Waar mag ik vliegen?

Ik heb een blackout mini h FPV quad over genomen van een forumlid. Ik de buurt hebben we een groot grasveld met speel toestellen... mag ik hier vliegen? Misschien een domme vraag maar waar mag ik wel en niet vliegen?[emoji16]

Laatst bewerkt door een moderator:
Geen domme vraag, maar juist een heel verstandige.
Zoals Savage het samenvat is het wel héél kort, maar de regels zijn recent aangescherpt.
De complete regeling vind je hier: http://wetten.overheid.nl/BWBR0019147/geldigheidsdatum_14-12-2014

De highlights zijn:
1) mandragend luchtverkeer heeft altijd voorrang
2) verboden te vliegen boven:
- gebieden met aaneengesloten bebouwing (Da's iets anders dan ""binnen de bebouwde kom"!!)
- kunstwerken (Bruggen, viaducten en dergelijke)
- industrie- en havengebieden
- mensenmenigten (Je kunt discussieren wat "mensenmenigten" zijn, maar boven een grasveld met speeltoestellen met daarop kinderen is in mijn optiek minder slim)
- spoorlijnen
- voor motorrijtuigen toegankelijke verharde openbare wegen, met uitzondering van wegen in 30 km-zones binnen de bebouwde kom en wegen in 60 km-gebieden buiten de bebouwde kom. (Hier kom je het begrip "bebouwde kom" dus wél tegen; is wat verwarrend.)

Los hiervan: Je moet altijd zicht houden op je model en het luchtruim er omheen.

En als je gaat vliegen vanaf een stuk weiland of zo zal je altijd toestemming moeten hebben van de grondeigenaar.
Het belangrijkste is: Gebruik je gezonde verstand en houdt rekening met anderen.
Ook met je collega-modelvliegers; op het moment dat jij gekke dingen doet met je quad, hebben de andere modelvliegers er last van, omdat de publieke opinie al een negatieve kijk heeft op alles wat met drones te maken heeft.

Voor de rest: Veel plezier.

Niet al te lang geleden was er nog een item bij EditieNL over drones/quads Roel.
Daarin werd door de agenten uitgelegd dat binnen de bebouwde kom (bv boven een grasveld binnen de zoveel honderd meter van bebouwing) vliegen ook grond was voor inbeslagname ;)

Nou valt het "gebieden met aaneengesloten bebouwing/binnen de bebouwde kom" natuurlijk op vele manieren uit te leggen , maar op het moment dat oom agent bij je staat trek JIJ altijd aan het korste eind wat die uitleg betreft...

Wil je het op veilig spelen moet je dus ergens een weiland zien te vinden...

+1

Houdt er bij het vliegen dus altijd rekening mee dat je quad zomaar uit de lucht kan komen storten. En het is niet de vraag of maar: wanneer. Ben zelf ooit begonnen met een DJI Phantom en nadien al 7 kits/zelfbouw met diverse flightcontrollers gebouwd - heb dus al wat ervaring..

Als je het op safe wilt spelen ga dan het platteland op en vraag een boer of je op zijn weiland mag vliegen. Meestal is dat geen probleem (met een flesje jenever mag je het hele jaar daar dan vliegen), heb je lekker de ruimte en geen kinderen bij speeltoestellen die maken dat je niet kan vliegen.

Veel plezier!

Niet al te lang geleden was er nog een item bij EditieNL over drones/quads Roel.
Daarin werd door de agenten uitgelegd dat binnen de bebouwde kom (bv boven een grasveld binnen de zoveel honderd meter van bebouwing) vliegen ook grond was voor inbeslagname ;)

Ik lees nergens dat ik iets anders beweer...

Bedenk ook dat het vliegen in het gecontroleerde luchtruim van een vliegveld ( zonder convenant met de LVNL) ook niet is toegestaan. Die gebieden zijn vaak 10tallen kilometer groot. Bovendien begint dit luchtruim waar de grond ophoudt. Laag vliegen in zo'n gebied kan ook niet.
Op het Internet zijn de gecontroleerde gebieden te vinden.

Kleine aanvuling , controleer even of er een AVP is op het gebied waar je wilt vliegen. Zoek een plaats op waar je niemand tot last bent bij voorker een beet uit de buurt van de bewoonde wereld. Gewoon je gezond verstand blijven gebruiken.

Mvg,

Bart

voorkom gedonder en ga bij een club .
Als je al niet duidelijk weet hoe het moet is dat de beste keuze in mijn ogen .

voorkom gedonder en ga bij een club .
Als je al niet duidelijk weet hoe het moet is dat de beste keuze in mijn ogen .
+1

Heb ik ook gedaan. Bij gewone RC club ligt het accent wel op gewone vliegtuigen maar je hebt dan in ieder geval wel toegang tot een goed veld en als het om een KNVVL-club gaat ook nog eens legaal een hogere maximale vlieghoogte (300 m in plaats van 100 m).

Bij vliegclubs is het alleen een groot grasveld denk ik. En met drones is het wel zo leuk dat er een paar boompjes staan denk ik :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Die opmerking doet mij al vermoeden dat je met die eis diverse regels aan je laars gaat lappen.... [emoji19]

Ik zou zeggen, kom eens bij onze club vliegen: kan je slalommen tussen de hoogspanning kabels. Uitdaging genoeg.

Ach... TS komt uit Leeuwarden.... Op de vliegbasis moet ook voldoende te zien zijn, toch?

Back