Waar, en vooral hoe op letten bij 2e hands aankoop

Ik ga overstappen van electro naar nitro en ga misschien voor een 2e hands Kyosho DBX van iemand van het forum.

Ik ben nog wel een leek wat betreft nitro motoren dus heb ik wat vragen.
Ik lees in de sticky's dat je goed op de compressie moet letten e.d. maar hoe doe je dit als leek?
Lijkt me iets waar je ervaring / feeling voor moet hebben, of heb ik dat mis.
Kan je aan enkele minuten rijden merken of de motor goed is of niet of moet je daar toch wel langer (een tankje) voor rijden.
Ik kan ook voor een nieuwe Redcat Backdraft 3.5cc gaan voor 250 euro, dan heb ik nog de garantie en de service van de hobbywinkel om de hoek.... vragen vragen

Trek de auto omhoog aan de trekstarter. Als de auto blijft staan, dan is de compressie zo goed als weg. Trek je de auto mee omhoog, zonder dat de trekstarter helemaal uit gerold is, dan is de compressie nog wel goed.

Je kunt het ook rijdend merken. Mocht de auto naar een paar minuten uitvalt dan is de motor ook bijna af.

Wat betreft de redcat, ik ken het merk niet, maar als je goed aan reserve onderdelen kan komen zou het ook een optie kunnen zijn.

M.v.g. Mark

Het is moeilijk te zeggen in welke staat de motor is van een nitro auto bij het kopen van een 2e hands.
Als je even proef rijdt voor het kopen en de motor loopt goed dan is dat al een eerste stap. Je kan nooit precies weten hoe goed de motor is ingereden en hoeveel brandstof er doorheen is gegaan.
Zelf heb ik ook mijn beide auto's tweedehands gekocht. Mijn Savage kocht ik met wat "afstel problemen" maar met behulp van de mensen op het forum loopt die nu aardig. Met mijn Trophy Truggy heb ik meer geluk gehad. Een nog niet volledig ingelopen motor en deze loopt dat ook geweldig nu.

Als ik nu terugkijk op mijn koop was ik achteraf wel voor een splinternieuwe gegaan in plaats van dat ik de Savage 2e hands had aangeschaft. Over het algemeen zie ik ook dat vaak wordt aangeraden een nieuwe auto te kopen als je nieuw bent met nitro.

Kijk eens naar de LRP S8 Rebel BX, dit is een zeer betaalbare 1:8 buggy met een OSMAX fabrikaat 4.1cc motor. Bij veel winkels kost die iets van 289 euro en op Ebay heb ik hem al voor 249 gezien.

LRP kent in Nederland een eigen distributeur dus onderdelen is ook geen probleem.

Nou bedankt allemaal. De ruil voor de Kyosho heb ik afgezegd. Ik zou mijn spullen verkopen en nav jullie commentaar een nieuwe Redcat Backdraft kopen.

Komt die beste kerel vlak voordat hij vertrekt met de vraag of ik nog wil ruilen voor een 4wd buggy. Dus ik heb gezegd neem maar mee en dan kijk ik wel even. Uiteindelijk hebben we een goede deal gesloten. Hij mijn onroad electro spullen, ik zijn offroad nitro spullen en wat van zijn geld.
Ik ben nu dus in het bezit van een Carson Specter 2 met een .21 force motor met trekstarter.
De auto heeft een vrij nieuwe motor erin gekregen en volgens de verkoper had die pas 1,5 a 2 liter gelopen. Compressie was goed en hij start prima.
Heb er al 4 tankjes doorheen zitten intussen. Gisteren één en vandaag 3 :D

Autootje bevalt me goed, alleen krijg ik de dubbele schijfremmen niet goed afgesteld.
Of ze klemmem en remmen goed, of ze lopen vrij maar remmen slecht. Veel nieuwe dingen om mezelf in te leren. Lijkt niet echt op mijn oude Tamiya TA05.

Thanks allemaal.

heeft er iemand hier ervaring met een traxxas jato 3.3 ?
ik zou er een wille kopen maar ik heb altij elektro gereden en weet dus niks van nitro auto's.
graag wat tips

Back