Waar haal ik een paar lijnen vandaan

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door modelsport, 23 jan 2007.

  1. modelsport

    modelsport Guest

    Ik ben op zoek naar een paar stuurlijnen, weet iemand waar ik die kopen kan?

    Groetjes

    Peter
     
  2. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    probeer eens Paul Rietbergen,ik dacht dat je hem kunt mailen op de site van fly by wire
    hij verkoopt dacht ik die spullen
     
  3. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Quartel heeft ze ook

    AERONAUT Lijnvlucht-draad 0.2mm (40mtr)
    artikel : AE7321-02
    beschrijving : AERONAUT Lijnvlucht-draad 0.2mm (40mtr)
    prijs : € 4.45

    AERONAUT Lijnvlucht-draad 0.3mm (40mtr)
    artikel : AE7321-03
    beschrijving : AERONAUT Lijnvlucht-draad 0.3mm (40mtr)
    prijs : € 6.05
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Wat voor model moet daar aan komen te hangen?
    Dan kan ik je een redelijk betrouwbaar advies geven...
     
  5. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    0,2mm draad kun je voor 0,8 - 1,5cc motoren gebruiken
    0,3 voor 1,5 - 5cc
    0,4 is verstandig voor 6cc en nodig voor hoger

    Ik heb zelf een bestelling via een duitse modelshop bij Aeronaut gedaan. Ik keek niet goed uit en kreeg de 'solid' lijnen (wel leuk voor teamrace!). Maar voor gewoon lijnbestuurd sportvliegen hebben je gevlochten stuurlijnen nodig, dus denk er aan dat als je Aeronaut besteld, je de juiste soort bestelt!

    Ook de lengte is van belang. Denk aan ongeveer 8 meter voor 0,8cc, 12 meter voor 1,5cc, 15 meter voor 2,5cc, 16 meter voor 3,5cc, 18 meter voor 6cc en 20 meter voor groter. Wedstrijd stuntvliegers vliegen aan de maximale lengte: 21 meter.

    Bedenk ook dat je een spoeltje nodig hebt om ze op te winden. Niet opwinden zoals een bolletje wol (want dan komen er lussen in die je in een kink trekt en dan kun je de lijn weggooien) maar op het spoeltje draaien zoals je met 8mm film zou doen (weet niet hoe ik het anders kort moet omschrijven).

    Er wordt te weinig lijnbestuurd gevlogen in Nederland om het in de winkels verkrijgbaar te laten zijn. Alleen Paul Rietbergen biedt het aan in het kader van Fly-by-wire. Dus moet je het bestellen in het buitenland (Bij Brodak of SIG in de VS, of bij PAW of Just Engines in de UK). Een enkele maal kom je het nog tegen in Duitse modelbouwwinkels.
     
  6. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    je kunt ook proberen bij Axel Jungherz van de Lassogeier site in Duitsland
    volgens mij verkoopt hij ook lijnen
     
  7. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Zie mijn voorstel in het cockpitkapjes item. We kunnen organiseren dat we met zijn allen een grote bestelling in de VS gaan doen. Dan kunnen we ook lijnen bestellen (alle mini-teamracers zullen ook nieuwe lijnen nodig hebben!)
     
  8. marco_leeflang

    marco_leeflang

    Lid geworden:
    28 nov 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Vollenhove
    kan er niet collectief een grote klos 0,3 en 0,4 mm worden besteld?
    weet er iemand een adres?

    vorige keer bij RMS e.e.a. besteld, moet volgens mij ook mogelijk zijn om ergens een volle spoel te bestellen.
     
  9. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    een grote klos 0,3 of 0,4 kan ook besteld worden bij P.S. aeroproducts
    in Engeland
     
  10. woldlake

    woldlake

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    320
    Locatie:
    B 52° 24' L 5° 53'
    Bij paw in engeland kun je het ook bestellen
     
  11. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Bij PAW in engeland kun je (alleen) 'Staystraight' bestellen, een verbeterde versie van het oude Laystrate. Het heeft voordelen (dunner, minder flexibel), maar ook nadelen (vééél duurder dan amerikaanse RVS lijnen, veel minder duurzaam, oa omdat het kan roesten en veel gevoeliger is voor kinken).
    Bij PS aeroproducts moet je niets bestellen. Je krijgt dan Brodak lijnen, maar je betaalt extra voor de transportkosten naar Engeland en van daar naar Nederland, voor de invoerkosten in Engeland en, niet te vergeten, voor de winst voor Paul Winter (zo heet hij toch?). Als je die lijnen rechtstreeks bij Brodak bestelt ben je véél goedkoper uit.
    Ik wil wel een keer een aantal klossen 0,3 en 0,4 bestellen, maar raak ik dat ook kwijt? Ik zal qua prijs niet kunnen concureren met de bronskleurige combatlijnen die Paul Rietbergen verkoopt.
    Een verder nadeel van het bestellen op een grote klos is dat er dan ergens anders spoeltjes vandaan moet zien te krijgen. Als je die los bestelt bij Brodak zijn die relatief duur.
    Ik zal een apart item beginnen over een monsterbestelling bij Brodak.
     
  12. marco_leeflang

    marco_leeflang

    Lid geworden:
    28 nov 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Vollenhove
    is er geen mogelijkheid om uit 'het voormalig oost-blok' lijnen te betrekken?
     
  13. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Dat doet Paul Rietbergen volgens mij. Voor zover ik weet zijn de bronskleurige lijnen die hij verkoopt voor Fly by Wire combatlijnen uit het oostblok. Ik hou het liever bij de VS en de UK. Ik heb geen connecties in het voormalig Oostblok en de communicatie is moeilijker door over en weer mindere beheersing van Engels, Duits of Frans, niet met creditcard kunnen betalen enz. enz. Bovendien heb je ook weer niet zo vaak en zo veel lijnen nodig dat lijnen uit de VS te duur zijn.
     

Deel Deze Pagina