Waar zijn de mods?

Discussie in 'Helpdesk' gestart door Tadango, 24 okt 2011.

  1. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Even wat bijleren over de mogelijkheden van moderatoren.
    Dat een discussie naar een ander forum kan worden verplaatst is duidelijk. Wat ik niet weet of dat ook met individuele berichten kan. Dus een bericht in een discussie verplaatsen naar een andere discussie in een ander form. Kan dat?

    Groet,

    Ad
     
  2. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Ja dat kan wel, alleen worden dan die berichten als nieuwe reactie erbij gezet, waardoor soms de volgorde van postings , uit het verband is.
     
  3. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Berichten worden geplaatst op volgorde van tijd. Als ik een bericht van gisteren uit dit deel pak en het verplaats naar een andere discussie komt hij daar dus gewoon op zijn tijd te staan tussen de berichten die al waren geplaatst. Op volgorde van tijd.
     
  4. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Misschien kunnen de heren ook weer eens een beetje naar de auto hoek kijken, daar is de laatste tijd weer een aardige wild groei van " nutteloze " topics en worden de o zo mooie mbf regel voor dat forum prima gelezen......
    Hmm kan beter meer gaan rijden......
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2012
  5. Rolf92

    Rolf92

    Lid geworden:
    5 okt 2010
    Berichten:
    2.180
    Locatie:
    Meppel
    Is het een idee om in het auto gedeelte een 'help ik zoek een auto' sub-forum te maken? Dan krijg je geen wild groei aan topics zoals nu en krijg je ze mooi in het sub-forum. Tevens is de kans dan kleiner dat nieuwe gebruikers afgesnauwd worden omdat medegebruikers sjachie worden.
     
  6. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Als die "oude rotten" het nou eens konden opbrengen om hun chagrijn te tonen door niet te reageren, dan zakken dit soort discussies in een rap tempo de vergetelheid in.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik zie vaak hoe beginners met beginnersvragen naar de zoekfunctie worden getrapt, net als iemand mij de weg vraagt, en ik hem naar het dichtsbijzijnde wegwijsbord stuur terwijl ik weet waar hij naartoe moet. De verhuftering is dus ook al merkbaar in modelbouwland. Jammer :(
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Dat zie je verkeerd. Veel mensen willen niet zoeken maar willen een gouden dienblad met alle antwoorde gepresenteert hebben. Ook is 1 klik naar de zoekfunctie niet zo ver weg als het doorverwijzen naar een wegwijzer bord. Sowieso staan veel bekende vragen en antwoorden in het autodeel alk in de stickies maar zelfs wordt daar overheen gelezen.

    Het is neerplempen en na 5 minuten al vragen waarom er nog geen antwoord is.....
     
  9. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.897
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    let ook eens op hoe vaak iemand een mening vraagt over een auto ( en dan meestal made in china ) en die krijgt dan de standaard uitleg.
    koop een bekend merk
    spaar anders nog even door.
    en dat soort uitleg.

    en hoor je er dan nog iets van ??
    meestal niet.
    en daarom kan ik me toch wel voorstellen dat iemand die weer eens zoiets vraagt nadrukkelijk naar de zoekfunctie verwezen wordt.
     
  10. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Marc,Rehlie

    Ik begrijp je wel ( heb persoonlijk ook niet veel zin meer om te moeten zeggen dat een F18 met twin turbine geen beginnerstoestel is.....voor de 100ste keer) maar we moeten toch bepaalde zaken in rekening brengen.

    Soms zoek ik me als ouwe rot suf achter een draadje die ik nogthans meende een paar weken geleden te hebben zien voorbij komen.Meestal zijn ze niet alleen beginnende hobbyist maar hebben ze ook nog eens pas vrij spel gekregen om een forum te ontdekken ( veel 12 tot 15 jarigen). Het ontbreekt ze aan ervaring in het algemeen

    Met te zeggen "zoek maar op" helpen we ook niemand. Ik zie vaak minder doorwinterde forummers dan gelijk goeie info geven en ze op weg helpen.

    Ten andere, de toegewijde zoekfunctie is een pain in de butt om te gebruiken ook (ik gebruik hem niet meer, alleen nog de google search).

    Hufterig gedrag is van alle tijden, was ik vroeger een ettertje thuis dan werden we vriendelijk verzocht door ma of pa om in het weiland te gaan spelen, nu schuiven we ze achter de computer.....Kijk naar mij, in mijn hufterperiode zowaar mod geworden :)

    Stevo
     
  11. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.897
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    dat het meestal 12 tot 15 jarige zijn daar ben ik het mee eens.
    en die kunnen typen ! daar zakt bijna je broek van af.

    en als ik dan besluit om zo'n persoon te helpen en dan wordt je goed bedoelde raad compleet genegeerd of je hoort er helemaal niet meer van dan hoeft het allemaal niet meer zo nodig van mij


    en dat de zoekfunctie zeker niet perfect is, dat ben ik ook helemaal met je eens.
     
  12. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Idd, soms is het ook gewoon beter om ze eens met hun hoofd tegen de muur te laten aan lopen (heb hier een 3tal exemplaren , ervaring zat dus):D

    Stevo
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    In het scheepsdeel komen ze ook met de regelmaat van de klok langs...
    Joostt, Myren, recentelijk Tradelord en Sleper.

    Ambitieuze plannen genoeg, alleen ... hoe zal ik het netjes zeggen?
    Net als ik vroeger twee linkerhanden en grote vraagtekens in de ogen.
    Dit soort vriendjes geef ik meestal een kans, om te kijken hoe ze met advies omgaan. Als ze advies domweg negeren of er hard tegenin gaan krijgen ze mijn "standaardpreek" om eerst maar eens een Dolly of zo iets te gaan bouwen en daarna verder te gaan.

