waar moet ik zijn voor schulze V7 software?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Erik v. Schaik, 15 okt 2007.

  1. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Drie cellen Li-Fe is wat spanning betreft te vergelijken met 9 tot 10 cellen Ni-** zeker als je het lagere gewicht t.o.v. sub-C cellen meeneemt.

    Ga je voor je Easy Star naar vier Li-Fe cellen dan heeft dat zeker consequenties voor je motor en regelaar. Het stroomverbruik van de motor zal enorm stijgen. Een kleinere propeller plaatsen om dit weer wat te verminderen is niet zinvol.

    Je gebruikt al een heel kleine propeller, die op een Easy Star zeker niet tot zijn recht komt.
     
  2. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Lelystad
    Logo 16:
    Dus jou conclusie is dat de 16 NiMh te vergelijken is met 2x3S1p LiFePo en qua spanning goed moet gaan.

    easystar:
    Volgens Dymond kan voor dit type een 3S lipo met een 5x5-6x3 prop.
    De regelaar is geschikt voor 2-6 Lipo.
    Waar gaat het mis, moet ik dan naar 3S LiFePo?
    Wil je dat uitleggen?
    Bedankt
    Ton
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Een accu met 6 Li-Fe cellen zorgt voor een hogere spanning dan 16 Ni-Mh cellen.

    De motor in je Easy Star draait op 8 cellen Ni-Mh verbruikt een bepaalde hoeveelheid stroom. Als je deze aansluit op 4 Li-Fe cellen stijgt de spannin op de motor met ruim 25%. Dat houdt in dat de stroom gigantisch toeneemt. Misschien wel verdubbeld. In tegenstelling tot passieve weerstanden waarbij de relatie spanning- stroom lineair is, is dat bij motoren niet het geval.

    Je kan het beste in de specificaties van de motor kijken of deze geschikt is voor deze veel hogere spanning, wat de consequenties voor de propellermaat zijn en of de regelaar het stroomverbruik in de nieuwe situatie aan kan.

    De Easey Star zal beter presteren met een langzaam draaiende grote propeller dan met een snel draaiende kleine propeller.
     
  4. morgoth924

    morgoth924

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    594
    Locatie:
    Gierle, Belgium
    Nodig weet ik niet, heb de heli zo 2°hands overgenomen.
    Overigens nog niet boven een cm of 50 geweest hoor, mèt een grote hoepel eronder! ;)

    Afslagspanning van de regelaar: proberen! Heb je een stroommeter/datalogger?
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  6. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Lelystad
    Ik stuur je even een Pb tje over jou Logo, anders ga ik teveel Off topic.
     
  7. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Lelystad
    Jou antwoord snap ik niet als ik het zo uitreken
    2x3S LiFePo 3,3= 19,8V
    16x Nicad 1,2= 19,2V
    Dus is toch een waardige vervanger?

    Motor en regelaar specificaties staan hier boven (587)en daar gaat het ook niet mis lijkt mij.
    Allen de tip over de BEC van GJVO knoop iik goed in mijn oren.
    Zie ik nog wat over het hoofd?
     
    Laatst bewerkt: 18 sep 2009
  8. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Lelystad
    Kun je een tip geven voor klein en licht exemplaar?
    Max 4 servos Tiny S
    Bedankt.
    Ton

    Nog gevonden bij First Connect
    Ist bei Ihrem Steller/Regler die Abschaltspannung programmierbar, stellen Sie diese auf 2.5 V ein. Dann bleibt noch etwas Kapazität für einen zweiten Anflug.

    Ansonsten benötigt man eigentlich keine Abschaltung, da wie bei der NiCd Technologie die Spannung gegen Ende deutlich einbricht aber nicht schlagartig in sich zusammenfällt.
     
    Laatst bewerkt: 18 sep 2009
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Een spanning van 19,8 Volt van 6 Li-Fe accu's is toch hoger dan 19,2 Volt van 16 Ni-Cd.
     
    Laatst bewerkt: 18 sep 2009
  10. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Lelystad
    haha dat is waar
    maar het leek er op dat je dat onoverkomelijk vond.

    Dus uitwisselen van 16x Nicad 1,2= 19,2V tegen 2x3S LiFePo 3,3= 19,8V kan geen probleem zijn?
     
  11. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Nee hoor!

    Een van mijn elektrozwevers vloog met 8 Sanyo Sub-C cellen. Het met telemetrie gemeten propellertoerental (14 x 10 prop) was 5350 rpm en ge stijgsnelheid 7 m/sec. Na vervanging van de accu door 3 A123 cellen was het toerental 5900 rpm en de stijgsnelheid 9,5 m/sec.

    Daar komt nog bij dat A123 cellen de spanning veel langer op een hoog niveau vast houden, maar dan ook in één keer leeg zijn. Daarom zijn de cellen niet zo geschikt voor gebruik met BEC-systemen.

    Samenvattend is het gebruik van A123 cellen in dit model succesvol geweest en dat geldt eigenljk voor al mijn toepasingen van A123 cellen.
     
  12. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Lelystad
    Nog een laatste NPS?
    (8 NiMh wordt gloeiend heet dus geen succes.)
    De regelaar kan 2-6 LiPo aan.
    De motor is geschikt voor 3S LiPo = 3x3,7=11,1V
    3S LifePo is 3x3,3V=9,9V
    4S LifePo is 4x3,3v=13,2V
    Gezien jou verhaal over die hogere spanning welke keus is het beste
    3S of 4S?
     
