Waar rook is . . . .

Afgelopen maandag avond; perfect weertje, een schitterende avond voor een vluchtje met mijn Ariane V11.

Het mocht echter niet zo zijn :cry:
overblijfselen.jpg


Routine net als anders: Zender aan (gas dicht) - ontvanger aan - accu aansluiten - vleugel monteren - motor testen (goed vasthouden) - klaar om te vliegen.

Nog even wachten op de landing van een andere kist . . . , ontvanger uit, raar, motor tikt een beetje, kan eigelijk helemaal niet (opto regelaar)
Begint de boel opeens spontaan te roken. En voor je de vleugel er dan weer af hebt en de accu los kan halen is het kwaad al lang geschiedt.

Het resultaat: een compleet uitgebrande Hacker/Master 77-3P regelaar. Werkelijk geen spaan meer van heel. De smd-componenten lagen overal los in de romp. Wat een stank. Gelukkig heeft zo'n Ariane een Kevlar romp. Die heeft de "brand" op wat zwarte plekken na aardig overleeft.

Achteraf gelukkig dat het niet tijdens de vlucht plaatsvond. Dan had ik waarschijnlijk nog iets meer schade gehad dan alleen de regelaar.

Nou vroeg ik mij af of er meer mensen zijn die al eens zoiets hebben meegemaakt en of er iemand is die een idee heeft hoe dit heeft kunnen gebeuren. Ik snap er helemaal niets van.

Janwillem
 
Hee die Jan Willem,

Da's niet de eerste keer dat je een regelaar opblaast...kan me nog een Dymond herinneren met een zwartgeblakerd gat in de romp...

Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat tot deze zelfontbranding zou kunnen leiden, alleen wel raar dat de brand door heeft gezet, dus niet alleen maar een FET die affakkelt. Lijkt mij een geval voor Hacker Customer Support?

Hans
 
Ziet er inderdaad fraai uit. Misschien een wat simpele opmerking, maar zou het niet verstandig zijn om een zekering houder met zekering tussen de regelaar en de accu te plaatsen? In ieder geval kan het dit soort verrassingen voorkomen. Piept de zekering er uit tijdens de vlucht dan blijft in ieder geval de ontvanger nog werken.

Groetjes Hans.
 
Bij een optoregelaar doorgaans niet. maar dat betekent wel dat we het hier ook hebben over veel stroom. 60 Ampere of meer betrouwbaar zekeren valt niet mee als het ook nog zo min mogelijk moet wegen......
 
Als ik zo naar je foto kijk heb ik een paar vragen.
Zat er isolatie om je accupack en lag je regelaar op het accupack?
Het lijkt mij namelijk dat er een onderdeel van je regelaar tegen een metalen deel van je accu is gekomen. Hierdoor is kortsluiting ontstaan met de gevolgen die je hebt beschreven.
Alleen als er zo iets is gebeurt kan ik het totaal verbranden van je regelaar verkaren. Het blijft een "magiesch" iets die electronica. Catweazle noemde het niet voor niets "elektrickerie".
 
@ Ernst

De accu is volledig omwikkeld met kapton tape (licht groen, bijna onzichtbaar) dus van sluiting op de accu is zeker geen sprake.
Deze isolatie is bestand tegen 400 graden Celcius en ook nu nog na het verwijderen van de roetschade volledig onaangetast.
Daarbij komt nog dat de regelaar natuurlijk in krimpkous zit of beter gezegd zat.

Wat je zegt; het blijft soms raar spul.

Janwillem
 
Tja, die kapton isolatie kon ik niet zien op de foto. Dus blijft de vraag open, hoe kan dit ontstaan zijn? Het blijft interessant want zo lang je de oorzaak niet kent blijft het mogelijk dat het nog een keer gebeurt. Laat je het ons weten als je er toch nog achter komt?
 
Dit soort schade zie je bij vliegregelaars niet vaak, bij scheeps- en automodellen komt dit regelmatig voor, meestal nadat de regelaar een keer nat is geweest.
Het schadeverloop is dan als volgt: 1 fet raakt 'een beetje' stuk (gate-drain doorgeslagen). Deze fet zorgt er de eerstvolgende keer voor, dat de overige fets bij motor-stop een beetje open gestuurd worden (slechts enkele Volts op de gate). Deze worden dan binnen extreem korte tijd loeiheet en komen gezamenlijk tot ontbranding, waarbij je een verkoolde printdrager overhoudt met de smd-componenten op heel andere plaatsen dan waar ze thuishoren.
Ook in dit geval zal het defekt raken op deze manier verlopen zijn: bij wat gas geven gaat het nog goed, bij het stop zetten gaat de motor na enige tijd langzaam draaien en zie je binnen de kortste tijd een tamelijk grote, zwarte rookwolk die ook nog eens een akelige, nare stank verspreidt.
 
Wouw nooit geweten,

Maar als ik het goed begrijp zou je dus van te voren kunnen meten of je regelaar het gaat begeven?

stel dat nou 1 fet kapot is dan zou die fet dus warmer worden dan de rest??
en er zou dan ook een lekstroom door je motor lopen??
 
Als er een afwijking te meten is, is de regelaar al stuk. Je kunt hooguit erger voorkomen...
Als de regelaar een keer zwemles heeft gehad is het wel nuttig om vooraf de fets door te meten (na het op de juiste manier drogen; zie de modelbouw-faq). Het gaat hierbij om een eventueel Ohmse verbinding tussen gate en drain. Als er geen meetapparatuur beschikbaar is, wordt het letterlijk natte-vingerwerk: regelaar aktiveren, motor stop zetten en voelen of er niets warm wordt.
 
Back
Top