Hoi allemaal,
Sinds kort ben ik een trotse bezitter van een nieuwe Novarossi Bonito. Maar een beetje verdrietig wordt ik van het starten... ;-)
Uiteraard verwarm ik de motor tot zo'n 80 à 90 graden met het heteluchtpistool en draai ik de plug iets los en dan krijgt mijn startbox (niet de beste overigens... met twee 540 motortjes) 'm net rond.
Maar vaak blijft de zuiger dus bovenin klemmen en de enige optie is dan met de schroevendraaier het vliegwiel doordraaien. Persoonlijk vind ik dit toch een pijnlijke optie die ik moeilijk over mijn technisch hart kan verkrijgen.... Het vliegwiel is overigens daardoor behoorlijk beschadigd maar dat is bijzaak. Ik vraag me toch af of dat wel goed is voor de zuiger en de cilinder. Feitelijk is het gewoon met brute kracht forceren. Ik heb verschillende motortjes gehad, maar zo'n enorme klemming is nieuw voor mij. Mijn vragen:
- Hebben jullie Novarossi's (en natuurlijk ook alle andere merken) ook zoveel klemming?
- Hoe gaan jullie daarmee om? Hoe weet ik zeker dat ik de boel van binnen niet beschadig... Moet ik het blokje misschien nóg heter maken?
- Zijn die 'engine heaters' die je op internet tegenkomt echt nuttig? Ik zou er best een aan willen schaffen maar niet als het meer show is dan dat het daadwerkelijk effect heeft.
@Aleq: ik zie in jou bericht dat jij ook een Bonito hebt. Was die klemming bij ook zo enorm?
Groet, John
Sinds kort ben ik een trotse bezitter van een nieuwe Novarossi Bonito. Maar een beetje verdrietig wordt ik van het starten... ;-)
Uiteraard verwarm ik de motor tot zo'n 80 à 90 graden met het heteluchtpistool en draai ik de plug iets los en dan krijgt mijn startbox (niet de beste overigens... met twee 540 motortjes) 'm net rond.
Maar vaak blijft de zuiger dus bovenin klemmen en de enige optie is dan met de schroevendraaier het vliegwiel doordraaien. Persoonlijk vind ik dit toch een pijnlijke optie die ik moeilijk over mijn technisch hart kan verkrijgen.... Het vliegwiel is overigens daardoor behoorlijk beschadigd maar dat is bijzaak. Ik vraag me toch af of dat wel goed is voor de zuiger en de cilinder. Feitelijk is het gewoon met brute kracht forceren. Ik heb verschillende motortjes gehad, maar zo'n enorme klemming is nieuw voor mij. Mijn vragen:
- Hebben jullie Novarossi's (en natuurlijk ook alle andere merken) ook zoveel klemming?
- Hoe gaan jullie daarmee om? Hoe weet ik zeker dat ik de boel van binnen niet beschadig... Moet ik het blokje misschien nóg heter maken?
- Zijn die 'engine heaters' die je op internet tegenkomt echt nuttig? Ik zou er best een aan willen schaffen maar niet als het meer show is dan dat het daadwerkelijk effect heeft.
@Aleq: ik zie in jou bericht dat jij ook een Bonito hebt. Was die klemming bij ook zo enorm?
Groet, John