  13. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Sorry voor mijn wat late reactie. Vandaag gevlogen. Een toestel met 6 A123 cellen...

    Op je vraag is jammer genoeg geen eenduidig antwoord te geven. Het combineren van accu's, motoren, propellers en mldelvliegtuigen is geen 'exacte wetenschap'.

    Als je toestel met 8 Ni-Cd cellen van het sub-c formaat goed vloog dan gaat het met drie A123 cellen alleen maar beter. Je hebt in vergelijking met 8 Sub-C cellen een lager accugewicht en een hogere spanning. Naar mijn gevoel is vier cellen dan niet nodig.

    De beslissing of je met 3- of 4 cellen gaat vliegen, zal je zelf moeten maken.

    Je weet zeker dat je nu cellen van het Sub-C formaaat gebruikt? Het accugewicht met 8 cellen moet dan rond de 400 á 450 gram liggen.
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2009
  14. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    3 cellen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mei 2010
  15. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Lelystad
    Heb ik je vandaag ook op de foto gezet in Zeumeren?

    Vergeet even die 8 cellen NiMh daar heeft hij nooit op gevlogen alleen een test in de hand en binnen 2 min waren de batt gloeiend.
    De Dymond motor is geschikt voor 3S Lipo 11,1V dat is volgens mij het gegeven.
    3S Life is 9,9V
    4S life is 13,2V
    Blijft 3S dan toch een betere keuze dan 4S?
    Kan een motor slechter tegen een hogere dan een lagere ontwerpspanning?
     
  16. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Vandaag was ik gewoon op het veld van m'n vereniging en niet in Zeumeren.

    Een motor kan slecht tegen een hogere spanning omdat het stroomverbruik daardoor aanzienlijk stijgt en daarmee de warmteontwikkeling.

    Het spreekt voor zich dat ik niet voor je kan beslissen. Je zou eventueel wat testjes kunnen uitvoeren met het programma 'Motocalc". Hoewel de uitkomsten niet altijd even betrouwbaar lijken, geeft het toch een leuke indicatie. Een demoversie met beperkte gebruiksduur is te downloaden bij MotoCalc Electric Flight Performance Prediction Software. Mocht je motor niet in de tabel voorkomen, kies dan een vergelijkbaar type.
     
  17. robr

    robr

    Lid geworden:
    4 mrt 2008
    Berichten:
    148
    Spanning sommige LifePo cel na rijden onder de 1 volt

    Hallo allen,

    Ik rij sinds enige tijd tot volle tevredenheid met A123 cellen in mijn 1:8 E-maxx. mede dankzij dit draadje.

    Na aanschaf van een tweede E-maxx met wat andere motoren daar 2 accu pakketten voor gemaakt.

    Gebruikte A123 cellen gevonden op internet. Kwamen keurig op spanning aan. Wel duidelijk uit accupacks "geoogst"... Maar daar was de prijs ook naar.

    Aan elkaar solderen ook in serie/stick met hammerhead soldeerijzer ging prima. Balancer draden eraan krimpfolie erom en 2 mooie 5S paketten als resultaat.

    (Ik zal nog wat foto's posten binnenkort van de bouw)

    Rijden ging uitstekend. na rijden laden was even lastig. De balancer gaf foutmelding. Na opmeten bleken er een paar cellen met zeer lage waardes tussen te zitten. Laagste was 0,6 volt!

    Balen. Even denken en geprobeerd zonder balancer te laden. Alle cellen kwamen keurig en snel op spanning en capaciteit klopte ook. Rijden ging wederom prima.

    Het lijkt er dus op de de cellen instorten qua spanning op een gegeven moment of te ver doorschieten.

    Ik zou graag dat proces zien via een eagle tree datalogger maar die heb ik (nog) niet...

    Mijn vragen:

    • Ik heb dit nog nooit eerder gelezen. iemand dezelfde ervaring??
    • waarom enkele cellen in een 5S pack?
    • hoe kan het dat ze weer goed op spanning komen en de capaciteit opnemen die ervoor staat?
    • kan het liggen aan verbindingen? (alleen dat is wat onlogisch want dan zouden cellen ervoor of erna er ook last van moeten hebben omdat alles in serie staat)
    • Zijn ze aan hun einde??
    Groet

    Rob
     
  18. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    200W bout minimaal.
    regelmatig balanceren is een must.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mei 2010
  19. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Dat had je niet verteld, dan 4S en dan heb je er ongeveer 10-15% meer vermogen wat thermisch zou moeten kunnen (been there)

    Succes,

    Erik
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mei 2010
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb ook alle cellen aan elkaar gesoldeerd met een hamerkopje.
    Je moet wel binnen 5 seconden de verbinding verhit hebben.
    Een clubgenoot heeft waarschijnlijk een cel iets te heet gebakken en die cel heeft het na 50 ladingen begeven.

    Op onze clubtrainer zitten lifepo's, nu al ruim 300-350 ladingen meegemaakt.
    Cellen krijgen enorm op hun donder, vliegen en meteen laden, met 20A.
    Dus binnen 6 minuten weer vliegen.
    Ik heb op aanraden van de fabrikant geen balancerkabels gebruikt, is niet nodig.
    1x in de 20 ladingen een keer langzaam laden met 1C en alles is weer in balans.
    Zelfs na 300 laadcycli is er nog geen onbalans in het pakket en de Ri is ook nog als nieuw!

    GJ
     

Deel Deze Pagina