vuile tankjes

Hi,

Inmiddels heb ik al meer dan een liter diesel peut verstookt en nog steeds geen fatsoenlijke motorloop uit mijn 1,5cc TYR diesels gekregen. Een afstelling vinden was onmogelijk en eenmaal in de lucht sloegen ze na een kleine looping vrij snel weer af. Al die tijd ben ik bezig geweest met vuil uit de tank verwijderen dmv doorspoelen met brandstof. Steeds weer zag ik vuil in de slang. De tank uit de vleugel bouwen leek me te veel beschadiging op leveren dus dat probeerde ik te voorkomen. Maar ik werd er gek van en genoeg is genoeg geprobeerd. Dus vanavond aan het slopen gegaan. Balsa rond de tank weggesneden winkelhaak in het mylar gemaakt(juist achter de middenligger) en de tank was er uit. Brandertje op het achterste dekseltje om binnen in de tank te kijken wat de oorzaak was.
Wat een puinhoop van binnen. Een en al roest en zwarte drap, schandalig! Het lijkt erop dat de kluns die de tankjes gemaakt heeft, S39 gebruikt heeft en in ieder geval verzuimt heeft de tankjes in soda uit te koken.
Inmiddels liggen ze op dit moment al een half uurtje te koken maar ik vrees dat ze niet meer te redden zijn.

Iemand ook dit problelem met de 1,5 cc combatjes die via Loet een paar maanden geleden geleverd zijn?

Iemand een tip waar ik blik kan vinden voor tankjes. Vroeger at ik me lens aan zoute kaaskoekjes want die zaten in een blikken trommeltje en dat was goed spul. Zowel de koekjes als het blik, bedoel ik dan.

Fred

Dank Herbert,
morgen ga ik meteen opzoek.
De tankjes hebben inmiddels enige uren gekookt maar er zit nog steeds roest en een dikke zwarte laag. Ik geef het op en ga zsm nieuwe maken.
Ik zal ze a.s. zaterdag meenemen ter bezichtiging.

Dank Herbert,
morgen ga ik meteen opzoek.
De tankjes hebben inmiddels enige uren gekookt maar er zit nog steeds roest en een dikke zwarte laag. Ik geef het op en ga zsm nieuwe maken.
Ik zal ze a.s. zaterdag meenemen ter bezichtiging.

En waarom is de persoon die de tankjes heeft gemaakt een KLUNS
Weet jij wat er met de tankjes is gebeurd nadat ze klaar waren

mvg
Frederik

Meneer van Gent: het gaat om in de Oekraïne kant-en-klaar vervaardigde 1,5cc dombattoestellen voor lijnbesturing. Die zijn gemaakt, naar Nederland getransporteerd en verdeeld, dus na het maken is er niets meer mee gebeurd, dus is het logisch dat Fred de fout bij de producent zoekt.

Fred: ik moet je bekennen dat ik met mijn combatjes nog niets heb gedaan, dus ik kan er nog niets over zeggen. Ik zal echter uitkijken en een filtertje aanbrengen tussen tank en motor. Ik heb echter wel gezien dat andere mensen er al een hoop mee gevlogen hebben, dus die hadden blijkbaar geen probleem. Misschien dat jouw tankje inderdaad gewoon vergeten is schoon te spoelen?

Davelaar blikken werden inderdaad een tijdje geleden geroemd als het ideale blik om tankjes van te maken, maar ik denk dat je ook een heel eind komt met het blik waar nog steeds veel modelbouw(glow)brandstof in verkocht wordt. Kijk ook eens op de site naar Loet naar hoe hij balsa tankjes maakt (eerst vel alufolie op balsa plakken, vlakken voor de tank uitsnijden, lijmen, bekleden met glasdoek of nylon, lijkt niet moeilijk en is erg licht, maar dan wordt het model wel helemaal staartlastig.

Kom je zaterdag ook naar Almere en zo ja, denk je er dan aan spoeltjes voor mij mee te nemen?

Do! PP

Dit is een bekend probleem.
Onder in de slang blijft inderdaad drab liggen.
Ik heb de tankjes niet opengemaakt. Ik dacht dat het koffie was ;)
Ik heb met 2 modellen gevlogen en ze hadden het allebij.
Frits heeft het zelfde probleem. Misschien een filter er tussen. geen idee op de pakking het houd. Iemand een idee wat te doen met de modellen die op voorraad liggen.
in spuiten met olie, kruip olie, silicone spray?
Eerst schoon spoelen met soda? neutraliseert dat S39?

