waar aan kan men zien

F.van.Gent

In Memoriam
Misschien een overbodige vraag. :?:
Maar waaraan kan men zien, met wat voor een soort kunststof men te doen heeft van een casco van een boot [schip]
Dus de romp :zoals men dat in de modelbouw pleegt te noemen'
mvg Frederik :D

Tuurlijk Frederik, je moet niet de romp daar aan op offeren. :wink:
Misschien heb je een randje wat afgesneden is.

Toch is de "vlamproef" bij kunststof een van de beste methodes.

Wim

@wimg
Ja kijk: Wim dat is het hem nu juist heb ik niet omdat ik met een smit nederland bezig bent {RESTAURATIE} en hij is van bb boats\Zodoende
En hij is zo.n 15 jaar oud denk ik
mvg Frederik :D :D

Hoi F.van.Gent,

De romp van de Smit Nederland wordt tegenwoordig van ABS gemaakt, maar ik weet niet of ze dat altijd zo gedaan hebben. Ik denk het wel, maar ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen :|.

Groetjes, Danny.

dag allemaal ,

een ABS romp herken je direct door het feit dat het op een badkuip lijkt , je ziet geen vezels en de randen zijn altijd wat "rond" doordat zij vacuum getrokken zijn .

een polyester/epoxy romp heeft wel zichtbare vezels , de hoeken kunnen scherp zijn daar het in een mal gelamineerd wordt ...

Qua sterkte hebben de twee soorten materialen hun voor en nadelen...

ABS en polystyrol breken af met de tijd , alhoewel de gebruikte stoffen beteren met de tijd

glasvezel/polyester of glasvezel/epoxy rompen zijn sterker en blijven langer mee gaan

ikzelf ben geen voorstander van "plastieken" rompen , ik heb geen enkel in bezit , ik koop nooit bouwdozen , ik gebruik bijna nooit "Evergr**n" materiaal ...

hout , papier/carton & metaal , da's hetgeen ik gebruik ...

ben "embetant" , weet het :lol:

de groetjes ,

Laurent

Tot hiertoe heb ik maar met drie soorten te maken gehad.
1) Polyester: hard en aan de binnenkant te herkennen aan de vezels.
2) ABS meestal wit, hard en glimmend, is te lijmen met Stabilit en 2K
3) Polystyreen:wit en zacht, beetje mat, is niet zo goed te lijmen met Stabilit want het verweekt er door. Wel lijmen met 2K en solutielijm.

Back