    Wordt daar ook niets mee gedaan, dan is het snel over en uit. Dan is het antwoord: "Google is your best friend".
    Jan (Pompebled) is af en toe nog wat geduldiger, maar ook bij hem is op een gegeven moment de maat vol.
     
  14. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    Heren heren heren we dwalen af, zouden jullie on topic willen blijven of anders gaan lopen klessebessen daar waar het hoort en mag.

    Toedeloe
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De uitgebreide zoekfunctie is stukken beter/handiger (rechtermuisklikkeren op de gewone zoek -> openen in nieuw venster). Ik gebruik de MBF Google zoekfunctie alleen maar voor woorden van minder dan vier letters (meestal zijn dat acronymen of afko's). En zoeken is een vak. Veel zoektips, zowel te gebruiken bij de de twee standaard forumfuncties als Google, heb je je hele internetcarrière voordeel van:
    FAQ zoekfunctie

    Forum is m.i. voor discussie, help, gerichte! vragen/antwoorden, adviezen en ouwehoeren. Al het andere is een veredeld woordenboek/encyclopedie. Het heeft geen zin die informatie keer op keer overbodig in te tikken als anderen dat al eerder, uitgebreider en veel beter gedaan hebben. Daar zijn bij het CERN links (en eerder de boekdruk kunst) voor uitgevonden.

    En zoeken is nog eens niet nodig, gewoon één of twee van de paar duizend ik wil beginnen draadjes te lezen, daar staat alle informatie keer op keer in. Eerst beetje inlezen, dan vragen stellen. Van vragen als wat is een servo? krijg ik behoorlijk de kriebels. Ingelezen? Dan wil/zal ik met alle plezier vragen beantwoorden over dingen die je niet begrepen hebt. Niet (in)lezen? Stop ik verder geen tijd meer in, met de plonk als geheugensteuntje.

    @mods
    Het FAQ subforum ziet zowat iedere nieuweling over het hoofd, zelfs oude forumrotten kennen het amper (weinig verwijzingen). De FAQs verplaatsen naar, of linken in, de relevante subfora, zou enorm schelen denk ik.
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2012
  16. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    De zoekfunctie is af en toe wat lastig in de omgang ,

    Waar ik meer op doelde is dat een nieuweling met vragen zit over een bepaalde auto , en dan vervolgens maar gelijk de vraag stelt in het forum, zonder na mijn mening , niet even gezocht te hebben in dat forum,terwijl er al tig draadjes van geopend zijn .

    Als je dan na verloop kijkt komt negen van de tien keer de ts niet meer terug om de adviezen te bekijken en gaat dan hetzelfde doen in een ander forum, bv van elektro naar Nitro .

    Deze pik je er meestal snel uit, en vaak blijkt al in de startpost van de ts dat het een dood lopend spoor is , vandaar de term, gebruik eens de zoekfunctie.

    Misschien is het idd iets van deze tijd , dat als moeders zeg : ga in het weiland spelen, men achter de pecee kruipt .
    Valt wel op dat het altijd een bepaalde leeftijds klasse is en die moeten zich ook meestel overal en nergens mee bemoeien en gericht juiste info hebben ze al helemaal niet , en als dan de vraag komt om hun mening te onderbouwen zijn ze stil.Dan vraag ik me wel eens af wie dan de " hufter" is .......

    De mooie stickies worden al niet gelezen als daarop gewezen wordt ben je dan gelijk een " hufter"???
    Raar,maar ik moet denk ik maar vaker gaan rijden en vliegen ................:D
     
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Ron en Q-racing: +1.
     
  18. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    Eens... Destijds is het FAQ subforum aangemaakt toen er nog niet zoveel subforums waren, ondertussen is de situatie hier flink veranderd en heeft het denk ik best zin om jouw idee zoals hierboven op te pakken.

    Robert
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Mensen zoals jij en ik die al wat langer op het forum zitten, hebben het voordeel dat zij weten dat er ooit discussies over bladiebladiebla zijn geweest, met daarin de woorden woord1 AND woord2 AND woord3 waaraan Klaasje deelnam, in het theelichtjes- of vingerhoedjes-subforum. Daarop selecteren in de zoekopdracht geeft een beperkt EN relevant aantal hits. En aangezien zoeken binnen titel zeer effectief is, zijn informatieve titels belangrijk. Zie deze sticky:
    Graag duidelijke topictitels: titeltips (binnen discussietitel gezocht op de woorden titel OR titels)

    Ik ga meestal even op zoek voor de wanhopige vraagsteller, plaats één resultaat, beschrijf zoals in vorige alinea maar dan met de echte zoekwoorden hoe de overigen gevonden kunnen worden. En ik sluit of met verwijzing naar de zoektips. Zoals in dit antwoord MaxxTrax 680 + AC : calibreren mogelijk ? (En passant maak ik ook een moderator blij, kan nooit kwaad :D )

    Kortom: ik ben liever lui dan moe, beter goed gejat dan slecht geschreven :D

    EN onbeschoft EN niet lezen: plonk.
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2012
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Kent forumsoftware de mogelijkheid om op meerdere plaatsen transparent naar één en dezelfde discussie te linken? Dan kan het dedicated FAQ subforum blijven zoals het is. Ik verwijs meestal niet naar de specifieke faq maar één niveau hoger zodat de andere faqs ook gezien worden. Dus niet direct naar de Zendvermogen testen faq maar indirect:
    [FAQ] RC Techniek en elektronica.
    -> Zendvermogen testen
     

Deel Deze Pagina