Waar vliegen de Amersfoorte piloten?

Ik ben nu in de tuin aan het hoveren normaal en nose-in. Pirouette 360 graden links en rechtsom. Door ruimte gebrek in de achtertuin heb ik nu mijn eerste crash. Geen grote,
maar toch. Na een pirouette draaide hij wat weg en kwam ik op de zijkant op de grond
terrecht (eerste keer). Gevolg rotor bladen tippen beschadigd.

Ik zou graag willen weten of er in Amersfoort een plek is waar je relatief veilig zou kunnen
vliegen. Misschien met meerdere mensen zodat we van elkaar zouden kunnen leren?

met vriendelijke groet,
Olaf van der Plaats
Aeroplaza

ik weet niet of er in amersfoort wat zit maar ik weet dat er op de leusderheide een klein gebiedje is speciaal hiervoor, nadeel is het is militair oefenterein maar als je met de terein opzichter praat valt er vast wel wat te regelen.

deze zit tussen de kruising het kolonel hr van royenweg/ doornseweg en het instandhoudingsbedrijf landstrijdkrachten.

ik hoop dat je hier wat aan hebt want het is een mooi gebied om te vliegen (groot open veld)

mvg pim

ik weet niet of er in amersfoort wat zit maar ik weet dat er op de leusderheide een klein gebiedje is speciaal hiervoor, nadeel is het is militair oefenterein maar als je met de terein opzichter praat valt er vast wel wat te regelen.

Zo te lezen heb je het over het terrein van modelvliegclub de vrije vogels.
Daar zijn geen Heli instructeurs.

En als je er al zou willen vliegen is een praatje met de terreinopzichter niet de juiste weg, dan zou ik eens iemand van de club bellen/mailen.

Nieuwe pagina 1

okee dan weet je er al meer van dan mij, als ik daar wat moet doen gaat dat namelijk wel via hem omdat het militair terrein is. verder zou ik ook niet iets in de buurt weten ben namelijk geen vlieger;)

mvg pim

Er zijn enkele leden uit Amersfoort lid bij Gooi en Eemland Vereniging van Modelvliegers - Home rc-heli vliegen is en blijft lastig in het begin. Uit ervaring geleerd; probeer het hoveren volledig onder de knie te krijgen, dan naar rondjes vliegen en uiteindelijk nose-in vliegen, wat uiteindelijk vanzelf komt.

Vleugelvliegers die de overstap maken naar een heli moeten wennen aan het gebruik van de staartrotor (rudder bij een vliegtuig). En de knuppelbezetting, linkerknuppel verticaal is pitch met gas, horizontaal de tailrotor. Rechterknuppel is verticaal de voorover-achterover kantel functie, en de horizontale knuppelbeweging is het rollen.

Wat ik tot nu toe als heli-instructeur doe is begeleiding tot en met de hoover zonder zo'n geschakelde leraar-leerling-zender. Mode-1 en Mode-2 vliegen combineer ik zonder problemen.
Wordt het complexer met de heli dan verwijs ik door naar Flycam in Lexmond, of een simulator / veel hoveren...

Ik ben vroeger bij Gooi en Eemland lid geweest. Toen vloog ik brandstof vliegtuigen.
De laatste jaren vlieg ik parkflyers en ben ik nu begonnen met helicopters.

Veel ge-oefend op de sim, want het is toch wel wat anders dan vliegtuigen.
Nose-in opstijgen, hoveren en landen lukt allemaal. Ook 90 graden draaien in de lucht en
dan langzaam terugkomen vliegen in de achtertuin. Het gaat niet allemaal even netjes en
als het mis dreigt te gaan snel proberen te landen. Ook een pirouette links en rechtsom is
gelukt. Behalve laatst toen het eigenlijk te hard waaide in de achtertuin. Eigenwijs toch
doorgegaan. Even controle kwijt en de heli kwam op zijn zijkant. Gevolg 1 rotorblad
aan de tip beschadigd. Gelukkig verder niets. Meteen nieuwe besteld. Wat een onbelans als
de rotorbladen niet meer exact gelijk zijn...

Ik ben nu met een E-sky King V3 aan het oefenen. Ik weet dat dit merk minder kwalitief
is. Het is echter wel een goede manier om te oefenen, want de onderdelen zijn erg goedkoop. En veel langer dan het oefenen hoeft hij toch niet te overleven. Daarna ga ik
wel een beter alternatief aanschaffen. T-rex 250 of 400. Waarom is er eigenlijk geen 300 of 350 T-rex?

Kortom om lid te worden bij een club om alleen een paar batterijen leeg te vliegen vind ik een beetje onzin. Driekwartier rijden voor 5-8 minuten hoveren!

Ik dacht eigenlijk meer aan een parkeerplek of plaatsje waar niet veel mensen komen. Het gewicht van een kleine heli zit onder 500 gram wat wettelijk gezien wordt als speelgoed.
Hierdoor mag je in principe overal vliegen. Uiteraard moet je altijd je verstand gebruiken en
als er mensen komen of bv. honden direct stoppen. Eventueel uitleggen wat je daar doet en
wat voor mogelijke gevaren er zijn met een semi gehaktmolen.

Met vriendelijke groet,
Olaf van der Plaats
Aeroplaza

tja, dit is al een oud draadje.
maar omdat ik met dezelfde vraag zit, denk ik dat het beter is om hierop in te haken, dan een nieuw topic te starten. :???:

ik kom zelf uit Amersfoort, en zoek een club in de buurt die ook over een indoor locatie beschikt waar een paar 450 size heli's welkom zijn :)
ben voorheen altijd wezen wildvliegen op een veldje in de buurt, maar i.v.m. de winter (en omdat het toch ook gezelliger en vooral veiliger is) wil ik graag bij een club gaan vliegen.
de enige club in de buurt die ik op internet vond vloog met zwevers, maar laat geen heli's toe :(

wie weet een club (of is er zelf lid van) die in Amersfoort vliegt? (al dan niet indoor)

groet,
Hoogvlieger

http://www.mvcdevrijevogels.nl
hebben op dinsdagavond clubavond in Soesterberg en in het weekend op de hei. Er is tegenwoordig ook een heli-instructeur die je goed op weg kan helpen.
binnenkort is er weer een indooravond, even via de site contact opnemen.
(met "lekker" weer wordt er ook nog steeds achter de Ikea wild gevlogen.)

Back