Waar brandstof voor een dieselmotor kopen?

Micropuller

Forum veteraan
Ik ben van plan om eens te gaan experimenteren met een dieselmotor. Daarvoor wil ik een OS 1.08 voorzien van een Davis Diesel kop.
Het probleem is alleen, hoe kom ik aan brandstof?

Diverse telefoontjes naar modelbouwzaken hebben niets opgeleverd. Ook sommige ingredienten zijn lastig of niet verkrijgbaar.

Samenstelling van diesel-brandstof:
- 50% kerosine / paraffine (geen probleem)
- 15% wonderolie (ook geen probleem)
- 32-33% ether (bij de apotheek alleen verkrijgbaar voor bedrijven met speciale vergunning)
- 2-3% amylnitraat of isopropyl nitraat (geen idee wie dit zou kunnen verkopen)

Weet iemand waar ik kant-en-klare mix of genoemde ingredienten kan kopen?

Davis verkoopt ook diesel brandstof. Misschien dat ze het ook kunnen versturen. Maar is 15% olie niet een beetje weinig?

Op RCU gelezen dat ook heel veel "John Deere Starting Fluid" gebruiken, weet alleen niet meer of daar nou ether, amylnitraat, of beide in zat.

Van Pe's site:
http://www.mvvs-nl.com/

For Diesel engine fuel MVVS recommends: 45% ether(Di-ethyl), 25% castor oil, balance lamp oil(kerosene) to 100%, for easy operation at lowest vibration levels.

Ether kan je vaak bij de doe-het-zelf zaken kopen. In het schap bij Wasbenzine Aceton, etc. Nu ik dit schrijf begin ik er ineens aan te twijfelen.... Ik zal vanmiddag eens kijken wat er nou echt allemaal staat.
Waag er anders eens een mailtje aan naar Pe.

De samenstelling van model-dieselbrandstof verschilt al naar gelang het gebruik en de lagering van de motor (van de site van PAW):

Inlopen:
30% olie, 35% paraffine, 33% ether, 2% isopropylnitraat.
Glijlager motoren:
25% olie, 40% paraffine, 33% ethet, 2% isopropylnitraat.
Kogellagermotoren:
20% olie, 48% paraffine, 30% ether, 2% isoprpylnitraat.
Kogellagermotoren (race en speed modellen):
15% olie, 50% paraffine, 32-33% ether, 2-3% isopropylnitraat

Brandstof uit de UK of USA laten verzenden is geen optie, aangezien het wordt aangeduid als extreem gevaarlijke stof.

Intussen heb ik gelezen dat isopropylnitraat eventueel vervangen kan worden door MEK-peroxyde. Dit goedje wordt gebruikt als katalysator voor giethars en daar kan ik wel aankomen.

Nu de ether nog :?

Ik kocht vroeger ether bij 'De spaanse Vlieg' in Groningen (grote drogist/reformzaak).

Maar ik weet niet of die nog bestaat . . . :roll:

Bij dat soort zaken dus proberen.

Versturen zullen ze denk ik niet doen . . . :wink: :rolling:

jan

Ik ook vind het wel eens het proberen waard, ik heb al eens een cilinderkop op de draaibank gedraaid. Het moet toch mogelijk zijn om gewoon ergens een blik diesel te kopen? (ipv van allerlei mix experimenten ?)

Volgens mij kun je amylnitraat in pure vorm shaken, dit is een ingrediënt voor party drugs.

ik heb vorige week nog ge expirimenteert met een oud webra dieseltje
die Liep wel redelijk op 33% wonderolie 33% methanol en 33% ether
start was een probleem maar dat zal wel komen omdat ik geen ervaring met diesels heb maar je kant het kopen bij de apotheek,
wel duur 2.80 voor 100 miniliter ether maar ik kon het zo kopen
m.v.g Marijn

pizaboer zei:
ik heb vorige week nog ge expirimenteert met een oud webra dieseltje
die Liep wel redelijk op 33% wonderolie 33% methanol en 33% ether
Goed kan het inderdaad nooit geweest zijn, methanol is geen goede brandstof voor een diesel, het heeft een veel te lage calorische waarde.
Waar had je dat recept trouwens vandaan? 33% olie is trouwens echt te vet...
Kijk eens hier: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2...5&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight= dan kom je vanzelf bij het goede recept....