@ Fred Neem je ook het geopende tankje mee?
Groet Robert-Jan

Heb wel eens een tankje ingespoten met WD 40 en een dag laten liggen ,daarna doorgespoten met terpentine
en daarna uitgekookt met wat waspoeder
heb het daarna niet kunnen waarnemen dat er drab uitkwam

nieuwe tankjes

Ik vanmorgen vroeg naar AH, maar nee, alleen Israelische koeken in een plastic bus. Nog wat gezocht maar niks geschikt gevonden. Toen naar de Lidl een blik zand/boter koekjes gekocht. Weer thuis, op zoek naat iets waar ik die koekjes in kon bewaren (ik was wel even in de verleiding het blik maar leeg te eten). Laat ik nou een prachtig oud blik vinden waar tsjechische bonbons ooit in zaten. Knippen geblazen en inmiddels ben ik twee nieuwe tankjes aan het inbouwen. Dus zaterdag vliegen - moet lukken.
Mijn laatste eigengebouwde blikken tank zal wel zo'n 25 jaar geleden zijn denk ik, maar ik kon het nog. Wel wat roestig (de ervaring ) maar het ging.
Balsa tankjes gebruikte ik 20 jaar geleden al maar dat folie heb ik helaas niet meer. Volgende keer mischien.
Dat schoonmaken met WD40 had ik ook al gedaan maar werkte niet. Als je ze open maakt zie je snel dat niks zal helpen. Helaas zit er niets anderrs op dan uitbouwen en nieuwe maken.

koekblikken

Ik vanmorgen vroeg naar AH, maar nee, alleen Israelische koeken in een plastic bus. Nog wat gezocht maar niks geschikt gevonden. Toen naar de Lidl een blik zand/boter koekjes gekocht. Weer thuis, op zoek naat iets waar ik die koekjes in kon bewaren (ik was wel even in de verleiding het blik maar leeg te eten). Laat ik nou een prachtig oud blik vinden waar tsjechische bonbons ooit in zaten. Knippen geblazen en inmiddels ben ik twee nieuwe tankjes aan het inbouwen. Dus zaterdag vliegen - moet lukken.
Mijn laatste eigengebouwde blikken tank zal wel zo'n 25 jaar geleden zijn denk ik, maar ik kon het nog. Wel wat roestig (de ervaring ) maar het ging.
Balsa tankjes gebruikte ik 20 jaar geleden al maar dat folie heb ik helaas niet meer. Volgende keer mischien.
Dat schoonmaken met WD40 had ik ook al gedaan maar werkte niet. Als je ze open maakt zie je snel dat niks zal helpen. Helaas zit er niets anderrs op dan uitbouwen en nieuwe maken.

Fred, niet getreurd! Ik neem zaterdag wel een blik mee, dan kan je zien waar we het over hebben. Het mooie van het Davelaar blik is , dat het dunner is dan de in handel verkrijgbaar blik.

PP. De kans is groot, dat de brandstofblikken geen blik zijn zo als je zou verwachten. Het zelfde geldt voor smeerolieblikken. Die zijn vaak niet vertind maar hebben een andere finish.

Een Probleem bij het spoelen met soda is : hoe verwijder je al het water. Een slimme truck had kunnen zijn, om na het uitkoken met soda de tanks met spiritus na te spoelen. Dan lost het water op in de alkohol en wordt verwijderd. Maar de resten alkohol leveren weer roest problemen op. Het blijft gesukkel.

Ik soldeer met Baker's Fluid. Dat levert veel minder troep op en heeft misschien een kans.

Wel interessant dat je zegt dat de metalen brandstof'blikken' niet van blik zouden zijn. Ik geloof dat men op de club in Almere vaak witte 5 liter'blikken' glowbrandstof gebruikt, volgens mij van Quartel. Ik heb me er tenminste wel eens aan bezondigd dat ik daar een paar van die lege blikken bij de vuilnisbak weg heb gehaald om er tankjes van te maken.

