Zoals ik hier:
3-blad-props-voor-b-17-1600mm-silver
al meldde heb ik sinds kort een B-17 1600mm. (B-t-w: Gekocht bij HobbyKing. Blijkt van het merk Freewing te zijn.)
Deze 4-motorige warbird (mooi ding trouwens) heeft 2 rechtsdraaiende ("Normal") en 2 linksdraaiende ("Reverse" of "counter rotation") props: 7x6, 3-blads.
Nu heb ik me bij nader inzien vergist in de locatie van de normale en reverse draaiende props: Volgens de beschrijving moeten de normal aan de linkerkant (gezien met de vliegrichting mee, dus bakboord) en de reverse aan de rechterkant (stuurboord). Maar ik heb ze precies andersom erop zitten.
Draairichting motoren is correct (dit door geschikte aansluiting v.d. ESC-kabeltjes). Er zit een beetje voorgebakken side thrust op de motorasjes meen ik te kunnen zien.
Ik heb er mee gevlogen en geen gekke dingen eraan ervaren. Een klein beetje trim hier en daar en alles OK.
Alhoewel de tegengestelde draairichting aan linkervleugel resp. rechtervleugel de proptorque (het draaikoppel) ook bij verkeerd om plaatsing compenseert, vroeg ik mij af of er een andere reden is waarom rechtsdraaiend links zou moeten en linksdraaiend rechts.
Wie - O - Wie weet waar.....
3-blad-props-voor-b-17-1600mm-silver
al meldde heb ik sinds kort een B-17 1600mm. (B-t-w: Gekocht bij HobbyKing. Blijkt van het merk Freewing te zijn.)
Deze 4-motorige warbird (mooi ding trouwens) heeft 2 rechtsdraaiende ("Normal") en 2 linksdraaiende ("Reverse" of "counter rotation") props: 7x6, 3-blads.
Nu heb ik me bij nader inzien vergist in de locatie van de normale en reverse draaiende props: Volgens de beschrijving moeten de normal aan de linkerkant (gezien met de vliegrichting mee, dus bakboord) en de reverse aan de rechterkant (stuurboord). Maar ik heb ze precies andersom erop zitten.
Draairichting motoren is correct (dit door geschikte aansluiting v.d. ESC-kabeltjes). Er zit een beetje voorgebakken side thrust op de motorasjes meen ik te kunnen zien.
Ik heb er mee gevlogen en geen gekke dingen eraan ervaren. Een klein beetje trim hier en daar en alles OK.
Alhoewel de tegengestelde draairichting aan linkervleugel resp. rechtervleugel de proptorque (het draaikoppel) ook bij verkeerd om plaatsing compenseert, vroeg ik mij af of er een andere reden is waarom rechtsdraaiend links zou moeten en linksdraaiend rechts.
Wie - O - Wie weet waar.....

Laatst bewerkt door een moderator: