met het instellen van de pi waardes in mijn tijdelijk kk2.1 geflashed naar openearovtol. Voor het eerst heb ik een vernauwing gemaakt van de 90mm edf naar 85mm om lucht versnelling te creëeren. Dit heb ik dadelijk nodig om snel te kunnen vliegen. In het verleden gaf dit problemen bij het hoveren maar tegenwoordig met die snelle processors behoren ocilaties tot het verleden.
 
Indrukwekkend!
Mij verbaast het hoe je het model stabiel houdt wat rollen betreft.
Er zijn immers maar twee punten van lift. Voor en achter...

Welk materiaal gebruik je voor de romp van het vliegtuig? Misschien is daar gewicht-winst te halen.
Wat weegt de draaibare stuwpijp? Mij lijkt 3D-printmateriaal zwaar, maar daar heb ik verder geen ervaring mee.
Misschien kun je delen van die ppijp ook uit Deporn bouwen om gewicht te winnen (als dit sterk genoeg is).
 
Als je naar de beelden kijkt dan zie je dat er twee kanalen naar de vleugels lopen.
Joel: ga zo door goed om te zien dat er jonge mensen zijn die dit aan durven en door ontwikkelen.
 
Hey klopt helemaal, twee kleine aftakkingen van de pijp met klepjes naar de vleugels. Ongeveer een 10e van de totale druk komt uit de rollnozzle. Dankjewel voor het compliment het is werkelijk een passie van mij om de JSF de B versie na te bouwen.
 
Wat zal ik er nog aan toevoegen . . .

:thumbsup: en :worship: en :feli: met de vorderingen so far.

Petje diep af.

(BTW, heb je ook nog info over die C-130 in je avatar? Ziet er ook goed uit!)


jan.
 
Dankjewel Jan, het is een Hercules van ASM models waanzinnig model! Alles zo schaal mogelijk. 4x1000 watt moteren zijn er nodig om deze 9,9kilo wegende c130 de lucht in te slepen.
 
Back
Top