Micropuller zei:
Glijlager motoren:
25% olie, 40% paraffine, 33% ether, 2% isopropylnitraat.
Paraffine? dat is bij kamertemperatuur een vaste stof, dus dat zal dan wel niet. Ik heb het in mijn dieselbrandstof in ieder geval nog nooit gebruikt. Volgens mij stond er paraffin, en dan bedoelen ze dus petroleum.....

Voor ingredienten of compleet gemengde peut, probeer het eens bij Paul Rietbergen van Fly By Wire: http://www.flybywire.org

Ik zie dat je een nogal grote motor wilt ombouwen. Wees heel voorzichtig, diesels hebben er nogal eens een handje van, te willen terugslaan bij de start! Toch is het gebruik van hulpmiddelen (chicken stick of electro-starter) geen goed idee. Door de hoge compressie kun je -zonder voldoende gevoel- de motor makkelijk beschadigen. En helemaal als het een omgebouwde glow is, want die zijn niet gebouwd op die enorme krachten....

Volgens mij kun je amylnitraat in pure vorm shaken, dit is een ingrediënt voor party drugs.
Klopt, daarom ben ik ook benieuwd of iemand kan bevestigen of je hiervoor ook MEK-P kunt gebruiken?

Ether is misschien nog wel te regelen in grotere hoeveelheden
Ben ik ook achter gekomen. Een vat van 200 liter kon ik zo ophalen bij de groothandel, maar mijn buurtapotheek wil het me niet verkopen :(

Paraffine? dat is bij kamertemperatuur een vaste stof, dus dat zal dan wel niet. Volgens mij stond er paraffin, en dan bedoelen ze dus petroleum.
Mijn fout :oops: Even iets te simplistisch gedacht bij het vertalen.

Toch is het gebruik van hulpmiddelen (chicken stick of electro-starter) geen goed idee.
Met de hand starten wordt lastig, aangezien ik de motor op een voertuig wil bouwen. Ik denk dat ik eerst maar een ga oefenen met de motor op een bok en een propellor. Hopelijk krijg ik dan genoeg "gevoel" om de motor later met een startmotor niet om zeep te helpen.

Een glow motor ombouwen lijkt mij niet echt eenvoudig. Men kan wat rommelen met de cylinderkop, maar dat is niet genoeg. Ook zal er een contra zuiger voor moeten worden gemaakt om de compressie te regelen. Bedenk wel dat de compressie verhouding ligt tussen 1:22 tot 1:25! Een gewone gloeikop motor heeft waarschijnlijk een te lichte krukas en bij 1X de motor "verzuipen" is het waarschijnlijk einde oefening krukas! Wat de brandstof betreft, dit kan gewoon dieselolie zijn. Ik heb jaren mijn Taplin Twin laten lopen op een mix van 50% diesel, 30% ether en 20% gewone motorolie met een dikte SAE50 van Castrol. Men kan zelfs nog wat minder olie gebruiken, omdat dieselolie ook van zich zelf smerende eigenschappen heeft.

Er schijnen ook mogelijkheden te zijn om een glow op een andere brandstof te laten lopen. Wij hebben in de vereniging een ingenieur gehad van de Shell. Hij had een speciale mix ontworpen met super benzine en nog wat. Hij heeft het recept echter nooit willen prijsgeven. Misschien hebben andere forumleden hier mee geëxpirimenteert en daar ervaring mee opgedaan.

Groetjes Hans.

Collegae!

Ik heb mijn 'Schlosser' dieseltjes :D laten lopen op
- gewone petroleum van de brommerhandelaar,
- wonderolie
- ether.

Wil desgewenst nog wel even kijken wat Bruno (Schlosser) voor mengverhouding aanbeveelt.

jan

Call me stupid, maar lopen die motoren dan niet gewoon op de diesel van de pomp? :?

Helaas Igwe, ik heb nog geen bijdrage van jou gezien die de kwalificatie 'stupid' rechtvaardigt. Ik geef de moed niet op ;)
Voor diesel van de pomp is een hogedruk verstuiver/injectie systeem nodig. Te complex/duur voor modelmotoren.

Stupid? No way! :D Een mens kan niet alles weten.
Auto-diesel? Zou wel kunnen, maar het roet verschrikkelijk. Dus om de haverklap moet die motor dan uit elkaar om te ontkolen. Het beste is kerosine of de peut die onze turbine-collega's stoken.

Back