Waar in NL JR radio onderdelen te koop?

• Topicstarter Topicstarter Paul Z.
  • Startdatum Startdatum
P

Paul Z.

Guest
Hallo....

Ik heb tijdens mijn verblijf in Amerika een JR XP8103 radio set gekocht. Deze werdt geleverd met een 72 MHz Tx module en receiver. Nu ben ik weer terug in NL en kan nergens een 35 MHz module vinden. Nog sterker ik kan nergens een winkel vinden die JR radio spul verkoopt. Het partnumber van de module heb ik al, maar nu nog een leverancier...
Wie kan mij vertellen waar ik het eventueel kan kopen?

Alvast bedankt ;-)

Paul

Het is de vraag of er in Nederland wel modules voor die zender te koop zijn. In ieder geval mag je hem hier NIET gebruiken omdat hij niet goedgekeurd is voor gebruik hier.
Ik weet dat er veel mensen zijn die hun spullen in het verre buitenland kopen om de simpele reden dat het daar (veel) goedkoper is. Alle aparatuur die hier verkocht wordt is voorzien van een zogehete type goedkeuring en er hoort een stempeltje op te zitten als bewijs van goedkeuring. In de wet staat duidelijk dat alleen goedgekeurde en van een stempel voorziene aparatuur hier gebruikt mag worden. We hebben één mazzeltje en dat is dat de europeese richtlijnen gelden dus dat aparatuur die goedgekeurd is in b.v. Duitsland ook hier goedgekeurd is en dus gebruikt mag worden. Voor aparatuur uit Amerika geldt dit niet!
Mocht je gecontroleerd worden (kans is heel klein) dan is het dus heel goed mogelijk dat je een boete krijgt wegens het gebruik van niet goedgekeurde aparatuur. In het geval van problemen zoals schade aan derden waar de verzekering bij te pas moet komen kunnen ook moeilijkheden ontstaan. Je gebruikte niet goedgekeurde aparatuur en je weet hoe de verzekeringsmaatschappijen zijn.
Pas dus op met dit soort aankopen, hoe verleidelijk het ook is maar ik zou geen aparatuur buiten europa kopen, behalve servo's dan.

de zender wordt hier in europa verkocht met type aanduiding 3810.
type goedkeuring is niet meer per land, maar voor geheel europa.
je kan de standaard zendmodules kope die bij graupner voor de 3810 (maar ook meeste ander graupner zenders) gebruiken.
prima zender, heb deze zelf ook oa in gebruik.
mocht je verder nog problemen hebben met het verkrijgen van het hf moduul, laat dat dan maar weten

veel sucses

Zoals Ernst al aangeeft is er in Europa geen typegoedkeuring voor deze zender. Ook al lijkt de X3810 van Graupner er erg veel op, het is niet precies de zelfde zender en de typegoedkeuring is dus niet van toepassing. Volgens de wet ben je dus in overtreding en een vereniging kan je verbieden de zender te gebruiken op hun terrein.

Als je deze zender toch wil gebruiken, dan is het 35MHz-module van Graupner-JR verkrijgbaar onder bestelnr. 3857 bij de meeste modelbouwwinkels.

Ehm, de goedkeuring moet toch zijn voor het hf moduul, toch niet voor de gehele radio ??? Ik ga eens informeren naar dat moduul.... ( Bedankt voor het bestelnummer! :) )
Voor alle duidelijkheid, ik verblijf zo'n 8 maanden per jaar in de US, dat is de reden dat ik mijn spullen daar heb gekocht, en daar is JR toch wel een van de gemakkelijk verkrijgbare merken. Echter ze verkopen daar de 35 MHz module niet omdat die niet gebruikt wordt daar.. En bestellen willen ze hem ook niet voor mij :(

Maar ik kom zo toch een heel eind verder.....

Bedankt voor de reacties :)

Paul

JR wordt op het vasteland van Europa op de markt gebracht door Graupner onder de naam Graupner-JR en is hier dus ook volop verkrijgbaar. In Duitsland is het zelfs de meest verkochte radiobesturing.

De type-goedkeuring geldt (helaas) voor de gehele zender en zelfs voor de bijbehorende accessoires, zoals leraar-leerling modulen en kabels. Vroeger moesten in Nederland zelfs de ontvangers gekeurd worden.

Back