Waar gaat het heen met de zenders ?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door onno10, 1 mrt 2019.

  1. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Nieuwe zenders die op de markt komen kunnen steeds meer.
    De iX12 van Spektrum heeft Andriod aan boord kan je mee op het internet en muziek afspelen e.d.
    In een advertentie in het KNVvL blad hebben ze het over smart shoppen. Op het veld met je zender onderdelen bestellen of een pizza. Leuk natuurlijk, maar de vraag is of het wat toevoegt.
    Kan mijn voorstellen dat appjes die je waarschuwen als er onweer aankomt of wanneer er een man dragend vliegtuig in de buurt is zijn zinvol, maar dat kan net als de pizza bestellen ook met een smartphone. Het logfile van je vario direct uitlezen op je zender is iets wat ik wel zinvol vind.
    Wat is jullie mening gaat dit de juiste kant op ? Welke gedachten gang zit er achter deze ontwikkelingen denken jullie ?
     
  2. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Ik denk dat de zenders in de toekomst gebouwd gaan worden rond smartphones, beter gezegd android small size powerhouses.

    Begrijp eigenlijk niet waarom die er nog niet zijn:

    Ergonomische behuizing met switches en gimbals, via USB aan de smartphone, die weer een zendermodule aanstuurt.

    Theoretisch zou je zelfs de wifi op de smartphone kunnen gebruiken.

    Software op de android, klaar.

    Vervolgens de mogelijkheid om alle gegevens uit en in (telemetry) naar een tweede android app om secundaire zaken te doen.

    Kijk eens op www.justfly.solutions.
    Dat is wat Lua scripting op opentx al toelaat. Volledig F3K trainingsprogram, timers en reglementen op de radio.

    Zou dat echter liever op een android app zien, geïntegreerd.

    Guido
    P.s. die Spektrum Android integratie levert niets op, omdat het een afgeschermde shell is, met enkel toegang voor betalende ontwikkelaars. Zwaktebod van Spektrum naar mijn idee.
     
  3. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Een zender op Android serieus?
    Ik hoop dat die over een paar jaar niet net zo traag is als de Android tablets die ik hier in huis heb liggen en waarvoor het support en OS updates 6 jaar geleden al stopte. Nog afgezien van het feit dat ik niet zou willen dat op mijn zender malware zou kunnen komen.

    Het lijkt me moeilijk om je als zenderfabrikant te kunnen onderscheiden van anderen, dus wellicht is dit een poging. Ik gebruik zelf een zender op basis van OpenTX en vind het wel fijn dat je daar zelf allerlei toepassingen voor kunt maken. Maar 60% van de schakelaars en knopjes gebruik ik nooit en ook 70% van de menu's sla ik over. Ook vraag ik me af hoe vaak je die zenders met grote kleurenschermen moet opladen. Die van mij gaat een keer per maand aan de lader (Z/W LCD scherm) en op een scherm kijken tijdens het vliegen doe ik nooit.

    Heb je dit ook niet bij auto's ? Als ik zie hoeveel onzin er in mijn auto zit die niks te maken heeft met het feitelijke gebruiksdoel om droog van A naar B te komen dan kun je bij zenders ook nog wat verwachten. Volgende versie leverbaar met handverwarming.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Kijk dat is nu iets wat wel zinvol is. Patent op aanvragen ??
    Het opstarten is inderdaad een punt daar is de iX12 erg traag mee.
     
  5. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Ik snap je reactie, maar je gooit een aantal zaken wel snel op één hoop (als je reageert op mijn post tenminste. Die Spektrum draait niet op android, maar heeft een heel goedkope android Clone die als user interface wordt misbruikt, met alle problemen die je noemt).

    Ik heb het over een mid-end android phone, zo'n 300€ . Die zijn echt méér dan snel genoeg voor verwerking van die paar gimbal en switch-signaaltjes via een paar mixfuncties tot een outputsignaaltje.

    Dat maakt de specifieke zenderhardware overbodig, en verplaatst het probleem naar het hebben van goede software.

    Dit opent het perspectief voor een 'ecosysteem' waarin programmeur/hobbyisten een dubbeltje kunnen verdienen aan hun inspanningen om speciale toepassingen te maken.

