Waar te beginnen

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door nautic, 1 mrt 2020.

  1. nautic

    nautic

    Lid geworden:
    1 mrt 2020
    Berichten:
    5
    Locatie:
    noorden
    Hallo allemaal.

    Ik zou graag willen beginnen met het bouwen van zo'n prachtig schip. Echter waar begin ik. Zoveel ervaring met modelbouw heb ik niet. Nu doe ik vooral dingen met matchitecture. Ook hout, veel gepriegel maar toch heel anders dan zo'n schip.
    Maar misschien zit het toch in de genen. Mijn opa was een modelbouwer van Nederlandse vissers schepen. Hij was een vakman, en deed alleen zelfbouw. Niks geen kant en klare doos. Zijn laatste project heb ik nu in bezit. Helaas heeft hij de Zuiderzee botter nooit kunnen afmaken. De tekeningen en beschrijving van J. van Beylen hebben we kortgeleden terug gevonden. Ook onafgemaakt is hij nog erg mooi. (als jullie geïnteresseerd zijn wil ik natuurlijk als dat lukt foto's plaatsen) Maar dit heeft wel mijn interesse aangewakkerd.

    Wie heeft er tips voor een mooi eerste scheepje waar ik mee kan beginnen, en welke materialen zijn essentieel? Ik zelf vind de historische schepen echt prachtig.
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2020
  2. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Welkom Nautic. Weet waar je aan begint, binnen de kortste keren denk je de hele dag aan je bootje en droom je zelfs over de stappen die je de volgende dag wil uitvoeren. :)
    Hier: https://www.modelbouwforum.nl/forum/bouwverslagen-historische-schepen.170/ kan je wat bouwverslagen bekijken. Kolderstok heeft mooie begin pakketten met een duidelijke omschrijving en misschien wel het mooiste de support welke je hier via het forum krijgt. Maar ook zijn er andere merken met een uitgebreide bouwhandleiding zoals bijv. de San Francisco II van Artensenia.
    Je kan ook in het diepe springen en daardoor het meeste leren. Fouten maken bestaat niet, alles is te herstellen.
    Veel plezier met het forum en het uitzoeken van je scheepje. :)
     
    *Hans* en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  3. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    Welkom op het forum
     
  4. Peter de Vries

    Peter de Vries

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    155
    Locatie:
    Steenwijk
    Welkom Nautic
    Waar te beginnen is niet gemakkelijk ,maar neem niet een te moeilijk model
     
  5. nautic

    nautic

    Lid geworden:
    1 mrt 2020
    Berichten:
    5
    Locatie:
    noorden
    Bedankt voor jullie reacties :)

    Wat is dan een niet te moeilijk model volgens jou?
     
  6. Peter de Vries

    Peter de Vries

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    155
    Locatie:
    Steenwijk
    de San Francisco II van Artensenia. Wordt hier volop gebouwd dus veel support
    De Pinta van Amati Golden Star van Amati Zelf ook mee begonnen
    Dufken en Willem Barents va Kolderstok
     
    nautic en *Hans* vinden dit leuk.
  7. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Welkom! Als ik je een tip mag geven. Waarom koop je niet een bouwpakket van de Zuiderzee botter zelf. Dit is wat mijn betreft een echt starterspakket en bouw je dezelfde als je opa.
    Je zult zien dat je het dan aandurft om de botter van je opa mischien af te bouwen. En anders laat je het werk van je opa zoals het nu is. Dat heeft ook wel wat vind ik. Hierna, als je wat ervaring hebt, zou je aan een Kolderstokje kunnen beginnen. Bijvoorbeeld de Willem Barentz. Dit vind ik toch ook wel een mooie startersboot lijkt me en valt denk ik onder jouw wens. En als je een echte doorzetter blijkt te zijn ..... De Batavia of de 7 provinciën. Het leuke wat ik herken in je verhaal dat je denkt, nog niet zoveel te kunnen.. mijn advies.. gewoon rap beginnen!
     
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2020
    Marcus Botanicus en nautic vinden dit leuk.
  8. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
  9. nautic

    nautic

    Lid geworden:
    1 mrt 2020
    Berichten:
    5
    Locatie:
    noorden
    Hoi Hans,
    Bedankt voor de tips. Ik heb de zuiderzee botter al voorbij zien komen in mn zoektocht en denk dat dit ook wel haalbaar is. De prijs is ook nog goed te doen voor een beginners project. De zeilen vind ik alleen niet zo mooi, maar daar kan ik denk ik nog wel wat aan doen. En kolderstokje heeft prachtige modellen, dus zeker een mooi doel.
     
    *Hans* en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  10. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    KolderstokJE :):) Nou @*Hans* -je daar mag je het mee doen.

    @nautic prima idee om daar mee te beginnen. Voor zeilen zijn er veel mogelijkheden. Ook papier wordt gebruikt.
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  11. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Nautic,
    Op 16 mei hebben we in Hillegom (Niet ver van Noorden) een bijeenkomst van modelbouwers, waarvan veel op dit forum. De bedoeling daarvan is onderlinge persoonlijke kennismaking en uitwisseling van ervaringen. En uiteraard eigen modellen tonen. Je bent hier van harte welkom met het model van je opa of met je eigen model als je daar dan al mee bent begonnen.
    Zie verder: https://www.modelbouwforum.nl/threads/ontmoetingsdag-historische-scheepsmodelbouw-2020.268974/
    Met deze link kan je je inschrijven: https://nvm.wufoo.com/forms/inschrijfformulier-historische-houten-scheepsexpo/

    Zien we je straks in Hillegom?
     
    nautic vindt dit leuk.
  12. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ja stom hè.....in gedachte heb ik het over de Kolderstokjes.. uiteraard niet denigrerend bedoeld.:thumbsup:
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  13. nautic

    nautic

    Lid geworden:
    1 mrt 2020
    Berichten:
    5
    Locatie:
    noorden
    @janzwart misschien de volgende keer. Voor nu gaat het hem niet worden.

    Kolderstok natuurlijk, ik neem het ook klakkeloos over van @Hans Groenenberg :rolleyes:
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  14. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Ook welkom op het forum, Hans
     
  15. nautic

    nautic

    Lid geworden:
    1 mrt 2020
    Berichten:
    5
    Locatie:
    noorden
    Zijn er ergens nog tips voor handige materialen? Een planken buiger lijkt mij erg handig. Pincet, mesjes, verschillende soorten lijm heb ik. Maar wat is nog meer aan te raden?
     
  16. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Zaagje(-s), schuur materialen, snijplaat, klemmaterialen.

    Verder bouw je je inventaris vanzelf uit als je gaat bouwen, je komt vanzelf achter wat je nodig hebt. Iedereen heeft zo zijn eigen werkplaats opgebouwd en uitgebreid denk ik.
     

Deel Deze Pagina