Waar is de temperatuur sensor ??

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door corvl, 16 okt 2012.

  1. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Hallo ,

    Een niet modelbouw gerelateerd vraagje, maar omdat hier op dit forum alle kennis aanwezig is ....... :rolleyes:

    Ik ben m'n huis aan het automatiseren dmv Z-wave aparatuur ... erg leuk spul. Nu ben ik ook m'n verwarming aan het automatiseren en zit in de knoop met mn vloerverwarming in de badkamer.

    De temperatuur wordt geregeld door deze thermostaat , waar een stuk koper in zit die de temp door geeft aan de thermostaat.:
    [​IMG]

    Nu heb ik weer eens iets speciaals , ik wil natuurlijk de vloerverwarming ook kunnen bedienen met de computer.
    Nu moet ik op de een of andere manier die koperen geleidedraad in de nieuwe automatische thermostaat zien te proppen. Zojuist de thermostaat uit elkaar gehaald, maar ja , waar zit de temperatuur sensor ??

    Dit is een van de printplaten:
    [​IMG]
    Misschien die lange (blauwachtige) strip die is van metaal, dus zou goed de warmte kunnen geleiden .... maar ja , misschien is het wel de antenne , voor het draadloos gedeelte. of wellicht dat dingetje recht boven....

    Of uh, misschien dit uistekend dingetje ?
    [​IMG]

    Of toch iets anders: (het ronde vlak in het midden is trouwens het display)
    [​IMG]

    Wie oh wie kan me helpen.

    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Die koperen staaf geeft de temperatuur niet door.
    Er zit in het dikke gedeelte vloeistof wat bij warm worden uitzet en door het dunnere gedeelte van het koper het ventiel open drukt of dicht laat gaan.

    Van het computer gedeelte heb ik geen verstand.;)
     
  3. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Dat "uitstekende" dingetje is zeer waarschijnlijk de warmte voeler (zo ziet hij er in de meeste thermostaten tenminste uit) ... alleen is het lastig daar "iets" aan te koppelen, wel zou je deze sensor los kunnen koppelen en met een verlengkabel op de plek van de voeler van de "klassieke" mechanische thermostaat kunnen monteren ... alleen wijzig je dan de specificaties van deze voeler (weerstand en cappaciteit) ... dus werk de nieuwe thermostaat niet geheel meer zoals deze uit de doos komt ...
     
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Je heb dan toch ok nog een elektrische klep nodig om de huidige knop te vervangen?
     
  5. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Dat bolletje is je ptc of ntc, naar gelangs de uitvoering... Dus das je "meter" de electronica in het bordje koppelt daar een actie aan.. Helaas geen ouderwetse kwik of thermokoppel systemen...

    Ptc of ntc is temp gevoelige weerstand, dus waarde zal veranderen naar gelang de temperatuur....

    Voorbeeld van grafiekje: (let op VOORBEELD!!!!)
    Edit grafiek was niet werkend..

    Wel leuke info:

    http://www.marcovw.nl/Motor/Elektronica/ntcptcweerstand.htm
     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2012
  6. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Kijk ... zo leer je nog eens wat :) erg interessant , ik dacht namelijk dat de koperen "draad" de temperatuur doorgaf aan de thermostaat ... niet dus ..... gelukkig heb ik het niet doorgeknipt en verkort :rolleyes:

    Bertus ; Ik heb hier een volledig geautomatiseerde knop met ventiel, het mechanische gedeelte (pinnetje wat heen en weer gaat om het water af te sluiten) wat aan die electronica van bovenstaande plaatjes zat, staat niet op de foto.

    Logisch van dat uitstekende dingetje, zo ver mogelijk weg van het warme water :)

    Emil en Dirk; ik kan dit "dingetje" dus gewoon in de ruimte plaatsen waar nu dat dikkere koperen ding zit. Losknippen , draden verlengen.... klaar?
    Ik zal de draden een 15 -20 cm moeten verlengen, het zou ideaal zijn als de "calibratie"bniet meer zal kloppen , maar dan wel dat hij een lagere temperatuur aangeeft dat dat het werkelijk is. De thermostaat gaat maar tot 28 graden , de huidige thermostaat , wordt in de strengere tijd van de winter rond de 32 graden gezet . Ideaal zou zijn , als de nieuwe thermostaat hiermee voor de gek kan worden gehouden :) .... maar hoe kom ik erachter of het een PTC of NTC is , en gaat 15-20 cm extra draad eraan veel aan de weerstand veranderen. Kan ik het opmeten met verschillende temperaturen? Ik heb hier een uitgebreide multimeter , een normale thermometer, koud en warm water, pen en papier ..... maar hoe ga ik aan de slag.

    Bedankt voor de hulp,
    Cor
     
  7. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Zie even mijn edit..

    Verlengen moet kunnen maar houd rekening met de extra weerstand, dus het kan zijn dat hij wat verloop heeft... Ik heb ze wel eens verlengd met 10 tot 20cm, en dat ging eigenlijk prima, moet ook wel gezien de weestandswaarde van de ptc / ntc... Verhoudingsgewijs is dat stukje extra draad , in mijn geval minder dan een tiende druppel druppel op de gloeiende plaat.. Soms "kalibreerde" ik ze extra met een 10slagen potmeter van een bepaalde waarde....
     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2012
  8. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Duidelijk.....

    Hopelijk zit er een PTC in, ik ga het eens proberen te meten vanavond, multimetereraan , en "het dingetje" afkoelen en verwarmen. Daarna losknippen en servodraad (??) ertussen. Die weerstanden hebben die nog een plus en min .... kan ik die verkeerd om solderen?

