Waar kom jij mee aan de start bij F5B 2011?

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door GJVO, 17 jan 2011.

1. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    Het huidige model heet nu Freds Zipper, maar wat de originele naam moet zijn weet ik niet, misschien dat Gert-Jan daar meer info over heeft.

Het model dat bij de frezer ligt is iets waar verder nog geen gegevens van bestaan behalve het te gebruiken profiel. We zijn nog aan het bedenken hoe we alles netjes gaan maken zodat het ook hanteerbaar blijft. Het blijft gewoon een experiment waarin ik ook ga leren om zelf mallen te maken en daar weer modellen in leer maken. Er moet nog heel veel uitgezocht worden.

2. silva916

silva916

Lid geworden:
    5 jun 2010
    Super Theo,

Hoop hem snel LIVE te zien.:p

Gr Frank

3. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    Op Valkenburg zal hij erbij zijn.

IK merk wel dat het vliegen met de Siren zijn vruchten nu afwerpt. Doordat ik daar minder power had en minder snelheid moest ik er wel heel strak mee vliegen. Dat zie je nu gelijk terug in de vluchten met Freds Zipper.

4. GJVO

GJVO In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Joris, hoeveel motor heb je dan gebruikt dat ie zo heet geworden is?
    Toen ik op de vliegshow een seconde of 5 volgas in vlakke vlucht vloog werd hij maar 41 graden en na opwarming maximaal 55 graden.
    Ik trok toen 488A.

Hoe stonden je dipswitches op je regelaar, wel zoals ze moeten staan?
    Als je de verkeerde timing zet kan hij wel heter worden.

Gelukkig is Plettenberg niet zo heel prijzig met reparaties.

GJ

5. knife-edge

knife-edge

Lid geworden:
    11 jan 2006
    Daar heb ik andere ervaring mee ...:yes:

6. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    GJ, ik snap niet helemaal wat je bedoeld met die opmerking van 5 seconden vol gas horizontaal.

Een motor wordt normaal gesproken elke klim een stukje warmer en heeft tussen de klim niet genoeg tijd om weer helemaal af te koelen. Het resultaat is dus dat een motor aan het einde van de 200 seconde taak in de gevaren zone komt en enkel 1 keer de motor aan zetten voor 5 seconde is niet te vergelijken.

Een paar dingen om over na te denken. Als een lager niet lekker loopt vanwege troep of slechte smering dan kan de motor ook een stuk sneller warm worden en kom je al eerder in de gevaren zone. Ook kan het zo zijn dat je aan het einde van een vlucht de magneten te warm hebt gemaakt en dat tijdens de volgende vlucht de efficiency net wat minder is en je wegens die reden sneller in de gevaren zone komt. Een magneet hoefd niet perse al zijn krachten op een moment te verliezen.

Naar mijn mening is een Hacker B50L, een Neu 1509 en een Pletty 37 net op het randje van veilig met een looptijd van ~25 seconde tot de 1750W.min limiet. Een grotere motor wordt minder warm wegens hogere efficiency en heeft meer massa om de warmte over te spreiden.

7. GJVO

GJVO In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Ik heb op een vliegshow een F5B demo gegeven, 10 stijgvluchten en even een minuutje zweven.
    Daarna heb ik het model in vlakke vlucht volgas over het veld gevlogen, 5 seconden lang volgas.
    De motor werd toen het warmst, dat was na de landing en liep op tot 55 graden.
    Warmer werd hij gewoon niet.
    Ik ken een motor die te heet werd na een crash in een vorig model.
    Lagerschild zat een deukje in met als gevolg dat de as niet meer centrisch zat en de motor te heet werd.
    Ook netjes opgelost voor relatief weinig geld door Plettenberg.

GJ

8. Wimh

Wimh

Lid geworden:
    25 mei 2005
    is het zeker dat de plett gedemagnetiseerd is? Mij lijkt het eerder een losgekomen (of gebroken?...) as te zijn...

Deel Deze Pagina