Nu ben ik sowieso al geen held met solderen ondanks goed hete en schone bout van 70 of 100 watt, goed schoongeschuurde en ontvette te solderen randen. Ik heb gewoon de handigheid niet. Toch heb ik met dit soort blik goed genoege tankjes gemaakt (niet zo veel hoor). Henk gebruikt dit blik ook. Hij heeft mij laten zien hoe hij een tankje maakt voor een ST 46 (omdat die de sproeier hoger hebben zitten dan de meeste motoren), en ik heb een van het zelfde materiaal door hem gemaakt tankje uit de door hem gebouwde Argus.

Het valt overigens op dat er felle voor- en tegenstanders van solderen met S39 zijn. Henk zweert er bij en zegt nooit problemen te hebben met roest. Andere mensen die ik ken wenden hun hoofd vol walging af als je alleen maar S39 zegt. Feit is dat ik pas mijn eerste fatsoenlijke soldeerwerkstukjes heb afgeleverd nadat ik S39 ben gaan gebruiken. Het lukt me meestal om het goed weg te spoelen, maar ja, de binnenkant van je tank kun je nooit meer bekijken. Henk gebruikt ook de zeer fijne tweetraps brandstoffilter, de rest noemt hij keienvangers. Een landingsgesteld van verenstaal waar ik de wielen met gesoldeerde ringetjes had bevestigd (met S39) en daarna goed met water schoongeborsteld ging meteen roesten (zaterdag te zien op mijn SIG Mustang), terwijl een ander landingsgestel, op dezelfde manier gemaakt voor de nieuwe Mickey, roest niet. Vreemd.

Met een van de vier kistjes die ik van Loet heb gekocht heb ik gevlogen. Zoals RJ al zei, er kwam flink wat prut uit die tank.
Toen ik dit allemaal zo las, de andere drie ook bekeken.
Je raad het al: kommer en kwel. Dus wat nu.
Ik weet van een galvano bedrijf, waar ik wel dingen laat verchromen en verzinken, dat ze roest, maar ook het vuil oplossen met een zoutzuur/water mengsel.
Op hun advies heb ik zo eens een bromfietstank, waar een KLUNS in ge...... had en van binnen roestig en smerig was, met een 30% (30 delen zoutzuur en 70 delen water) zoutzuurmengsel gevuld.
Wat je dan ziet is dat het lekker gaat bruisen.
Een dag laten staan en dan schoonmaken: superschoon! Alles lost op.
Ik denk dat dat met deze tankjes ook kan lukken, maar dan niet langer dan een uur achter elkaar laten weken denk ik, tussendoor goed spoelen met water en dan totdat alles er uit is. Kijken of het wat wordt voordat we gaan uitbouwen.

Gerben, volgens mij hebben we morgen flink wat Davelaars bij de koffie!

Frits.

Doet mij denken aan mijn eerste LB model, de Cadet van de KNVvL (ontwerp J.J. Robert), Ik was 12 of zo en had een volledig a-technische vader en was nog maar net lid van een modelvliegclub. De oogjes aan de leadouts (van pianodraad) moesten omwikkeld worden met koperdraad en gesoldeerd. Dat solderen lukte niet. Volgens de clubleden kwam dat omdat er nog schellak om het koperdraad zat dat ik uit een oude trafo gehaald had. Mij werd verteld dat ik het met schuurpapier kon verwijderen, maar dit was al om het oogje gewikkeld, en ik zou me het overdoen kunnen besparen als ik de schellak met zoutzuur zou oplossen. Nu wist ik al wel dat zoutzuur gemeen spul was, maar metaal was toch wel erg sterk dacht ik, dus heb ik zoutzuur bij de bouwmarkt gehaald, de dop er af gedraaid en de leadouts met de omwikkelde oogjes ‘een nachtje’ in de fles gezet. De volgende ochtend lag het omgekrulde koperdraad onderin de fles en waren de pianodraad leadouts volledig opgelost! Ik nam me toen voor de toekomst voor om me maar niet meer ervarener voor te doen dan ik was en voortaan te vragen hoe ik iets moest gebruiken als ik dat nog niet eerder had gedaan.

