Waar motorgondels te plaatsen?

Hallo allemaal.
Ik ben inmiddels begonnen met de bouw van mijn Kinetic Twin engine.
Maar ik zit met een vraagje.
Ik kan kiezen om de gondels met motor zo te plaatsen op de vleugel zodat het uiteinde van de props net niet de romp raken.
Maar......ik kan er ook voor kiezen om de motorgondels zo te plaatsen dat ze veel verder naar de buitenzijde van de vleugels zitten.
Kan iemand mij vertellen wat het verschil maakt qua plaatsing van de gondels?
Ik ken iemand met ditzelfde Twin concept maar die heeft de motorgondels zo geplaatst dat zijn props net niet de romp raken.
Dus erg kort bij de romp zeg maar.
Ik hoop dat het verder naar buiten plaatsen van de motorgondels ook een optie is want ik vind dat optisch veel mooier.
Hiermee bedoel ik niet dat ik de motorgondels op het uiteinde van de vleugels zet ofzo, maar ongeveer op een 2/3 vanaf de romp gezien.
Iemand advies voor mij?
Vr Gr Erwin

Ik kan alleen maar nadelen bedenken voor het naar buiten plaatsen:
Koersafwijkingen als beide motoren niet helemaal gelijk lopen;
Meer gewicht bij de tippen betekent, meer kinetische energie overwinnen bij inzetten of uitleiden van een bocht (dus trager stuurgedrag)
Als het schaal moet zijn: 1:1 zitten ze volgens mij ook altijd zo dicht mogelijk tegen de romp aan.

Hooguit als je de motoren gedifferentiëerd wil aansturen (dus, gekoppeld aan je richtingsroer) dán kan je meer effect hebben van naar buiten geplaatste motoren.

Maar voor ons modelbouwers is eigenlijk het belangrijkste dat het er mooi uitziet. Dus ik zou ze gewoon plaatsen waar jij het het gaafst vindt staan!

Ook constructief maakt het nogal wat uit waar de motoren zijn geplaatst. Als de motoren verder van de romp komen moet de vleugelconstructie veel grotere krachten kunnen verwerken.

Nou... dát betwijfel ik een beetje. Wél als het toestel op de grond staat (en de wielen aan de romp zitten en niet aan de gondels) maar vliegend is het voor de gewichtsverdeling wel gunstig als de gondels halverwege de vleugels zouden zitten.
Stel je voor dat je de vleugel ondersteunt onder het geometrisch zwaartepunt van beide afzonderlijke vleugels - dit is ongeveer de situatie tijdens vlucht. Hoe dichter de motorgondels bij dit zwaartepunt zitten, des te minder kracht hoeft de constructie op te brengen.

Heren.
Super bedankt voor jullie input en het meedenken.
Ik ben na een lang gesprek met iemand die er reeds bouwervaring mee had overstag gegaan en ga de motorgondels zo plaatsen dat de props zo dicht mogelijk tegen de romp aanlopen.
Niet mijn eerste keuze omdat ik het wijder staan van de gondels veel mooier vind, maar het wel belangrijker vind dat het toestel goed vliegt.
Bedankt allen.
Vr Gr E

Back