Waar, en vooral hoe op letten bij 2e hands aankoop

Ik ga overstappen van electro naar nitro en ga misschien voor een 2e hands Kyosho DBX van iemand van het forum.

Ik ben nog wel een leek wat betreft nitro motoren dus heb ik wat vragen.
Ik lees in de sticky's dat je goed op de compressie moet letten e.d. maar hoe doe je dit als leek?
Lijkt me iets waar je ervaring / feeling voor moet hebben, of heb ik dat mis.
Kan je aan enkele minuten rijden merken of de motor goed is of niet of moet je daar toch wel langer (een tankje) voor rijden.
Ik kan ook voor een nieuwe Redcat Backdraft 3.5cc gaan voor 250 euro, dan heb ik nog de garantie en de service van de hobbywinkel om de hoek.... vragen vragen

Trek de auto omhoog aan de trekstarter. Als de auto blijft staan, dan is de compressie zo goed als weg. Trek je de auto mee omhoog, zonder dat de trekstarter helemaal uit gerold is, dan is de compressie nog wel goed.

Je kunt het ook rijdend merken. Mocht de auto naar een paar minuten uitvalt dan is de motor ook bijna af.

Wat betreft de redcat, ik ken het merk niet, maar als je goed aan reserve onderdelen kan komen zou het ook een optie kunnen zijn.

M.v.g. Mark

Het is moeilijk te zeggen in welke staat de motor is van een nitro auto bij het kopen van een 2e hands.
Als je even proef rijdt voor het kopen en de motor loopt goed dan is dat al een eerste stap. Je kan nooit precies weten hoe goed de motor is ingereden en hoeveel brandstof er doorheen is gegaan.
Zelf heb ik ook mijn beide auto's tweedehands gekocht. Mijn Savage kocht ik met wat "afstel problemen" maar met behulp van de mensen op het forum loopt die nu aardig. Met mijn Trophy Truggy heb ik meer geluk gehad. Een nog niet volledig ingelopen motor en deze loopt dat ook geweldig nu.