Jammer dat de tankjes zo vies zijn. Ik zal ze spoelen met thinner en hopen dat ze dan schoon zijn. Anders is er 1 deelnemer, misschien 2 minder in de 1.5 combatklasse. Ik zal de Oekraïner er op aanspreken, af het zal helpen weet ik niet, niet voor deze serie in ieder geval.

Loet

Rik en ik gaan ook mee doen met 1,5 CC combat.
Nog meer beginners?
Is het mogelijk de beginners tegen elkaar te laten loten anders worden we in 2 vluchtjes afgemaakt.
Wij gaan vliegen met de webra's de JAK is gewoon te snel.

Groet Robert-Jan.

Rik en ik gaan ook mee doen met 1,5 CC combat.
Nog meer beginners?
Is het mogelijk de beginners tegen elkaar te laten loten anders worden we in 2 vluchtjes afgemaakt.
Wij gaan vliegen met de webra's de JAK is gewoon te snel.

Groet Robert-Jan.

Ook een aantal van de beginners die tegen elkaar vliegen kunnen er na 2 rondjes uitliggen. En tegen een goed iemand leer je meer, krijg je meer vliegtijd en hij kan je na afloop vertellen waar je meer op moet letten.
En wie bepaalt wie een beginner is??????????

Nee, we gaan jullie afslachten, dat zal jullie leren:D:D

Loet

Ik geloof in 2004 (alweer) heb ik met een eigen ontwerp combatje (de Puppy) en mijn eerste Tyr meegedaan op het NK aan 1,5 combat. Het waren mijn eerste echte combatvluchten (de al eens eerder beschreven 10 seconden tegen Henk niet meegerekend), en wel tegen Loet en Monique. Het was een zeer verhelderende, maar niettemin zeer spannende ervaring die me de rest van mijn leven bij zal blijven. Ik had moeite om zelfs maar bij te houden waar mijn model was, laat staan dat van de tegen stander. Toch heeft het model de eerste vlucht uitgevlogen en de tweede grotendeels (mede dankzij schitterend pitwerk van Leo Voss). Ik weet niet eens meer hoe Monique en Loet het toen hebben ervaren. Ik heb geloof ik vooral als een doelsleper rechtuit gevlogen en zal dus een dankbare prooi geweest zijn. Vooral de tweede vlucht had circlemarshall Rob Olijve de grootste moeite mij steeds terug in de cirkel te douwen. Ik had toen wel door dat ik het eerst langzaam aan op moest gaan bouwen, zoals we nu ook aan het doen zijn. Jij (RJ) en Rik, zijn al weer heel wat beter gewend. Je moet gewoon vliegen voor wat je waard bent. Je zult veel minder risico’s lopen op line tangles en zo als je tegen ervaren vliegers vliegt. Misschien hebben ze het er alleen maar moeilijker mee om te scoren omdat jullie veel langzamer vliegen. Heel veel succes!

Als je veel langzamer bent is het al moeilijker om een hit te maken. Als je ook nog geen vast vliegpatroon hebt dat iedereen al kent doe je dingen die geroutineerde tegenstanders niet verwachten, dat is ook in je voordeel. Zorg dat je in de lucht blijft, dan heb je een redelijke kans dat je door het verrassingseffekt zelfs kunt winnen. :)

Even terug naar vuile tankjes, ik heb veel OUDE tankjes, zowel in modellen als los, wat is de beste manier om die zo goed mogelijk schoon te krijgen van binnen? Bedenk daarbij dat er verschillende modellen zijn waar ik de tanks NIET uit kan halen, dus dingen als uitkoken zijn dan niet aan de orde. Wat is het beste middel om ze door te spoelen? Moet het middel een tijd in de tank blijven zitten om te weken?

Even terug naar vuile tankjes, ik heb veel OUDE tankjes, zowel in modellen als los, wat is de beste manier om die zo goed mogelijk schoon te krijgen van binnen? Bedenk daarbij dat er verschillende modellen zijn waar ik de tanks NIET uit kan halen, dus dingen als uitkoken zijn dan niet aan de orde. Wat is het beste middel om ze door te spoelen? Moet het middel een tijd in de tank blijven zitten om te weken?

Ik gebruik thinner, gewoon een dag er in laten zitten en de tank naspoelen met iets van WD40 of hoe het dan ook heet.
Het lijkt gewerkt te hebben voor het NK.

Loet

Back