Waar gears (vertragingen) te koop

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Adop, 12 jul 2017.

  1. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Weet iemand waar je gewone losse gears ( vertragingen)kunt kopen ,dan zou je veel flexibeler zijn en indien wat stuk gaat makkelijker ,sneller en goedkoper kunnen herstellen ,
    ik heb het over de gears voor 36mm motoren met meestal 5mm as,
    De 28mm kun je bij reisenauer wel terecht of er moeten nog meer aanbieders zijn .
    het punt is dat je in verhouding een hoop geld betaald voor de motor, wat soms bizarre prijzen zijn .

    Mvg André
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hacker. Kontronik, Plettenberg en de wat zwakkere bij RedFox motoren en MPjet.
    Hacker. Kontronk en Pletti gears zijn zo rond de 80 euro.
    Als je dan kijkt dat een komplete motor incl gear zo'n 200 euro is dan zou ik zeggen, koop een komplete motor, dan weet je ook dat alles goed werkt.

    GJ
     
  3. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    GJ Ik kan ze echter niet vinden voor dat geld 80euro (complete set) die passen op een 36mm met 5mm as ,ook niet een set voor 200euro de goedkoopste complete set kost minstens 255euro ex verzendkosten .die je al eerder aangaf in het andere topic
    Mocht je een link hebben voor de 80euro gear en 200 complete set dan zou ik die graag willen .

    Mvg André
     
  4. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    De beste losse gear die je (misschien) nog kunt kopen is die van NEu, de P32 gearbox. Ik zeg misschien want als ik me niet vergis zijn ze gestopt met losse gearboxen, vooral het adapterstuk tussen motor en gearbox is niet meer leverbaar dacht ik. Die kosten 130$, wat met verzending en importheffing op ruim boven de 150 Euro uitkomt.

    Al hebben GJVO en ik destijds heel wat afgeexperimenteerd met budgetmotoren, is de terugkerende conclusie dat een nieuwe motor (of goede gebruikte) de enige echt bruikbare oplossing is.
     
  5. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Gerben indien ik een goede losse gear kan kopen doe ik dat liever , ook voor losse onderdelen indien er wat stuk zou gaan wil ik die eenvoudig kunnen bestellen, en bepaal zelf welke motor er aan vast komt, om mee te kunnen experimenteren, ik heb die budget gear van Robbe ook gehad , en moet zeggen die deed het ook erg goed , ik vind het een sport om voor weinig geld toch zo hard mogelijk te gaan.
    jullie hebben al het een en ander geprobeerd maar wil dit ook zelf ondervinden ,
    Ik zal waarschijnlijk wel terugkomen op jullie ervaring maar wil ook niet zo maar klakkeloos achter iedereen aanlopen.
    er zijn ook vast wel andere ervaringen op dit gebied die ik graag zou willen horen , maar op jullie 2 na lijkt of er niet veel ervaringen zijn op dit gebied.of ze hebben geen zin om dit te delen.
    Om even terug te komen Ik kende ze nog niet allemaal die jullie noemen maar de Phasor Race Gearbox en die van Neu lijken wel erg veel op elkaar,
    Die van Reisenauer ziet er ook goed uit
    Reisenauer Super Chief 6:1 Planetengetriebe 3000watt
    hoe is de ervaringen met de Super Chief en Phasor race gearbox?

    Mvg Andre
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zie dat de prijzen iets gestegen zijn.

    Hacker 6.7 gear 95 euro:
    http://www.der-modellbau-profi.com/Planetengetriebe-67-1-mit-Nadellager-15616800-Hacker-Motor-GmbH

    Kontronik KPG-27: 65 euro maar daar komt nog een motortandwiel bij a 10 euro.
    https://www.hoelleinshop.com/Alles-...13444&rdeocl=1&rdetpl=productpage&rdebox=box1

    Plettenberg heeft ze ook maar ze staan niet op de site.
    Prijs was altijd gelijk aan Hacker.

    Over dat je liever een losse gear hebt:
    Als je een losse gear op een motor schroeft is de kans dat het stukgaat groter dan dan je een complete motor koopt.
    Bij een complete motor gaat er zelden iets kapot, zelfs niet bij >5 kilowatt.
    Bas Busking heeft ook geexperimenteerd met losse gears en die heeft er ook veel geld en tijd in moeten stoppen voordat het eenmaal goed liep.
    En dan zit bas niet boven de 2000 Watt.
    Jos Mouris heeft ook met losse gears geexperimenteerd, is er ook van teruggekomen.
    Beter een getest concept kopen, waar 99% van de wedstrijdvliegers mee vliegt.
    En of dat nou een Hacker, Kontronik, Neu, Plet of Leo is, dat blijft wel allemaal heel.
    En als er iets stuk gaat is het bijna altijd garantie.

    Experimenteren is alleen maar interessant als alles heel goedkoop is, dus een ouwe planeta gear die je nog hebt liggen, een AXI gear van 40 euro.... en dan op een goedkope Hobbykingmotor schroeven.
    Dan heb je een setup van rond de 60-70 euro.



