WAAR een loden bulb kopen . . . .

Hallo,

Voor een zeilboot(je) van de Footy-klasse heb ik een loden bulb nodig van circa
190 tot 210 gm.

Nu weet ik dat ik er zelf één kan gaan maken, heb ik ook al een aantal malen gedaan. Maar dat ongezonde ge-klooi met lood ben ik zat.

Mijn vraag is dus, wie kan mij tippen met betrekking tot een adresje (binnen- of buitenland) waar ik een kant en klare bulb kan aanschaffen die qua gewicht al behoorlijk in de richting van mijn wensen ligt.

Maar mogelijk heeft iemand nog een interessant exemplaar thuis liggen . . . . . ook dan heb ik interesse!

Ben benieuwd,

Vriendelijke groet
Jan Peter

Ik heb die van mij in de viswinkel gekocht...Ze lagen zelfs op gewicht ingedeeld :D
JAkko

Ja, daar ben ik ook wezen zoeken (wel pas één winkel gehad) maar dat waren allemaal an die onmogelijke vormen.

Als jij wel een goede vorm had, weet jij dan toevallig nog de typenaam van dat vislood?

JP

Ik giet ze zelf ; gewoon van oud daklood in een steelpannetje en een brander en dan in een mal gieten van gips Gr Kasper

Ik gaf al aan dat ik ze zelf ook gegoten heb, maar daar heb ik geen zin meer in! Ik hoop dat iemand mij een goede besteltip kan geven . .. . .

Groet
JP

Laatst bewerkt:
JP,

Ik heb mijn loodje ook uit de viswinkel hoor!
Lag naast de zure haring ;)

Nee, zonder dollen: ze liggen inderdaad op gewicht. Ik meen dat ze per 25 gram gaan.
Onder mijn Razor heb ik een 200 grams gehangen.

De mijne zag er niet uit zoals die hierboven. Bij mijn loodje zaten er boven en onder een 4-tal draden (metaal) die je uit kunt buigen.
Die heb ik er alle 8 af geknipt.
Volgens mij heet zo'n ding een spin. (Maar ik vis niet, dus ik weet er weinig van)

Even gezocht:

ankerlood.gif

Zoiets dus. Deze noemen ze ankerlood. (Volgens mij had ik aan 2 kanten van die penne/draden, deze maar aan 1 kant)

Nog een aanvulling: die van mij kosste het wereldbedrag van 2 (jawel: TWEE) Euro!

Wim

Laatst bewerkt:
Gisteren nog even een fototje gemaakt van mijn kiel gewichtje (staat ook in mijn Footy verslag)

romp5.jpg

Je kunt nog zien dat het een 200 grams is ;)

Hoop dat je d'r wat aan hebt.

Is dit voor je Kittiwake?
Zit daar geen loodje bij?

Wim

Hoi Wim,

Kon bij onze hengelsportzaken niks fatsoenlijks vinden, heb nu via internet het lood besteld wat jij op de foto laat zien. Goede tip Dus!

Bij de Kittywake zat inderdaad wel lood bij . . . . durf het dan ook haast niet te zeggen . . . . maar ik ben er daarnaast nog een aan het bouwen . . . . De Lajables. Daarvan heb ik de romp binnen gekregen en ga ik zelf opbouwen . . . daar wil ik echt een snelle Footy van gaan maken.

Wim misschien geheel ten overvloede, maar je zou de buitenste zijden van je lood kunnen opvoeren met een paar laagjes stabilit, dit wordt keihard en hecht goed (mits je het lood eerst wat opruwd). Dan zou je het geheel wat 'aërodynamischer' kunnen maken, dat scheelt zeker in de weerstand met het water. Maar misschien was je dat al lang van plan.

Groet
JP

Gisteren nog even een fototje gemaakt van mijn kiel gewichtje (staat ook in mijn Footy verslag)

romp5.jpg

Je kunt nog zien dat het een 200 grams is ;)

Hoop dat je d'r wat aan hebt.

Is dit voor je Kittiwake?
Zit daar geen loodje bij?

Wim

JP,

dank voor je tip.

Ikzelf heb 2 komponenten lijm en daarmee smeer ik alles dicht ;)

Hydrodynamisch maken ga ik voorlopig niet doen. Eerst maar eens d'r mee varen en kijken of ik wat zeil ervaring op kan doen.
Dan komen de wedstrijd regels en dan, ja pas dan, ga ik eens denken aan een snellere boot.
Maar ik denk dat dat nog wel een tijdje gaat duren.

Volgende bootje gaat weer een Razor worden. Ik heb al een hulpstukje gemaakt, maar dat zal ik in mijn eigen draadje melden zodra ik er aan toe ben.

(Ook een idee over de kleur heb ik al; maar dat komt pas over een hele tijd ;) )

Ik kan dan samen met mijn zoon wedstrijdjes varen.

Footy daarna zal een Marieje worden. Tekening op de juiste schaal heb ik al. Maar deze Razors bouw ik om ervaring met Footies te krijgen. Die ervaring zal ik wel nodig hebben met de Marieje.

Wim

Back