VV DLG

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door kevin f1m, 16 dec 2006.

  1. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    hallo,

    ben vandaag begonnen met de bouw van een vv dlg van 1 meter.
    de vleugel zal bestaan uit een massieve balsa d-doos met aan de boven en onderkant een capstrip als ligger. De rest van de vleugel zal gebouwd zijn met balsa ribben waarover ik ook capstrips zal lijmen.

    voor de romp had ik bedacht om een taps lopende koolstof pook te nemen die doorloopt tot helemaal vooraan. dit is de complete romp, hier komt verder geen balsa meer op (hooguit klein steuntje voor vleugel met schroeven). Het lood om de boel uit te balanceren zal voor in de koolstof buis komen. Op deze manier wil ik een mooi strak model krijgen met zo min mogelijk uitstekende dingen.

    Op het moment heb ik het kielvlak al af, deze heb ik aan de onderkant gelamineerd met glas en ik heb de voorlijst voorzien van een kevlar draadje.
    Ik heb ook al de d-doos constructie af en heb er in de lengte aan de boven en onderkant een capstrip op gelijmt deze heb ik verzonken zodat hij niet uitsteekt.

    Volgende keer als ik weer heb gebouwd zal ik hier ff een update plaatsen.

    gr
    kevin
     
  2. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
  3. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Kevin,

    Heb je foto's ?

    Cheers

    Bart
     
  4. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    inmiddels heb ik een vleugel helft excl. bekeding bijna af.
    ik zal deze of volgende week wat foto's maken.

    kevin
     
  5. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    inmiddels heb ik een vleugel helft excl. bekeding bijna af.
    ik zal deze of volgende week wat foto's maken.

    ik had alleen nog ene vraagje over de verdraaiingen, weet iemand daari ets van af vor deze klasse?


    kevin
     
  6. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Kevin,

    Ik zou alleen washout (ca 3 mm) bij de tippen toepassen of helemaal geen verdraaiing.
    Cheers

    Bart
     
  7. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    maar het is vrije vlucht, het vliegt maar een kant rondjes op, en moet dus ook termieken.

    dan kom je tog niet ver met in beide tippen de zelfde verdraaiing?

    kevin
     
  8. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ik ben geen expert in het bereiken van maximale prestaties bij vrije vlucht modellen, maar mijn A1 zwevers en mijn diesel-sportmodelletjes hebben altijd een even grote wash aan beide tips, en mijn Prima wakefield heeft zelfs geen enkele verdraaiing (of was dat nu alleen voor de binnenpanelen?). De bochten stel ik bij deze modellen altijd in met het bochtenroertje, niet met tipverdraaiing.
     
  9. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    de bocht stel je inderdaad gewoon in met je richtingsroer, maar het termieken van je model, dus krappere rondjes vliegen in termiek doe je door middle van de verdraaiingen.
    ik heb ook ene prima gehad maar die had wel degelijk verdraiingen in de veugels (ik weet alleen niet zo wat dat was

    kevin
     
  10. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik doe in principe hetzelfde met mijn A-2s: tippen washout (6 mm) en de bocht sturen met het richtingsroer.
    Ik heb echter wel verdraaing in mijn middendeel: 0.75 mm washout rechtervleugel en 0.75 mm washin linkervleugel.
    Mijn A-2s vliegen linksom. Deze verdraaing bevordert het thermiek / centreer gedrag van mijn A-2s. Ik heb
    nog geen ervaring met DLG VV, maar ik vraag mij af of een dergelijke verdraaing geen nadelig effect zou kunnen
    hebben op de lancering i.e. ik zou het niet doen....maar er mee experimenteren kan natuurlijk nooit kwaad.
    Cheers

    Bart
     
  11. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    hi Kevin,

    Hou de verdraaiing in eerste instantie symmetrisch. De reden hiervoor is dat de hogere snelheid tijdens de worp zich extreem snel zal laten voelen wanneer je a-symmetrische verdraaiingen toepast.
    Daarna kun je verdraaiingen gebruiken voor het trimmen (van vooral de worp)
    Thermiekgevoeligheid zou ik in eerste instantie nietr al te veel aan denken.................