    Ik denk maar dat dit modelbouwforum moet omgedoopt worden tot "vanalles-forum" :)

    Cor
     
  9. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Of het gaat werken ??? de "voeler" zit in de behuizing van de (electronische) Danfoss radiatorkraan (ik neem aan de voor het Z-Wave aangepaste kraan uit het Link RS programma van Danfoss) ... deze voeler meet niet de exacte (lucht)temperatuur, maar een berekende, haal je de voeler uit zijn behuizing, dan klopt er niets meer van de correctie parameters die de microprocessor hanteert ... en dan wil je hem op de koop toe nog oneigenlijk gebruiken ook ... ik geef je weinig kans dat dit betrouwbaar gaat werken ... in het eigen Danfoss Link RS programma is een speciale regeleenheid voor vloerverwarming, die gestuurd wordt door een "losse" kamerthermostaat ... maar of hier een Z-Wave versie van bestaat ?
     
  10. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Dirk; Er is van Danfoss niet zo'n Thermostaatknop op Zwave... Maar ik vind het de moeite waard om het te proberen :) ....leuk projectje.

    Ik ben erachter gekomen dat er 2 temperatuur sensoren inzitten , heb ze alle twee losgesoldeerd en aan de multimeter gehangen (met een stukje servo-draad eraan) , geen idee welke stand ik op de multimeter moest gebruiken , maar als ik hem op 20K zette , dan kreeg het display wat "leven".

    Ik heb geen exacte temperatuur waarden , dat kan later nog , de temperaturen zijn schattingen:

    Voorste sensor:
    Rond de 0 graden (gas uit een busje erop gespoten): 1 , en begint dan rond de 16,8 en langzaam terug te lopen.
    18 graden: 9.7
    35 graden (tussen m'n vingers): 6.57
    ca 50 graden (foehn): 1.2

    Achterste sensor (hier staat het getal 103 op geschreven).
    0 graden (ook weer met gas uit een busje): 1 en begint bij de 19,8 en loopt dan langzaam terug.
    35 graden(tussen m'n vingers): 7.08
    ca 50 graden (foehn): 4.0

    Als ik het goed heb begrepen zijn dit zgn NTC weerstanden (is dit juist?).

    Dus dat zou betekenen als ik de draden verlengd of er komt een weerstand (regelbaar) extra tussen, de weerstand hoger wordt. Dit betekend weer dat de thermostaat denkt dat het kouder is.
    Dus ik kan hiermee de thermostaat voor de gek houden en ipv de 4-28 graden wat hij normaal kan regelen nu bijvoorbeeld 15- 40 graden regelen .....

    Redeneer ik juist? Zo ja, wat voor regelbare weerstand kan ik ertussen proppen?
    Volgende week als ik weer thuis ben , en ik heb hierboven juist geredeneerd zal ik wat exacte temperaturen nemen en bekijken of er effectief een verschil zit in de 2 sensoren.

    Bedankt ,
    Cor
     
  11. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Cor dat gaat niet werken ... deze ventielen meten het verschil tussen de voorste en de achterste temperatuur-sensor (meten dus de mate van afkoeling per tijdseenheid, niet de temperatuur zelf) en herleiden daar via een berekening de actuele warmte behoefte uit met in achtneming van de ingestelde temperatuur.

    Daarom moet je ook instellen of de radiator "normaal" (is goed gedimensioneerd), "undersized" of "oversized" is ..

    "Gelukkig" zal het systeem dit zelf oplossen met "E" meldingen in het display ...
     
  12. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Dirk ... ohhh , dat is een tegenvaller :-(

    helaas, einde project :-(

    Uit nieuwsgierigheid; Hoe werkt het dan als hij de actuele temperatuur niet meet. Stel ik zet hem op 25 graden. Ik snap dat hij door de afkoeling kan bepalen dat het ventiel verder open moet of dicht moet , maar hij moet toch een referentie temperatuur hebben.

    Bedankt voor het meedenken in iedergeval,

    Cor
     
  13. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    @Cor, geef me even de tijd, om dit in "Jip en Janneke" taal uit te leggen ....
     
  14. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Ben nieuwsgierig ..... ik vind het iniederegval interessante materie :)

    Cor
     
  15. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Dat heeft toch niets te maken met wat die meet? Maar meer op hoe de regelkring de zaak aanstuurt. Lijkt me dat als je aangeeft dat de radiator oversized is, 't ding gewoon de P waarde van de regeling lager kiest, zodat je geen onmeunige overschoot krijgt. (of resonantie)



    Je zou aan de sensoren wat dikkere draden kunnen solderen. (1mm^2 oid) dan zou je de extra weerstand al aardig klein maken. Ook zorgen dat je de soldeerverbindingen goed hebt uiteraard.

    Verder laat ik me over de plaatsing van de voelertjes niet uit, daar ik deze regelaartjes verder niet ken. Maar 't lijkt me stug dat die dingen niet de actuele temperatuur meten, gezien ze toch naar een ingestelde waarde toe moeten regelen.
     
  16. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Er bestaan speciale servo-modules om de radiatorkraan elektronisch te bedienen. Een voorbeeld, of deze specifiek voor vloerverwarmingsblokken. Je haalt het analoge thermostaatgedeelte van de kraan (het hele deel zoals op de eerste foto) en plaatst de servo-module op de radiatorkraan. Deze regelt dan het ventiel in de kraan elektronisch.



    Heeft Robert al. ;) Hij heeft een of ander klusforum geloof ik. :lol:
     
  17. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    679
    Locatie:
    Veldhoven
    Het draadje ook
     
    PH_AJH vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina