waar vliegen?

hey,

ik heb al een tijd gesurft op dit forum en na een tijd overwegen denk ik toch de dragonfly 04 te gaan kopen

ik vraag me alleen af waar julie zoal vliegen, ik heb wel zat weilanden in de buurt maar ik begrijp dat hoog gras niet echt meewerkt. parkeerplaatsen zijn er ook al niet echt in de buurt dus misschien hebben kunnen julie nog het een en ander noemen

hoeveel ruimte heb je uberhaubt nodig om met een model als de dragenfly 04 te vliegen. zeker als beginner is dit wel handig te weten

wat dacht je van een modelvliegclub? ;)
als je dit niet kunt, gewoon ergens in het platteland, en landen op de weg

greets!

sja, ik wil nog even wachten met een club

ik wil eerst effe kijken of het wel wat is voor me, al zal het wel goedkomen, maar je weet maar nooit.

Er zal toch zeker wel een parkeerplaatsje in de buurt zijn? Ik vlieg hier in de wijk op een klein voetbalveldje van ca 10x15m, starten en landen op de kaalgesleten plekken bij de doelen. Gras werkt inderdaad niet, je landingsgestel blijft haken of je staartrotor hapt gras. Om met een trainingskruis te gaan schuiven is een stukje asfalt genoeg, hoeft echt niet veel te zijn.

Dit begrijp ik nooit; als je wilt kijken of het wat voor je is, moet je juist langs een club gaan. Je hoeft echt niet direct lid te worden de 1e keer.

Waarom geld uitgeven aan iets en er dan achterkomen dat het niets is omdat alles kapot gaat of niet werkt (die kans is zeker aanwezig als je zonder hulp start), terwijl je ook gratis een dag bij een club kunt gaan kijken?

Voor gewoon hoveren (wat toch het begin zal zijn) heb je amper ruimte nodig. Let wel op dat je het niet op plekken doet waar je andere dingen kunt beschadigen, zoals auto's, fietsen of zelfs personen. De kans is namelijk best aanwezig dat bij het 'de 1e keer up geven' je toestel wegschiet alle kanten op..

hehe, ik woon in een klein (*#$$ dorpje, parkeerplaatsen hebben we niet echt. weiland zat, dat dan weer wel ;)

bij vliegtuigen zeggen ze dat je minstens 100 meter om je heen moet hebben. ik dacht dat je vanwege de veiligheid met heli's ook een flink stuk nodig had. maar dat valt dus wel mee. ik ken het gedrag van die heli's nog niet dus ik weet ook niet hoe heftig zo'n ding reageert

hezik zei:
Dit begrijp ik nooit; als je wilt kijken of het wat voor je is, moet je juist langs een club gaan. Je hoeft echt niet direct lid te worden de 1e keer.
ik formuleerde het niet helemaal ok
ik wil zeker beginnen met deze hobby
of ik die-hard wordt of gewoon lekker wil vliegen moet ik nog zien, snappie?

Voor vliegtuigen heb je veel meer ruimte nodig omdat vliegtuigen snelheid moeten hebben om te vliegen (even de shockflyers buiten beschouwing latend). Heli's kunnen ook vliegen met snelheid 0. Daarbij is de df4 ook nog eens behoorlijk klein en ook bij rondjes vliegen bouw je niet zoveel snelheid op. De benodigde ruimte is dus zeer beperkt. De marges met de omgeving hangen natuurlijk erg af van je vliegkunde.

Je hoeft geen lid te worden van een club om vragen te kunnen stellen of om te kijken wat er allemaal te koop is. Neem je woonplaats (klein (*#$$ dorpje) op in je profiel, misschien zijn er wel forumleden die bij je in de buurt wonen.
Twee elkaar aanvullende en overlappende overzichten van clubs in NL&B:
www.airtoi.com -> clubs
www.modelvliegsport.nl ->clubs

met een hm004 heb je echt niet veel ruimte nodig, als je de heli onder controle hebt kan het zelfs in een kamertje van 2 bij 2meter :wink:
een grote woonkamer (pas op voor schade!) of een tuin is groot genoeg. een groot vliegsveld is leuk om rond te vliegen, maar dat doe je in het begin toch nog niet (mag ik hopen :P )

okay bedankt..

ik zal in het begin inderdaad niet gaan rondvliegen. heb niet zo'n zin in schade aan heli en mezelf enzo :P
dat wordt binnenkort naar de winkel hobbelen, of is op internet kopen ook goed te vertrouwen vanwege garantie en dergelijke?

Dat hangt er vanaf waar je iets 'op internet' koopt. Er zijn genoeg betrouwbare internetwinkels.

Controleer nog wel even voor de zekerheid of er geen clubs in de buurt zitten als je ergens gaat wildvliegen. Vlieg niet te dicht bij een club (zeg straal 3km).

Overigens, ook in je herformulering kan ik mij niet vinden. Een dagje bij een club gaan kijken heeft weinig met 'die hard' te maken. Die club gaat jou niet stalken als je niet terugkomt ofzo. Je kunt daar gewoon een middag (ofzo) naartoe gaan en kijken.

Kost je niets, is vrijblijvend en geeft toch al een indruk wat het vliegen met zo'n heli inhoud. Stel nu dat het tegenvalt, kun je je geld mooi ergens anders aan uitgeven. In dat geval stel ik je voor om eens naar een vliegtuig uit te kijken ;)

hezik zei:
Overigens, ook in je herformulering kan ik mij niet vinden. Een dagje bij een club gaan kijken heeft weinig met 'die hard' te maken. Die club gaat jou niet stalken als je niet terugkomt ofzo. Je kunt daar gewoon een middag (ofzo) naartoe gaan en kijken.

Kost je niets, is vrijblijvend en geeft toch al een indruk wat het vliegen met zo'n heli inhoud. Stel nu dat het tegenvalt, kun je je geld mooi ergens anders aan uitgeven. In dat geval stel ik je voor om eens naar een vliegtuig uit te kijken ;)

dat is waar. ik formuleerde het allemaal een beetje kort door de bocht. een dagje kijken kan nooit kwaad idd. ik denk dat het me alleen nog meer aanspoort hiermee te beginnen

*heeft er zin in :D
*moet eerst nog een toetsweek door zien te komen :(

Als je aan de dragonfly begint, hou er dan rekening mee dat je echt heel rustig begint, de Heli is behoorlijk sterk afgezien van het landingsgestel wat al snel afbreekt.

Zorg in het begin dat je zeker de ruimte hebt. Ik ben begonnen met schuiven in de woonkamer, oftwel net niet van de grond loskomen en gewoon alle richtingen op sturen en zorgen dat je hem in bedwang kan houden. als je dat goed lukt zorg dan dat je de ruimte hebt voordat je echt de lucht probeert in te gaan, Ik heb het geluk gehad dat ik in een gymzaal terecht kon en geloof me ik had de ruimte echt nodig. Nu heb ik hem al iets meer onder controle maar kan hem nog zeker niet in de woonkamer laten hoveren, de ruimte is gewoon echt te klein, je reactie vermogen is echt nog niet goed genoeg en al snel maak je brokken. Dus mijn advies is zorg dat je de ruimte hebt en doe het rustig aan neem kleine stappen, verwacht niet dat je hem na een paar dagen al zonder problemen in de lucht kan houden (een enkel natuur talenten uitgezonderd natuurlijk :wink: )

Asfalt of een stenen ondergrond is het beste aangezien je nog al gauw blijft steken met je landingsgestel, en je staartrotor al gauw bv het gras raakt.

En zorg dat het wind stil is!

okay bedankt :)

ik weet dat ik inderdaad heel rustig moet beginnen en pas met de volgende stap verder moet gaan als ik de vorige stappen helemaal onder controle heb.
ik heb gelukkig wel het verstand om niet meteen het beste te willen. ik wil er zeker de tijd voor nemen.

ik heb er bijna gelijk een superskids frame bij gekocht, hij vliegt nu wel iets minder lang neem ik aan omdat t zwaarder is, maar hij vliegt minder zenuwachtig, ook heb ik de gewichtjes van de flybar afgehaald, gaat ook prima(weet niet of dat voor een beginner superverstandig is?) verder heb ik 2 keer wat kapot gehad en 2 keer met een paar euro en een paar dagen wachten kon ik zo weer de lucht in! aanrader dit ding, maar neem idd genoeg ruimte en buiten is prima maar dan moet t wel echt wind stil zijn,....succes!

Thomson zei:
Asfalt of een stenen ondergrond is het beste aangezien je nog al gauw blijft steken met je landingsgestel, en je staartrotor al gauw bv het gras raakt...
Kruis met piepschuim ballen eronder. (Vreeeeeeeemde tekst ;))

ron van sommeren zei:
Thomson zei:
Asfalt of een stenen ondergrond is het beste aangezien je nog al gauw blijft steken met je landingsgestel, en je staartrotor al gauw bv het gras raakt...
Kruis met piepschuim ballen eronder. (Vreeeeeeeemde tekst ;))

Ik begrijp wat je bedoelt :wink: , en zit er ook onder bij mij (tekst word nog vreemder :lol: )

Parkeerplaats nooit aan beginnen.
strx gaat het verkeerd hup deuk in de auto!
en hoog gras heeft wel zijn voordeling gaat er wat mis zachte landing maar eerste zou ik gewoon voor op stoel probeerden om ongeveer een metertje stijgen en dan weer goed te dalen, en dan weer hoger en uiteindelijk een beetje heen en weer vliegen.
Als je het echt niet vertrouwd koop je een trainings kruis voor drie euro heb je er een.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
groeten!

Back