Waar komt weerstand

Misschien een "domme" vraag.
maakt het iets uit waar de weerstand geplaatst gaat worden bij het werken met LED.
Moet deze direct aan de LED gesoldeerd worden of mag dit ook direct na de voeding en dan na een electrakabeltje van bijvoorbeeld 1 meter en dan de LED.
Dus in plaats van voeding, kabel, weerstand, LED
.....voeding, weerstand, kabel, LED.

Voor de één een vanzelfsprekend iets maar voor mij een vraag.

Ik ben benieuwd.

Ton

Het gaat om een serieschakeling dus maakt de volgorde niet uit.....

Laat ik even de situatie schetsen
Wil in een zeilboot in de mast 2 LEDjes aanbrengen.
Wil in de romp de voeding aanbrengen en de weerstand daar boven in de mast voor de weerstand geen plaats is.
Kan ik in alle omstandigheden de weerstand direct achter de voeding plaatsen of heb ik meerdere weerstanden nodig daar ik 2 LEDjes wil aanbrengen.
Uiteraard moeten de LEDjes dezelfde lichtopbrengst genereren, in iedergeval wil ik het verschil tussen beide niet kunnen zien.

Pendelaar,

kijk ook even hier :

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=17607

het hangt ervan af wat je voedingsspanning is. een LED heeft een bepaalde spanning nodig en een bepaalde stroom.

in theorie kan je verschillende LED's achter elkaar zetten zoals je maar de minimum spanning over de LEDS hebt.

voorbeeld :

12 v spanning batterij

2 v per LED

- geeft 8 V over voor de weerstand.

8v / 20 mA = 400 Ohm weerstand. (ongeveer)

MAAR je moet de specificaties van de LED bekijken, niet alle hebben 2V of 20 mA nodig.

Even vragen in de winkel - of geeft ons de specs/naam van de LED even

mij is altijd verteld dat je beter elke LED afzonderlijk aan moet sturen voor verschillen te vermijden, maar ik denk dat als je genoeg spanning hebt... het best oke is

Patrick

Pendelaar,

Zoals Patrick je al mooi voorrekend moet je eerst de specificatie's van je ledjes weten.
Ik gok erop dat je een groene en een rode led wil aanbrengen op je boot.
Als deze ledjes allebij dezelfde spanning en stroom nodig hebben 2V/20mA dan kun je ze gerust in serie zetten. De stroom blijft dan 20mA er wordt ongeveer 4 volt opgevreten door de leds dus reken je weerstand maar uit volgens de rekensom van Patrick. (nooit meer dan een stuk of 4 in serie, er zit altijd iets verschil in en bij een stuk of 10 gaat dat echt een keer mis)

Zijn de leds echter verschillend van spanning/stroom zet ze dan ieder op een eigen kabeltje met ieder een eigen weerstand zodat je ze zo af kan regelen dat de lichtopbrengst gelijk blijft.

U=I*R dus R=U/I uitgaande van een voedingsspanning van 12V en de 2 leds in serie (ieder 2V) blijft er 8V over gedeelt door 0,02A is 400 Ohm (neem de dichtsbijzijnde waarde) 390 Ohm.

Waar je de weerstand monteerd maakt niet uit. Je kunt hem dus vlak bij de accu monteren maar ook boven in de mast als je dat zou willen.
Vlak bij de accu heeft mijn voorkeur omdat je dan de bedrading meteen beveiligd tegen kortsluiting. Mocht er ergens iets fout gaan en kortsluiting ontstaan dan zorgt de weerstand ervoor dat de stroom beperkt blijft zodat de bedrading niet smelt en in de fik vliegt.
Je kunt twee of meer Led's in serie zetten zodat je maar 1 weerstand nodig hebt. Ook kan je dan misschien met minder bedrading toe. Als je 3 Led's in de mast hebt zullen er minimaal 4 draden naar moeten lopen als je voor elke Led een eigen weerstand gebruikt. Zet je de 3 Led's in serie dan heb je maar 2 draden nodig. Er kleeft een klein nadeeltje aan en dat is dat alle led's die in serie staan uit gaan als er maar 1 kapot gaat. In dit geval zal dat geen probleem zijn denk ik.

Back