Waar nog nimh cellen te koop?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door sparkie, 31 mei 2012.

  1. sparkie

    sparkie

    Lid geworden:
    2 jan 2006
    Berichten:
    675
    Locatie:
    den haag
    Hallo allemaal,

    Tegenwoordig is lipo dé standaard, maar ik heb een roomba met een defecte accu staan en als ik het laad station wil blijven gebruiken dan moet ik het bij 12s nimh houden...

    Een nieuwe accu voor mijn model kost 70 euro voor een 12s 3300mAh en dat vind ik toch wel erg duur...

    Ik wil mijn huidige accu dus openen en de cellen vervangen voor nieuwe en eventueel zelfs met meer capaciteit (hangt af van de prijs), maar ik ben benieuwd of er nog adressen zijn waar deze cellen voor een "leuke" prijs te vinden zijn.

    Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

    Groet
    Jb
     
  2. frans32

    frans32

    Lid geworden:
    16 apr 2010
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Dalfsen
    Hallo JB,

    Kijken eens of vraag eens info op bij www.janaccu.nl

    mvg,

    Frans
     
  3. Ramsho

    Ramsho

    Lid geworden:
    1 apr 2010
    Berichten:
    223
    Locatie:
    Alkmaar
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  5. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
  6. sparkie

    sparkie

    Lid geworden:
    2 jan 2006
    Berichten:
    675
    Locatie:
    den haag
    Het valt nog vies tegen wat betreft het voordeel helaas...
    Vapex heeft volgens mij de beste prijzen en dan ben ik voor een 3300mAh pakket 54,60 kwijt en voor 4600mAh ben ik 71,40 kwijt.
    De laatste is wel een toename van 30% voor het zelfde geld!

    Helaas vrees ik dat ik tegen een hoop problemen aan zou lopen als ik er een 4s lipo in zou stoppen... dat is met de prijzen van hobbyking net zo duur voor nog iets meer mAh's met een leuke lader...

    In ieder geval bedankt voor al jullie reacties! mochten jullie nog andere suggesties hebben dan hoor ik het nog graag!

    Jb
     
  7. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Je kunt ook losse lipocellen bestellen bij hk. 3300 mah is maar 6,85 Dollar pst.

    Beetje krimpkous er omheen, oude kabels er weer aan en hopsake.

    Zie DT02 topic. Onder de posting over het 3s pakketje zit een link naar een how to.

    Ps. hou je geld over voor een lader.
     
  8. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Ik zou dat extra geld voor die 4600 mAh er niet voor over hebben. Het is ook maar de vraag of de cellen echt die waarde halen. Ik heb een paar 3000 mAh cellen van Conrad, die ook echt 3000 mAh zijn, en een aantal 4300 mAh cellen van Vapex, die bij ontladen met ca 1 Ampere al maar tot 3300 mAh komen.
     
  9. sparkie

    sparkie

    Lid geworden:
    2 jan 2006
    Berichten:
    675
    Locatie:
    den haag
    En ik begin nu toch wel heel erg te twijfelen of ik mijn defecte accu moet gaan voorzien van nieuwe cellen van rond de 50 euro, ik heb namelijk een andere winkel gevonden waar een 3300 roomba accu maar 50 kost!

    Zijn die vapex cellen werkelijk zo slecht? Zeker opgegeven capaciteit bij 0.01C onladen ofzo...

    Jb
     
  10. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    #%%$^#$^#$%#$@
    Word ik oud of weet de hele wereld wat een roomba is .
    Ik zal eens googlen
     
  11. ivo

    ivo

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Eppegem België
  12. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    [URL=" Driver - YouTube[/URL]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. sparkie

    sparkie

    Lid geworden:
    2 jan 2006
    Berichten:
    675
    Locatie:
    den haag
    Iemand ervaring met die XCell cellen? en met die webshop?
    Dan komt het bedrag van een nieuwe en van deze opknappen toch wel weer heel dicht bij elkaar en als ze werkelijk meer capaciteit bevatten is dat het zeker waard.

    Misschien had ik inderdaad nog even kort moeten uitleggen wat een roomba is ;)

    Jb
     
  14. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ze doen het verder prima, de 2 packs die ik heb, alleen halen ze bij lange na niet de opgegeven capaciteit. Bij ontladen met 500 mA kom ik nog maar tot 3700 mAh. Misschien een slechte serie, de 1e 2 packs die ik kreeg hadden een defecte cel, waardoor de spanning 1.2 volt lager lag dan zou moeten.
     
  15. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Naar LiPo ombouwen zou ik niet aan beginnen, die sneuvelen ongetwijfeld binnen no-time (de Roomba heeft geen "LiPo-veilige" electronica, dus heb je het risico dat op een "goede" dag de accu's te ver ontladen worden en daarmee voorgoed naar het LiPo-Walhalla vertrekken, en uiteraard de het laadstation snapt niets van LiPo's, iets wat je ook niet "zomaar" ombouwt) ... € 70,-- / 12 = € 5,80 gezien de prijs van losse cellen is er niet echt veel voordeel te behalen ... en met een beetje "Koekelen" vind je al voor rond € 50,-- "compatibele" accu's ... en voor die prijzen loont zelf-klooien echt niet (vervangen van de cellen valt bijna altijd tegen, vooral de boel weer passend in de behuizing te krijgen is vaak een crime ... origineel zit alles vaak gepuntlast met dunne strips, ga je dit vervangen door soldeer verbindingen dan wordt alles net een paar 10e mm dikker en dan past het al niet meer ... )
     
  16. sparkie

    sparkie

    Lid geworden:
    2 jan 2006
    Berichten:
    675
    Locatie:
    den haag
    Ik heb inderdaad een vervanger van 50 euro met gratis verzenden gevonden, deze gaat het dan ook worden.

    In ieder geval bedankt voor het meedenken!

    Groet
    Jb
     
  17. ivo

    ivo

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Eppegem België
    De reactie is wat laat maar voledigheidshalve:

    Ik heb met de mensen achter de webschop al gehandeld en gesproken en voor zover ik al heb kunnen ervaren zijn die correct.
    De cellen waren in het verleden degelijk, niet echt voor hoge stroom, competitie toepassingen, maar daar gaat het hier niet om.
    Ivo
     
  18. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Ook een wat laate reactie, ik heb een jaar of at geleden ook mijn roomba accu voorzien van nieuwe accu's (is ook nog ergens een draadje over op dit forum) , maar dat viel erg tegen , het begon al bij het openmaken van de behuizing... onmogenlijk zonder schade. Met een hoop gevloek toch de nieuwe accu's erin gekregen. Maar het is al die moeite niet waard voor die paar euro voordeel.

    Cor
     

Deel Deze Pagina