    Batterij management, vlucht logging, voice alerts, timing, uitwisseling van vliegresultaten naar de wedstrijdleiding via de radio, ......

    Just my cup of tea.

    P.s. ook een noob radio is dan ineens en mogelijkheid. Gewoon een andere app die minder mixers ondersteund en maar een paar opties heeft, via een uitgeklede userinterface.
     
  6. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Nee, we waren gelijktijdig aan het tikken denk ik. Ik reageerde op Onno's post.

    [edit] voor wat betreft het ontwerp op basis van een mid-end phone, ben ik wat huiverig op basis van mijn persoonlijke tablet ervaring. Die tablets die ik heb waren toen ik ze kocht ook mid-end tablets en werkten toen flitsend. Maar tegenwoordig niet meer. Zelfs als ik een factory restore doe en de apps klaar zijn met updaten heb ik weer een trage tablet.
     
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2019
    l shems vindt dit leuk.
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Het lijkt mij dat het OS puur een gebruikers interface is voor een eenvoudige computer dat alleen de zender zelf aanstuurt. Zo mag het OS vastlopen maar de zender zal door blijven werken.

    Maar we willen toch steeds meer? Eenvoudige gebruikerinterfaces, telemetrie etc., waarom zelf een OS verzinnen als ze voor het grijpen liggen?
     
  8. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Persoonlijk vind ik dat het te ver gaat , alhoewel ik niet tegen nieuwe technologie / gadgets ben..

    Maar het gaat gewoon soms te ver vind ik.. je koopt een dure nieuwe zender en moet hem al gelijk aan de PC hangen..

    En dan ben je aant vliegen en donderd de hele boel naar beneden wegens een "software" foutje waardoor de zender vastloopt en gewoon zichzelf uitschakelt..

    Dit zijn geen verzonnen verhaaltjes maar voorbeelden van (zeer) dure merkzenders die ik zelf van clubleden gezien heb.

    Ik bedank ervoor en vlieg met een oude mx22 van graupner. Meer moet ik niet hebben dan dat, super fijne betrouwbare eenvoudige zender.

    Spektrum dx6 heb ik ook nog, deze heeft al meer snufjes (oa spraaktechnologie) en die gebruik ik voor men heli's te vliegen.

    Dus ben niet tegen modernere zaken (telemetry is bvb iets heel knap) maar ben heel erg van mening dat een zender een zender moet blijven en geen PC/tablet/smartphone met een antennetje op...

    Mvg
     
    Von W, MicropropSport en l shems vinden dit leuk.
  9. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Wat ik zeker niet bedoel is zaken ingewikkelder maken.

    Eerder eenvoudiger.

    Een pc hoort niet op het veld, en liefst ook niet in mijn knutselhok.

    Maar 'low-cost' hardware en OS gebruiken voor een dedicated toepassing is niets nieuws.

    Low-cost betekent dezelfde kost als nu voor dedicated hardware uitgeven aan high-volume (dus goedkoper) krachtigere hardware.
     
    easy vindt dit leuk.
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Ik ben natuurlijk maar een simpele RC-schipper, dus mijn eisen aan een zender zijn niet zo uitgebreid.
    Vier knuppelkanalen voor de schroeven, het roer en eventueel een boegschroef.
    En verder zoveel mogelijk kanalen om speciale functies aan te sturen: verlichting, zoeklicht, hoorn, rook, ankerlier, you name it.

    Toen ik in het verleden las over alle problemen met het upgraden van software op de diverse merken en typen zenders besloot ik al dat upgraden niet in mijn 'to do list' komt.
    Een zender is voor mij een apparaat om schepen te besturen.
    Ik vind het al heel wat dat ik bij mijn Graupner zender kan zien dat mijn ontvanger-accu zwakjes begint te worden, en dat ik het schip naar de kant moet halen.
    Dát is een nuttige functie.
    En natuurlijk begrijp ik dat vliegers of schippers met raceboten de prestaties van hun schepping willen 'loggen', maar ik heb geen behoefte aan een zender waarmee in een pizza kan bestellen.

    Los van het feit dat de pizzakoerier op weg naar mijn vaarstek waarschijnlijk met z'n brommertje hard onderuit gaat in de modder...
     
    easy vindt dit leuk.
  11. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Het leuke aan zo'n android oplossing zou zijn dat iedereen zou kunnen krijgen wat ie wil als er markt voor is.

