Vulture

Vulture-2T.jpg

Dit model is redelijk populair in de Verenigde Staten als F3J toestel. Tegenwoordig is er ook een F5J versie van verkrijgbaar en we praten hier over een volledig GFK (of CFK) kist met een leeggewicht van rond de 1300 gram voor de glas d-doos versie en 50 gram meer voor de CFK versie. Dit is niet het lichts mogelijke, tegenwoordig, maar daarvoor is de Vulture ook niet zo extreem duur als bijvoorbeeld een Pike. Een volledige GFK kist met Carbon d-doos is al te krijgen voor een bedrag van rond de 700 Euro..... Een ander poitief iets is, dat een toestel gebouwd/geleverd kan worden binnen enkele weken (!!!) en dat in het kleurtje wat jij wilt :) Dus hier eens een keer geen wachtlijst van maanden en maanden .

Wil je meer weten over dit toestel dan vind je voldoende leesvoer hier The VULTURE 3.5 (3500) by Skip Miller Models, build thread. - RC Groups & hier The VULTURE 3.5 (3500) by Skip Miller Models, build thread. - RC Groups

Zelf ben ik bij dit model uitgekomen, kijkend voor een toestel wat een beetje meer wind kan verdragen :confused: Dat daarnaast ook de prijs niet zo extreem is, is natuurlijk mooi meegenomen :)

Arno, ik denk dat je met verzendkosten en eventueel eigen kleurtje uitkomt op 750 euro voor de D-Box versie en op 850 Euro voor de full carbon versie.
Verzenden vanuit Bulgarije is nogal prijzig, weet ik uit ervaring.
Maar samen met de Kappa 35 zijn dit wel zeer interessante modellen voor de F5J vlieger!

GJ

Voor allround, en voor wat meer wind is dit een uitermate geschikt model.
En inderdaad goed betaalbaar t.o.v. pikes, supra's ed Mooie kist

Vanochtend kwam dit mailtje binnen:

Hi Arno,
your model is in process of working yet.I will send you photos tomorrow.I think I can send it next week.Maybe on Wednesday.

dat is nog eens een keer snel leveren :)

de Postbode

De bestelling voor de Vulture heb ik gedaan de 18. juni en vandaag de 11 juli, precies 23 dagen later belde de postbode aan met een enorrum pakket :D

Foto-BEXTTDUE.jpg

en in dit pakket mijn nieuwe Vulture, heel erg zorgvuldig en degelijk verpakt.

Foto-KXGE4TNQ.jpg

iets wat ik/we ook al anders gezien hebben, he Gert Jan :confused:

Een extra verrassing, waar ik eigenlijk niet mee gerekend had was dat ik de kruisstaartversie gekregen heb. Iets wat we helemaal niet besproken hadden, mijn slordigheid, maar beide versies waren mij even lief geweest.

Foto-6BHK4KOW.jpg

Alle spullen heb ik klaarliggen om in te bouwen dus op naar het bouwhok :D ; en zondag vliegen........

Laatst bewerkt:
Mooi mooi mooi ...

Leuk speelgoed... Helaas is het vliegweer en bouwen staat bij mij eigenlijk zo'n beetje helemaal stil...
Moet ook nog kist klaar maken :)

Blacquièrdinges

De vleugels zijn klaar. Futaba 3150 op flaps en Graupner DES 448 op aileron. Kabelboompie met Multiplex "hochstromstecker" richting ontvanger is ook gedaan.
Morgen de motor/regelaar en servo's in de romp planten en dan zondag; vlieguhhhh

Laatst bewerkt:
Ga dan ook eens in een land met een goed klimaat wonen! Wij hebben een droog weekend gehad. ;)

Maar een vliegvriendje (slechts 30 km hiervandaan) heeft zaterdagavond al het water dat wij hier niet hebben gehad in zijn kelder gekregen. :(

Vulture vliegt

Tussen de buien door de voorbije dagen een flink aantal starts met de Vulture gemaakt. Dit toestel vliegt zeker niet verkeerd en ik heb onder echt minimale kondities toch al aardig wat belletjes uit kunnen draaien resulterend in vluchtjes van 9 min. 58 sekonden. :cool:
Foto550-JWE38CSC.jpg
Voor de bouw, als je dat zo kunt noemen had ik maar 2 lange avonden nodig omdat het toestel geleverd wordt met de nodige hardware en roerhoorntjes voorgemonteerd. Dus eigenlijk was de bouw niet meer als wat in -en aanpassen en wat soldeerwerk.

Mijn Vulture is als volgt opgebouwd: op flaps 2 maal de Futaba 3150 en op de ailerons de Graupner DES488. Op hoog laag en links/rechts doen Graupner DES 567 hun job. De ontvanger is een ACT slim8. Als aanrijving gebruik ik een Peggy Pepper 2221/12 met een Hobbyking YEP 60 A regelaar. Dit met Turnigy Nano-tech, 4s, 850 mah, 45-90c. Ik denk dat het gewicht van deze set vrij normaal is. De servo's wegen pak 'm beet 6 x 20 gram, de ontvanger 10, de motor 104, de regelaar 45 en de accu 95 gram.
Maar zoals ik al eerder gemeld heb is de kale kist niet zo extreem licht als een Pike of een Kappa.Dit alles levert dan uiteindelijk een vliegklare Vulture op van 1850 gram. Verhoudingsgewijs misschien wat aan de zware kant maar het ding vliegt best lekker :)
Foto550-6GGBYOX8.jpg

Aangezien er echter ook een Kappa aan zit te komen, denk ik, dat ik de Vulture niet lang zelf zal blijven vliegen. Mochten er hier mensen zijn die interesse hebben in deze kist dan hoor ik het wel.

Het/mijn Vulture verhaal eindigt hier :cool:
De Vulture is weliswaar een mooi en net afgewerkt toestel, wat als bonus nog leuk vliegt ook, maar is niet het soort toestel wat echt geschikt is voor F5J.
Dit laatste vooral niet omdat 1850 gram toch wel erg veel zijn maar ook omdat de lay-out van dit toestel, met een net wat te korte staartboom, te veel werk vraagt om bellen 100% effectief uit te vliegen.

1850 gram te zwaar?........waar houd het dan op?

Ik ben mijn 5fj avontuur met de Diva begonnen (3mtr/2500grm) in de overtuiging dat hij leuk voor de ervaring is maar verder totaal ongeschikt.
Maar na 2 ronden denk ik daar veel genuanceerder over. Hij vliegt vlot maar is heus goed in de thermiek te sturen (ik begin het steeds beter te herkennen en op te pikken) en ondanks het hoge gewicht is hij heel goed te landen. Ik had mijn 2de wedstrijd maar 1 'slechte' landing van slechts 20 punten.

Tuurrlijk......als het hele ontwerp gebaseerd is op minimaal vlieggewicht en je gaat daar dan een halve kilo overheen dan boet je in op prestatie maar ik vind een kist bij voorbaat ongeschikt noemen omdat hij 1850 gram weegt vind ik erg kort door de bocht.
Minder dan 2 kilo voor dat formaat vind ik erg licht en het gaat er bin mij niet in dat hij dan niet goed genoeg zou zijn voor f5j (waar nog steeds ook 'gewoon' een eon600 meevliegt en zeker niet verkeerd scoort!)

Laatst bewerkt:
Back