    GJ
     
  7. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    De vertraging van Hacker komt zonder pinion en zonder adapter voor de motor toch?

    Ik heb de Neu P32 gebruikt toen je nog 5mm pinions voor 6.7:1 kon krijgen, dat is nu geloof ik niet meer zo, enkel 5.2:1 als je 5mm nodig hebt en dat is vaak zo voor een 36mm motor.

    Daarna heb ik de Plettenberg 5:1 (5.25:1) gebruikt in het dweede draadje hieronder.

    https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1106985-Anatomy-of-a-25-dollar-motor

    https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1347130-The-Budget-Drive-Mk2

    Samen met een zelf geflashde HK200 of een ICE150 van Gerben heb je daarmee een prima aandrijving voor max 5000W, liefst 4000W. Misschien niet zo efficiënt als een tweede hands merk aandrijving maar wel goedkoop om te vervangen als de motor het begeeft.

    Gr, Jos
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Jos, de Hacker is voor zover ik weet met pinion maar zonder adapter, die moet je zelf draaien.
    En volgens mij zijn de Neu gears nu anders, met het pinion in de as gefreesd?
    De Plettenberg wordt net zo geleverd als de Hacker, pinion moet je op de motoras lijmen.
    Maar als een goede gear zo'n 90 euro kost en je daar dan nog een adapter bij moet (laten) frezen dan zit je op 110 euro.
    Motortje erbij, eurootje of 40-50 incl verzenden, dan zit je op 150-160 euro.
    Daar koop je ook een goede gebruikte motor voor en als je goed zoekt vind je wel een Hacker B50L met gear voor 230 Euro (inkoop zijn ze 200 euro). en een Kontronik Kira 38 zie ik staan voor 264 Euro.
    Zoals ik al schreef, dan werkt het allemaal in 1 keer en heb je geen gezeur.
    Je kan een setup overnemen die al getest is door anderen dus het scheelt je ook nog props.
    En stukgaan... nee, ik heb nog nooit een motor gehad die door gebruik stukgegaan is.
    En ik heb denk ik in 4 jaar tijd tijdens wedstrijden misschien 1 of 2 motoren zien weigeren omdat er iets losgekomen was.

    Van mij mag je gaan experimenteren maar het zal je veel meer geld en frustratie kosten dan dat je een fabrieksmotor koopt.

    @Jos, succes in Woodchurch, ik zag dat Gerben al op de boot zat.

    GJ
     
  9. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Ik had de 5:1 vertraging bij plettenberg destijds voor iets van 120 euro gekocht, dus niet zo goedkoop. De pinion was met een grub screw, net als bij Neu. Daarbij waren de motoren dan wel iets van 28 usd.

    Idd, een 6.7:1 motor heeft tegenwoordig de pinion in de motor as gevormd en daarom hebben ze ook die adapter plaat niet nodig omdat de vertraging dichter bij op de motor wordt vast geschroefd. Vandaar dat als je nu zo een vertraging koopt er geen pinion of adapter bij zit.

    Het hangt er van af wat je doel stelling is. Bij ons in de UK vloog Simon met een goedkope oplossing met verrassend veel vermogen en snelheid. Het was een Sloperacer glider motor voor £163. Dat is een kleine Reissenhauer 5:1 vertraging met een hele lange goede kwaliteit 28mm motor. Hij vloog hem op maarliefst 6S en met een RFM 16x16 slim. Hoe lang dat goed gaat weten we niet.

    http://www.sloperacer.co.uk/_content/glider-motor.asp

    Bij een ongeluk kan de motor wel eens kapot gaan maar de vertraging is vaak nog prima in orde, daar doelde ik meer op.

    Wat mij dan ook een goede optie lijkt voor max 3kW.
    https://www.reisenauer.de/artikeldetails.php5?aid=2117

    Je moet doen wat jou leuk lijkt.

    GJ, ik ben niet op Woodchurch, zit nog steeds te wachten op ons 2de kind, nu 5 dagen laat.
     
  10. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Jos, gefeliciteerd met Pippa :)
     
  11. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Bij deze ook gefeliciteerd Pippa ik ken de naam niet en of het nu een jongen of meisje is , niet zo belangrijk maar gewoon interesse. :yes:
     
  12. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Dank jullie.

    Zeker ook niet van Pippa Middleton gehoord? Het is kort voor Philippa maar volgens het Nederlandse bevolking register komt Pippa veel vaker voor dan Philippa in 2016.

    :)
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hacker vertragingen zijn van Maxon maar die ga je niet vinden in het assortiment van Maxon.
    Eigenlijk kan je helemaal niks vinden wat bruikbaar is in hun assortiment omdat de specs op duurzaamheid vermeld zijn.
    Waar wij ze voor gebruiken is zware mishandeling en volgens Maxon kan dat helemaal niet.
    En de prijzen... voor 1 gear koop je een komplete motor met regelaar.

    GJ
     

Deel Deze Pagina