wéér 2 uur wachten...

  • Topicstarter Topicstarter petervd81
  • Startdatum Startdatum
P

petervd81

Guest
Hallo,

Ik heb gisteren mijn eerste rc heli gekocht, een cyclone thunderbird!
Ik begrijp dat je hier echt niet zo maar mee kan vliegen, veel oefening is nodig. om maar niet te spreken over het afstellen!
Ik vraag mij af hoe jullie pro's omgaan met de accu's.
Ik heb er 1 accu bijgekocht (NI-MH 9,6V 700mAh) en gebruik de lader die bij de heli kwam (ac adapter > accu-stekkertje).
als de accu 2 uur geladen heeft neem ik aan dat ie vol is. met die volle accu ben ik gaan afstellen. Na ongeveer 20 min proberen (dus nooit vol gas, max 'hover' speed) en vaak uitzetten, weer wat afstellen en weer proberen, is de accu leeg. mijn 2e accu zit dan een kwartiertje in de lader dus nog bijna 2 uur wachten voor ik weer wat kan proberen. Eerst allebei opladen kan natuurlijk ook, maar dan zit ik 4 uur te wachten...
hoe doen jullie dit??? laden jullie 'snachts 10 accu's op (zit je weer met uitkijken voor overchargen) om de volgende dag een uurtje te spelen?

Groet,
Peter
 
700 mAh is niet erg veel denk ik. Wellicht een accu kopen met wat meer mAh. Als je gewoon met 10% regel laadt kan je dus lekker in de nacht je accu er aan hangen en in principe niet veel omkijken naar. Ik weet niet met wat voor laadstroom je accu wordt gelaad?
 
Laatst bewerkt:
wat voor laadstroom?
Geen idee, het is een ac adapter, output DC,12V, 350mA
Hmm en de accu is 700mAh. Klopt dit wel?
En wat is de 10% regel?
Volgens het boekje is de laadtijd 2 uur. Maar ik kan dus nergens zien of ie daadwerkelijk volgeladen is..
 
ja hoor 700/350 =2 maar ook nog x 1.4 (tegen verliezen e.d.) Een heel bekend en simpel regeltje zegt me dat je cap accu/350mA(de jouwe) x 1.4 voor eventuele verliezen.

Maar goed als je met 10% van de laadstroom laadt kan je in principe overlladen zegmaar dat is niet zo erg het luistert iig niet zo kritisch als met snelladen.
 
super, bedankt!
ga toch maar een betere accu kopen die het wat langer volhoudt, dit is wel erg frustrerend.. Had m net wel hooverend in de lucht, maar toen ik het nog een keer wilde proberen was de accu weer leeg...
Iemand ervaring met een Cyclone/ Colco Thunderbird?
 
let op dat je ook een betere lader nodig hebt, kijk ook eens naar lipo accus, hiermee kan je met het zelfde gewicht een grotere capaciteit meenemen. ook kunnen deze vaak snel geladen worden. (1 uur en 15 min).
 
ik heb nu een lipo accu (esky 11,1v 1000mah), en inderdaad, kan er een stuk langer mee 'vliegen'/ oefenen!
Mijn thunderbird is nu aardig getrimd, hooveren lukt ook aardig.
Alleen na een tijd met de eerste lipo lading te hebben geoefend (half uurtje?, niet continue) lijkt de tailrotor doorgebrand! Zag een klein rookpluimpje, en nu doet ie niets meer.. Is dit een logisch gevolg van die lipo accu?

groet,
peter
 
Nee, je hebt de verkeerde accu gekocht.

Je vertelde eerst over een 9.6 volt - 700mah accu, nu over een 11,1 volt - 1000 mah. Dat is 1,5 volt te veel. En dat zal de motoren verbranden.

Ja had een 9,6 volt - 1000mah accu moeten hebben.

Simpel gezegd is het zo:

9,6 volt is hoeveel stroom je motoren nodig hebben.
1000mah is hoe lang je kan vliegen. Hoe hoger dat getal, hoe langer je kan vliegen. Hoe lager dat getal, hoe korter je kan vliegen.

Elektrospecialisten, ik weet dat "stroom" niet de juiste uitdrukking is en dat het "spanning" moet zijn. Maar omdat ik sterke vermoedens heb dat ik hier met iemand te maken heb die alles van de grond af aan moet leren heb ik voor de "volksmond" uitdrukking gekozen. En zoals jullie weten is dat zelden korrekt.
 
Nou, jouw sterke vermoedens zijn volkomen juist!

Ik had op het zuidafrikaanse forum, waar veel over de colco thunderbird te vinden is gelezen dat de tbird 11,1V wel aankon.
En toen ik de verkoper van de helicopter om een lipo accu hiervoor vroeg, stuurde hij mij deze..
Bedankt voor de simpele uitleg, ik zal maar weer contact opnemen met de verkoper.
 
Elektrospecialisten, ik weet dat "stroom" niet de juiste uitdrukking is en dat het "spanning" moet zijn. Maar omdat ik sterke vermoedens heb dat ik hier met iemand te maken heb die alles van de grond af aan moet leren heb ik voor de "volksmond" uitdrukking gekozen. En zoals jullie weten is dat zelden korrekt.


Dat is een verkeerd uitgangspunt. Als je de verkeerde grootheden gaat gebruiken bij een mogelijke nieuwkomer dan gaat het bij voorbaat al fout.

Hoe hoger de spanning, zeg maar het drukverschil tussen de plus- en de min pool van de accu, hoe groter de stroom zal zijn die zal gaan vloeien.

Omdat het vermogen in Watt (dat in grote mate verantwoordelijk is voor warmteontwikkeling) het product is van spanning en stroom (P=U x I) zal bij hogere spanning en een hogere stroom het vermogen en de warmteontwikkeling sterk stijgen. Het resultaat was een verbrande motor.
 
Hallo,


hoe doen jullie dit??? laden jullie 'snachts 10 accu's op (zit je weer met uitkijken voor overchargen) om de volgende dag een uurtje te spelen?

Groet,
Peter
Deze vraag is nog niet duidelijk beantwoord.
Koop een goede snellader met automatische afslag en je accus zijn veel sneller vol.
Met lipos heb je waarschijnlijk met 3 cellen te veel spanning en met 2 cellen te weinig.
Kenners van deze heli zullen dat beter weten.;)
 
Back
Top