Waar haal ik data vandaan?? (welke esc, welke lipo etc ...)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Erpee, 7 jan 2018.

Tags:
  1. Erpee

    Erpee

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Almelo
    Ik vlieg al wel een tijd maar bouwen, daar ben ik een newbie in.

    Ik weet wel wat er allemaal in een vliegtuig moet, hoe het aangesloten moet worden etc.

    Maar hoe kom ik erachter WAT er in moet? (ik ga even uit van een volledig electro setup)

    Hoeveel Kv moet de motor zijn?
    Welke regelaar past daar weer bij?
    Welke Lipo moet daar dan weer op (met hoeveel S en hoeveel mAh?)
    Welke prop moet bij die setup?

    Er zijn vast standaarden voor maar ik kan ze niet vinden, of ik zoek verkeerd. Wie weet raad?
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2018
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er is geen standaard waarde.
    Wat is het voor vliegtuig?
    Hoeveel cellen wil je vliegen?
    Dan komt daar wel een antwoord op welke motor, prop en regelaar je kan gebruiken,

    In principe is het zo dat hoe hoger het voltage (meer cellen) hoe lager de stroom is, wat weer gunstig kan zijn voor de vliegtijd.

    GJ
     
  3. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Volgens mij moet je beginnen met de vraag wat het gewenste vlieggedrag moet worden. Snel of langzaam? Daar zoek je een geschikte prop bij, dan een passende motor, dan een geschikte ESC en als laatste een lipo.

    Ik ben ook niet zo'n bouwer, maar uitgaande van een gegeven model, begin je volgens mij bij de prop.
    Martin
     
  4. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.888
    Locatie:
    Velserbroek
    Om een idee te krijgen voor jouw model is het slim om bij diverse leveranciers van modellen te kijken wat zij aanbevelen als aandrijving, dan heb je een startpunt
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Beginnen bij de prop lijkt me niet.
    Je gaat geen speedprop op een Charter of zo zetten.
    Dus je moet eerst weten wat voor vliegtuig het is.
    Daaruit kan je opmaken wat voor vlieggedrag hij moet hebben (een trainer is heel wat anders dan een kunstvluchtkist of een speedkist).
    Dan moet je gaan bepalen hoeveel cellen je wilt vliegen, dus wat heb je voor lader, wat kan die aan?
    Als je dan weet op welke spanning je wilt gaan vliegen dan is de rest een gevolg.
    De regelaar moet het aantal cellen aankunnen en de stroom kunnen leveren.
    De motor moet (afhankelijk van het model) een aantal toeren per minuut draaien bij die spanning.
    En de prop moet weer geschikt zijn voor die motor.

    Dus:
    Welk vliegtuig?
    Welke lader of hoeveel cellen?
    Eventueel nog, hoe zijn je vliegkunsten?

    GJ
     
  6. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Behalve voor de diameter dan. Op een Charter past geen 16" prop (zonder tractorwielen tenminste).

    Het is soms een beetje zoeken tot je er een gevoel mee krijgt.
    Veel hangt van het soort toestel af en zijn gewenst vlieggedrag.

    Ik had destijds veel aan volgend document: http://www.modelvliegclub-tornado.be/electro.htm

    https://ecalc.ch/ biedt tegenwoordig ook een Setupfinder aan. (https://ecalc.ch/setupfinder.php) die voor jou zo'n beetje de passende configuraties zoekt. Werkt vrij goed.
     
  7. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Gegeven het vliegtuig, begin je volgens mij echt bij de prop. Een geschikte prop uiteraard. Een speedprop op een charter heeft inderdaad geen zin.
    Om vervolgens de prop op het gewenste toerental te kunnen draaien, zoek je een motor die dat zo efficiënt mogelijk kan. Je hebt dan de keuze uit verschillende motoren / voltages. Je kiest een goede combinatie en pas dan weet je welke lipo en ESC je nodig hebt.

    Martin
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    OK, dan beginnen we bij de prop.
    Die moet zo groot mogelijk zijn om efficient te kunnen werken en hij moet zo langzaam mogelijk kunnen draaien, ook vanwege de efficiency.
    Laten we zeggen voor een trainer, een 14 inch prop.
    Maar je moet nog wel voorwaartse snelheid hebben, dus dan moet je, vanwege de lage rpm, een hoge pitch kiezen.
    Laten we zeggen dat 8000 rpm efficient is dan zou je een 8 inch pitch moeten hebben om 100 a 120 km/u te kunnen halen.
    Dat is een normale snelheid voor een trainer.

    Nu moeten we een motor zoeken die 8000 rpm draait bij een hoge spanning, omdat dat efficienter is,
    Dus we gaan op 6S vliegen, dat is 21 Volt belast.
    Je moet dan een motor hebben die 380 KV draait.
    Maar dan heb je een probleem, want zoiets past niet in een trainer van 140 cm span en die lage KV motoren zijn ook nog eens vrij zwaar,

    Je moet dus ergens anders beginnen....

    GJ
     
  9. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Een 14" past al niet meer op een trainer. Op een Calmato neuswieler houdt het bij 12 inch op, en die is al 160 cm span.

    Neem nu eens een 12x7/12x8. Standaard propje.
    2,5 kg trainertje. 150-200W/kg is hiervoor nodig. Neem 500W
    Die 100 km/u trainer is prima. 8000 rpm
    4S is perfect voor een trainer, rond de 14V (4x3.5V/cell) belast, rond de 35A (500/14) stroom.
    kom je uit op een kv van "minimaal" 580. Pakweg de range van 550 tot 750

    Componenten niet te nauw kiezen ivm "lang leven", motor rond de 200 gram (3w/gram is een veilige aanname).

    Kom je bvb uit op een D-Power AL 42-07 (kv=710, 645W, 195 gram). Prima setupje op 4S voor een levendige trainer.
     
  10. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Dat lijkt er meer op :)
    Laat ik mijn eigen post wat nuanceren; je schat vooraf ruwweg het totaalgewicht en begint bij de prop. Natuurlijk kan de motor uiteindelijk zwaarder uitvallen dan gedacht. Maar als je dat probeert op te lossen met een grotere prop/pitch of hogere draaisnelheid, dan wordt het vliegtuig al snel een vliegende baksteen die alleen volgas nog in de lucht blijft (want er moet ook een zwaardere accu mee). In zo'n geval is het probleem niet dat je te het totaalgewicht te licht had ingeschat maar juist te zwaar, waardoor je alles hebt over-gedimensioneerd en het totaalgewicht uiteindelijk nóg zwaarder geworden is.

    Martin
     

Deel Deze Pagina