Rick NT zei:
Gerard,
@Henk, we leven nu in het Lipo-tijdperk, de door jouw genoemde Tango's zijn nog gebaseerd op die Nikkel-rolletjes. Voor 6S Lipo wordt de Tango 45-10 als summum gezien voor uber-geil power. De 45-13 gaat wel goed op 5S Lipo.
Rick
Of het een lipo-tijdperk is of niet, de keuze van de motor hangt inderdaad samen met de toepassing van de akku en dan met name de spanning van de vliegakku's.
Het gaat dan om de spanning in relatie tot de toegepaste rpm/min/volt van de motor.
In het algemeen geldt dat hoe hoger de nominale spanning van de vliegakku, hoe lager het rpm/min/volt van de motor (kan zijn), uitgaande van een bepaalde overbrenging.
Daarnaast gaat het om de constructie van de motor = "wat de motor mag hebben".
In het algemeen hebben de Tango een brede marge.
Zo kan de Tango 45-13 worden toegepast voor 6-20 cellen.
20 cellen = 24 Volt.
Een 6S lipo = 22,2 Volt nominaal.
Dus daarom is deze motor niet geschikt voor 6s lipo's, maar zoals je zelf al zegt, wel voor 5S (18,5 V).
Wil je met 6S lipo's vliegen dan moet je dus een ander type motor kiezen.
Dan kun je de Tango 45-09 nemen (tot 28 cellen = 33,6V) of de Tango 45-08 (tot 32 cellen = 38,4 V) of de 45-10 (tot 24 cellen = 28,8V).
Dat geeft dus duidelijk de relatie aan tussen motor en de spanning van de vliegakku's.
Of die spanning komt van een Nicad, NimH of lipo zal de motor in principe worst zijn.
De piloot bepaalt met welke akku hij wil vliegen en daarbij kiest hij dan de passende motor.........
vr.gr.
Joyce