    Eenmalig installeren van wat jij wil en klaar is kees. Precies de complexiteit die jij wil.

    Een boot-app die gefocußed is op switches en veel kanalen, een glider app speciaal voor F3K, of een app die het allemaal kan.

    Of een app die precies zo werkt als je Spektrum, Futaba, of wat dan ook.
     
  12. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Al die features is puur een verkoopargument. Spectrum heeft in het verleden vele kwaliteitsissues gehad en dat heeft ze marktaandeel gekost.
    Ze moeten dus iets maken wat de huidige generatie piloten aanspreekt. Dan wordt het dus een gadget zender. Nodig ? Nee, voor het vliegen niet !
    Techniek houd je echter niet tegen, maar bedenk met gezond verstand wat er wel en niet nodig is om een modelvliegtuig te laten vliegen.

    Ik heb liever dat een zender vanuit de vlieger ontworpen wordt. Futaba bijvoorbeeld bouwt prototypes van nieuw ontwikkelde zenders en laat toppiloten deze beoordelen en gebruiken. Dan krijg je een goed produkt met de juiste ergonomie.

    Grt,

    Arnoud.
     
  13. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Was onder andere met een (nieuwe top) futaba zender dat heel de boel ook naar beneden donderde dus deze zijn zeker ook niet onfeilbaar...

    Maar goed we gaan hier best geen merken discussie opstarten, daar gaat het eigenlijk niet over.
     
  14. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Ik begrijp je opmerking. Echter ik weet hoe dat komt. In 99% van de gevallen is het een gebruikers / piloot fout.
    Heel vaak zie ik vliegers op het veld vlak voor een vlucht rommelen door de menu's van de zender. Inderdaad eindigd dit vaak in een crash en wordt er direkt "storing" geroepen. Vreemd echter dat alles op de grond weer normaal werkt. Haal je dan een willekeurige schakelaar op de zender over dan gebeuren de meest vreemde zaken, er is (per ongeluk) een uitgebreidde mixer ingesteld. Vreemd dat was thuis niet ?!

    Grt,

    Arnoud.
     
  15. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Ook Futaba laat de gebruikersinterface van zijn topzender onder Windows draaien. Of Internet op de zender nuttig is, betwijfel ik. De verbinding loopt via WiFi. Dat zal niet zo vaak op modelvliegvelden beschikbaar zijn. De zender zal dan via een GSM contact maken met het Internet. Dan is het veel gemakkelijker om direct via de GSM Internet te gebruiken.
    Kant en klare modelprogramma's voor de zender op het vliegveld downloaden en gebruiken is vragen om problemen. Zoals al aangegeven, blijf op het vliegveld af van de zenderprogrammering. Dat gaat fout..
     
    Roel van Essen vindt dit leuk.
  16. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Arnoud,

    Deze zender viel gewoon spontaan volledig uit.. en nee geen lege batterij hoor ;)

    Gewoon een zwart scherm en niets meer.

    Verkeerde mixers instellen gebeurd zeker ook maar ik weet nu wel een beetje nog wat ik zeg of gezien heb :)

    Gaat niet over storingen of wat dan ook, ze houden er gewoon spontaan mee op.

    Is trouwens terug gestuurd en er was wel degelijk iets mis mee.

    heb niets tegen futaba hoor, heb gewoon (nog ) geen vertrouwen in alle software van tegenwoordig :)
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2019
  17. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Ik herken het. 15 jaar geleden heb ik het ook gehad met een MPX zender, viel intermittend uit.
    Mijn F3A model vloog halfgas en was niet meer bestuurbaar, zat toen ca 40 cm in de grond. (Mijn laatste grote crash)
    Uiteindelijk bleek het een slechte soldeerverbinding te zijn. Van de zender heb ik afscheid genomen. Veiligheid is en blijft heel belangrijk.

    Dit heeft natuurlijk niets met bovenstaande te maken. Gadgets op een zender hoeven geen problemen te veroorzaken. Echter wat voegt het toe ?

    Grt,

    Arnoud.
     
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Moeten is er niet bij!
    Op een Amerikaans forum zie ik het ook dat mensen met de nieuwe Samwa M17 en de Futaba 7PX dat ze ding direct na aanschaf upgraden naar de laatste software. Vaak is dat niet eens nodig omdat nieuwe firmware functies toevoegt die je niet eens gebruikt. Ik ben zelf ook iemand die dat soort upgrades bekijkt of het nodig is. Never change a working setup!
     
  19. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.826
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het zal steeds verder blijven gaan verwacht ik.
    De lol was er bij mij snel af met een taranis zender.
    Ik begreep er geen fluit meer van en had andere nodig om hem in te stellen.
    De lol van het zelf knutselen was er voor mij toen snel af.
    Sommige dingen zouden wel erg zinvol zijn zoals een bril die alle info door geeft die je wil weten.
    Je hoeft dan tijdens het vliegen niet meer op je zender te kijken.
    Vooral met sleepvliegen is dat handig.
    Zo als stroomverbruik, hoogte en snelheid.
    Ik denk dat onze hobby te onder gaat aan de mogelijkheden.
    Vroeger ging je na lang sparen een doos kopen om een model in elkaar te zetten.
    Je was er soms weken mee bezig en was trots op wat je gemaakt had.
    De zender was zo duur dat je hem iedere week netjes schoonmaakte en hem weer in de piepschuim doos opborg.
    In voorzichtige stapjes kreeg je les en kwam iedere week weer blij thuis dat je er weer iets had bijgeleerd.

    Nu koop je een berg zooi.
    Op YouTube kijk je hoe je alles in moet stellen en vliegen maar.
    Is het kapot koop niet en je kan weer van voor af aan beginnen.
    De techniek zit straks zo ingewikkeld in elkaar dat niemand er meer wat van begrijpt.
    Op een echte computer nurt na dan.
     
    MicropropSport en l shems vinden dit leuk.
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Inderdaad Bertus,

    Ik kan me nog herinneren dat ik mijn eerste "grote" zender kocht.
    Ik had een Robbe Compact, de legergroene.
    Daar vloog ik een zwevertje mee op "de dijk", de plek waar nu de A10 ligt bij de brug over de Amstel.
    En ook stockcars en zo heb ik daar mee gereden.
    Maar ik had een vliegtuig gebouwd, bespannen met moeders strijkbout, die daarna allemaal rode strepen over de witte onderbroeken zette.
    En er moest een zender komen.
    Goed kerstrapport dus naar Jan van Beek in Waalwijk, een Robbe Luna gekocht.
    Zo.. wat was ik er blij mee.
    Daarna een Robbe Mars, nog mooier en al mogelijkheden die ik helemaal niet nodig had, maar al die knopjes en schakelaars, geweldig.
    Jaren later.... na een FC18 en een Graupner MX22,
    De Jeti DS16.
    Ik had hem eerder dan wie dan ook in Nederland.
    Iemand van het forum wilde hem van me kopen dus hij is eigenlijk meteen doorverkocht.
    Toen de 2e besteld.
    Voor mezelf.
    Erg blij... tot ik er mee ging werken.
    Ik snapte er geen zak van, ik was Graupner gewend en zo wilde ik de Jeti ook instellen.
    Avondje bij Gerben gezeten, die inmiddels een DC16 had.
    Hij prikte de kist er zo in, 15 minuten werk.
    Ik moest alles vergeten wat ik wist en gewoon de zender simpel zijn werk laten doen.
    OK... nu het vliegen,
    Wat een k*t zender, de trims zitten onlogisch, hij ligt niet lekker in de hand en hij heeft mogelijkheden die geen mens nodig heeft.
    Dus verkocht en weer lekker met mijn oude MX22 aan de gang, ook Jeti, maar dan de module.
    Vernieuwing is niet altijd vooruitgang.
    Dat is ook in de computers zo, Windows 10 vind ik vergeleken met Windows 7 geen vooruitgang.
    En dat is dus ook zo met alle zenders die nu op de markt gaan komen.
    Ze weten niets meer te verzinnen dus gaan ze er maar een soort smartphone van maken.

    En ik heb niets tegen computers, het is mijn werk geweest maar het moet wel doelmatig zijn en niet veranderen om de verandering.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina