Waanzinnige klemming Novarossi

Hoi allemaal,

Sinds kort ben ik een trotse bezitter van een nieuwe Novarossi Bonito. Maar een beetje verdrietig wordt ik van het starten... ;-)
Uiteraard verwarm ik de motor tot zo'n 80 à 90 graden met het heteluchtpistool en draai ik de plug iets los en dan krijgt mijn startbox (niet de beste overigens... met twee 540 motortjes) 'm net rond.
Maar vaak blijft de zuiger dus bovenin klemmen en de enige optie is dan met de schroevendraaier het vliegwiel doordraaien. Persoonlijk vind ik dit toch een pijnlijke optie die ik moeilijk over mijn technisch hart kan verkrijgen.... Het vliegwiel is overigens daardoor behoorlijk beschadigd maar dat is bijzaak. Ik vraag me toch af of dat wel goed is voor de zuiger en de cilinder. Feitelijk is het gewoon met brute kracht forceren. Ik heb verschillende motortjes gehad, maar zo'n enorme klemming is nieuw voor mij. Mijn vragen:

- Hebben jullie Novarossi's (en natuurlijk ook alle andere merken) ook zoveel klemming?
- Hoe gaan jullie daarmee om? Hoe weet ik zeker dat ik de boel van binnen niet beschadig... Moet ik het blokje misschien nóg heter maken?
- Zijn die 'engine heaters' die je op internet tegenkomt echt nuttig? Ik zou er best een aan willen schaffen maar niet als het meer show is dan dat het daadwerkelijk effect heeft.

@Aleq: ik zie in jou bericht dat jij ook een Bonito hebt. Was die klemming bij ook zo enorm?

Groet, John

Het komt vaker voor en bij Novarossi hoeft dat niet slecht te zijn. Ik draai altijd de moetor met de hand tegen de draairichting in tegen de klemming aan, zo krijgt die de langste aanloop om hem door de klemming heen te draaien.

Als die 1 tankje heeft gelopen moet het al stukken makkelijker zijn. Als je heatcycles doet laat hem dasn zeker even 2 tankjes lopen voordat je hem uit zet. En bij een erg strakke klemming is het verstandig om na de 1e 5 liter de drijfstang te vervangen.

Er zijn mensen die de klemming iets minder maken door een hoonsteen door de cilinder te halen of de zuiger eerst in de hand met een polijst doekje (Scotch Brite) of een polijstmiddel de zuiger iets te minderen.

ik heb net een alpha, ryan lutz op mijn buggy geplaatst en deze heeft net zo'n klemming.
ik maak de motor, in dit geval, zeker 100° graden voor over te gaan tot starten. kouder zoals 80 tot 90° levert een vast lopende zuiger op op bdp. niet al te bang zijn, ze kunnen best wat hebben!
daarna met inrijden de motor op 100° proberen te houden.

Bedankt voor jullie reacties.
Ik doe inderdaad ook zo'n aanloopje en heatcycles. Nr adviseert ook om 'm de eerste keer minstens 30 min. te laten draaien dus dat heb ik ook gedaan.
Daarna ben ik gewoon rustig rondjes gaan rijden, net zoals Ryan Lutz in zijn youtube filmpje doet zeg maar.
Ik ga voor de volgende start in ieder geval 'm dan naar 100 graden verwarmen en ik zit ook te denken om er even een groter vliegwiel op te zetten. Iets van 38 i.p.v. 34. Dan krijgt de startbox 'm misschien ook wat beter rond.

Back