Vulopening sluiten bij starten?

  • Topicstarter Topicstarter Alex10
  • Startdatum Startdatum
A

Alex10

Guest
Als ik de motor van mijn vliegtuig wil starten moet de vulopening van de tank dan afgesloten worden?

Het lijkt mij namelijk dat als je dat niet doet, door de druk vanuit de uitlaat je tank weer leeg gepompt word.....!?

En, weet iemand nog een goeie handleiding voor het starten van een nieuwe motor.

Ik weet dat ik het eigenlijk bij een ver. moet doen, maar die mogelijkheid heb ik voorlopig niet. De veiligheids "bepalingen" ken ik wel ik mis alleen de technische kennis ( ook niet geheel onbelangrijk, weet ik)

Alex
 
Alex,
ja je moet de vulopening van de tank afsluiten anders kan de uitlaatdruk niet in de tank opbopuwen en de brandstof naar de motor "persen". Let wel op dat het pijpje waar de uitlaat druk door de tank in komt boven het brandstof niveau is en blijft.
Motor voor de eerste keer starten.
Draai de hoofdsproeier helemaal dicht en daarna 3 volle omwentelingen open. Sluit de brandstof tank aan op de motor en zet het gas helemaal open. LET OP: de gloeiplug nog NIET aansluiten!!!! Sluit met één vinger de carburateur helemaal af en draai de prop enkele keren snel rond. Als alles goed is zal je de brandstof door de slang naar de carburateur kunnen zien gaan. Als de brandstof bij de carburateur is aangekomen draai dan nog een keer of drie de prop rond om brandstof in de motor te krijgen. Haal nu de vinger van de carburateur en draai de prop nog een aantal keren rond. Zet het gas nu half en sluit de gloeiplug aan. Met een ferme slag moet je de prop rond slaan. Als alles goed is zal de motor aanslaan of op z'n minst enkele plofjes laten horen. Draaid de motor nog niet sla dan nog enkele keren tot de motor draait. Wil hij helemaal niet dan moet je de gloeiplug los halen en nogmaals brandstof aanzuigen.
Als de motor draait kan je de gloeiplug los maken en de motor laten inlopen volgens de aanwijzingen die erbij (horen te) zitten.
Toch raad ik je aan om er iemand bij te vragen en niet zelf gaan "knoeien". De kans op schade aan de motor en aan jezelf is gewoon te groot.
 
Back
Top