wölbeklappen en Störklappen

• Topicstarter Topicstarter Ha-eM Helifun
  • Startdatum Startdatum
H

Ha-eM Helifun

Guest
kan iemand mij zeggen wat de benamingen zijn in het nederlands voor:
Wölbeklappen en Störklappen bij zwevers.

Deze staan in een duitse handleiding en aangezien ik geen kennis heb van zwevers met veel kleppen, stel ik die vragen hier.

Bedankt,

vr.gr.

Joyce

Ha-eM Helifun zei:
kan iemand mij zeggen wat de benamingen zijn in het nederlands voor:
Wölbeklappen en Störklappen bij zwevers.
Joyce

Wölbeklappen zijn de flaps tussen de rolroeren en de romp, deze worden voor snelle vlucht-fases iets omhoog gezet en omlaag voor langzame vlucht-fases zoals bij het termiek draaien en bij de landing.

Störklappen zijn de remkleppen/spoilers luchtverstoorders (ongeveer)midden in de vleugel en dienen voor het remmen en lift-dumpen meestal gebruikt bij de landing

MvG

jetpropdlx schreef
Wölbeklappen zijn de flaps tussen de rolroeren en de romp, deze worden voor snelle vlucht-fases iets omhoog gezet en omlaag voor langzame vlucht-fases zoals bij het termiek draaien en bij de landing.

Dit omhoog/naar beneden zetten ( maar een paar millimeter) doe je ook met je rolroeren (evenveel als de flaps) tijdens de thermiek en speedstand

Voor het landen gaan de flaps maximaal naar beneden en de rolroeren omhoog.

ron van sommeren zei:
Remkleppen remmen, meestal bij jets achter in de staart, aan de romp. Spoilers zorgen voor minder lift, verstoren het profiel.
Ja, maar bij zweefvliegen noemen we deze profiel-verstorende kleppen (ongeveer midden in de vleugel) remkleppen.

kun je nagaan hoe moeilijk dit is.
Als jullie als deskundigen het al niet eens zijn over de benaming van de vele kleppen, wat moet een beginner dan..........??

Misschien een idee als één van jullie eens een schets maakt van een zwever waarin alle denkbare kleppen zijn ingetekend met benaming.

Dan wordt alles duidelijker, althans voor mij zeker.

vr.gr.

Joyce

Ha-eM Helifun zei:
kun je nagaan hoe moeilijk dit is.
Als jullie als deskundigen het al niet eens zijn over de benaming van de vele kleppen, wat moet een beginner dan..........??
Het is niet zo zeer dat we het niet eens zijn, maar meer dat bij de verschillende takken/landen van de (model-) vliegsport verschillende namen worden gebruikt :)

Ha-eM Helifun zei:
Misschien een idee als één van jullie eens een schets maakt van een zwever waarin alle denkbare kleppen zijn ingetekend met benaming.
Misschien helpt dit:

stuurvlakken2.jpg

Verder zitten er dus bij sommige zwevers nog eventueel flaps tussen de romp en de rolroeren in.
Verder noem je rolroeren soms ook wel ailerons.

En om het toch weer wat ingewikkelder te maken worden vaak bij de landing de Flaps omlaag gezet en de ailerons omhoog.
Dit is dus ook bedoeld om te remmen en wordt Butterfly genoemd. :wink:

ja daarom heten het "spoilers", ron ;) wel mooi dat ik bij de checklist van het loskoppelen , de zogenaamde BOKS (bijprikken, ontkoppelen (2x), kleppen gesloten, snelheid) altijd de K zo hard mogelijk uitsprak tegen de instructeur: KLEP DICHT

Back