    Arno
     
  12. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Arno,

    Duidelijk antwoord. I can't agree more zoals de Engelsen zeggen....
    Cheers

    Bart
     
  13. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
  14. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Kevin,

    Heb je al foto's ? :D
    Cheers

    Bart
     
  15. maaskie

    maaskie

    Lid geworden:
    23 jun 2006
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik ben afgelopen weekend begonnen met de bouw van mijn eerste vrije vlucht DLG.
    Hier is het eerste resultaat; de vleugel: 8)

    [​IMG]

    Spanwijdte = ongeveer 1m
    Koorde op de wortel = 103 mm
    Koorde op de tip = 50mm
    Gewicht = 45 gr (1x gespanlakt)

    Nu nog wachten op de Skyshark pookjes en dan kan ik met de romp beginnen. :D
     
  16. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    heey allemaal,

    ik heb nog steeds geen foto's, ik vergeet steeds m'n camera.

    wel ben ik al weer wat gevorderd met de bouw.

    ik heb nu een vleugel helft af en de staart is ook bijna klaar.

    ik ben een beetje afgeweken vna mijn orginele plan: de vleugel krijgt een 5 voudige v stelling zo als die te zien is op de foto van maaske. Dit bevorderd de stabiliteit en hierdoor zal hij tijdens het stijgen beter vlak draaiien.
    Ook komt er een v staart op met een klein kielvlak aan de onderkant.

    de afmetingen van de vleugel zijn trouwens 1 meter, bij de wortel 15cm koorde en bij de tip 10cm


    ik zal proberen aankomende vrijdag een camera mee te nemen naar onze club.

    kevin
     
  17. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    V-staart op een DLG???

    Lijkt me niet handig.. je zegt wel dat er een klein kielvlak onder komt, dus meer een Y-staart???
    Je moet evenveel oppervlak boven als onder de staart hebben. Door de grote krachten die er bij lanceren op komen zal anders de staart behoorlijk verdraaien, wat het rechtdoorvliegen uiteraard niet echt ten goede komt :roll:
    Daarom zie je in principe ook GEEN DLG's met een V-Staart.

    Vleugel van 1 meter :). cool, als je dan ff een dummyzender in je hand houd en niks zegt, dan kan je met de RC-DLG's meedoen bij de micro's :D.
    Kijken of iemand het merkt!
     
  18. maaskie

    maaskie

    Lid geworden:
    23 jun 2006
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Nijmegen

    Hey Sietse!

    Het wordt inderdaad een Y-staart die we gaan toepassen op deze vrije vlucht DLG's. En inderdaad, als je rechtdoor wilt lanceren, dan is een V-staart mogelijk niet zo handig ivm torsie van de staartboom. Maar ik wil mijn model juist niet rechtdoor lanceren! De overgang van stijgvlucht naar zweefvlucht moet zo smooth mogelijk verlopen. Als je dus rechtdoor lanceert, dan krijg je gegarandeerd een stall aan het einde van je stijgvlucht. Beter is het dus om een soort van spiraal lancering omhoog te krijgen, waarbij het model bovenin omrolt naar zijn zweefvlucht.
    Ik ben rechtshandig, dus ik lanceer mijn model in een linker spiraal bocht omhoog. Bovenin, als de snelheid eruit is, rolt het model om en gaat vervolgens in een rechter bocht verder vliegen. Dit principe wordt bij "gewone" vrije vlucht HLG's precies zo toegepast (alleen dan de bochten andersom).

    Ik moet zeggen, dat het voor mij ook nieuw is, dit VV-DLG (met VV-HLG heb ik al jaren lange ervaring). Maar de grote jongens uit GB, USA en Australie zijn er al langer mee bezig. En zij vliegen allemaal met een Y-staart. En da's niet voor niets :)
    Het V-vormige stabilo staat zelfs een beetje scheef op de romp om zo, denk ik, een beetje een rol-beweging te introduceren tijdens de lancering, terwijl dit in de zweef fase als een soort tilt van je stabilo gaat functioneren. (correct me if I'm wrong :!: )

    Als ik mijn VV-kistje aan het vliegen krijg, dan ga ik hier zeker eens mee vliegen op een RC-DLG dag. Jammer genoeg kan ik niet binnen landen als het een beetje waait :D
     
  19. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    mhh, das een hele interessante idd zeg... Niet aan gedacht. Ik ging er gewoon van uit dat je hem recht zou gooien :).

    Stoer idee wat best kan werken idd. Ben benieuwd

    Bij "echte" DLG moet je idd weer in het startvak landen.... word met wat wind al snel lastig :roll: (ook voor diegene MET rc trouwens :lol: )
     
  20. maaskie

    maaskie

    Lid geworden:
    23 jun 2006
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Nijmegen
    Ja, vertel mij wat! :lol:
    Ik weet precies wat je bedoelt! Ik vlieg ook pas sinds een half jaartje met radio besturing.

    RC-DLG is ofantastisch mooi, maar in de basis ben ik een echte VV-er, dus moet er ook een VV-DLG komen 8)

    Ik zal jullie allemaal op de hoogte houden van de vorderingen van mijn model en ook van het invliegen.
     

Deel Deze Pagina