Waar zit de BEC aansluiting op een Kontronik BEAT 40-6-12?

Satoer

Forum veteraan
Zit met een probleem en ik kan m’n antwoord niet vinden op het internet en het boekje geeft er ook al geen duidelijkheid over. Misschien weten jullie het.
De Kontronk Beat 40-6-12 heeft een ingebouwde BEC (battery Eliminating Circuit) maar waar zit ie dan?
Zwart en rood gaat naar de accu, blauw groen rood gaat naar de motor en de receiver cable(oranje rood bruin) gaat naar kanaal 6 van de ontvanger… right?
Wat steek ik in gods naam dan in de BATT van de receiver?? Wordt de receiver automatisch gevoed door de receivercable (naar kanaal 6) op de BEAT?

Nog een vraagje, m'n motor een Hacker C50 13L heeft 3 zwarte aansluitdraden. Maakt het dan niet uit dan welke kleur (blauw groen rood) van de Beat aan de motor knoopt?
kontronik.jpg

Alvast bedankt
Groetjes Michel

de bec is een circuit wat in je regelaar zit en zorgt voor de voeding van je regelaar en je ontvanger. deze stroom wordt via je servo/ontvanger kabel naar de rest van je toestel geleid. oftwel je reciever snoer is je bec kabel. (zwart= massa, rood=plus oranje = signaal)

voor een borstelloze motor is het niet van belang welke draad op welke aangesloten zit
gewoon motor aansluiten op je 3 draden en kijken of de motor de goede kant op draaid. indien dit niet zo twee van de drie draden wisselen en hij draaid wel de goede kant op

veel succes.

groet,

vinze

Dus voor de duidelijkheid, er hoeft dus niets op de BATT aansluiting te staan van mijn receiver. De receiver kabel op de BEAT voedt de receiver op kanaal6 zijn nodige spanning en kan daarmee ook de aangesloten servo's voeden van prik. Daarnaast is de BEAT gewoon te besturen met de receiver.

Right?

in je ontvanger zijn alle aansluitingen voor de accu doorgelust, dus het maakt niet uit vanwaar hij de voeding krijgt... gewoon in het gaskanaal prikken dus............Peet...........8)

Oh shit, ik zie het. plus min en signal. ik snap m helemaal!
Tja :newbie:

Thanks Vinze en Peet.
Groetjes Michel

Hey Michel,
Mooie regelaar die Beat.
Even een tip voor het instellen van de regelaar in jouw heli.
Wanneer je de regelaar als 'heli' programmeert dan moet de regelaar de eerste keer dat hij vervolgens aangaat 'leren' in wat voor een heli hij zit.
(Dit omdat de regelaar probeert constante toeren vast te houden).
Hoe doe je dit?
> Maak een programma in je zender aan waarbij de pitch curve continu op ongeveer -4 blijft (bijvoorbeeld mijn zender kom ik dan uit op pitch curve van 30-30-30-30-30)
> Vervolgens moet je de heli, compleet met rotorbladen, in een keer naar volgas gaan brengen dus heli ergens 'ver' weg plaatsen en verankeren aan de grond
>Gasstand zender naar 0
>Accu aansluiten
>Afstand nemen
>Gas in een snelle beweging naar volgas.
>De slowstart van de ESC zorg ervoor dat de heli rustig optoert.
>Zodra de toeren niet meer omhoog gaan kun je het gas weer dichtdoen en is de ESC geprogrammeerd.
>Pitch curve weer normaal zetten en klaar is kees.
Het is helaas een wat 'enge' methode omdat de heli even volgas moet draaien maar volgens Kontronik de enige manier.
Succes
Jock

Hey, kijk eens aan. Dat is nuttige info. Ik neem het zeker van je mee Jock maar ik ga toch de stappen van de handleiding volgen. Ik geloof dat daar wat meer stappen in stonden dan jij hier beschrijft, met jumpers verzetten, piepsignalen enzo. (Ik heb het nu niet voor me).

Groetjes Michel.

Michiel,
Zeker de handleiding volgen!
De beschreven stappen gaan over het moment dat je alle stappen uit de handleiding hebt gevolgd. Dus nadat je met de "jumper en piepsigalen" klaar bent en de ESC klaar is om voor de eerste keer de motor aan te gaan drijven.
Groeten,
Jock

Ohwww... Thanx Jock. Heb jezelf ook een electroheli?
Alle tips zijn welkom :)
Groetjes Michel

Graag gedaan hoor.
Een Robbe Eolo met exact dezelfde regelaar als jij en een Kontronik Twist3700.
Ayo,
Jock

Hi,

Let er asjeblieft op dat de BEC in deze regelaar tot 8 cellen gaat en 1,5 amp. In een heli zit je met 4 servo's, de regelaar zelf en een giro al snel in deze buurt. Als je regelaar warm wordt is dat vaak het BEC circuit en is het beter om deze niet te gebruiken maar een externe BEC of accupack.

Geloof me, ik heb al twee eco-8 vliegers met deze regelaar zien crashen door een total shutdown. Ikzelf vlieg met een externe BEC, de UBEC in kombinatie met dezelfde regelaar als jij hebt.

SHOCKED.gif
Oh Oh, ik ga hem met mijn logo op 12 cellen vliegen.
Ik heb inderdaad over problemen gehoord over de Kontronik controllers maar dat ging over de SMILE 40-6-12 en niet over de BEAT 40-6-12
Volgens de specificatie heeft de BEAT een 2 Ampere BEC.
Daarnaast staat er ook in de beschrijving dat er zonder problemen een Logo 10 Heli met 12 cellen 4 servos(DS361), gyro(GY 401), ontvanger(DS19) en een FUN 600-15 motor gevlogen hebben.

Daarnaast zit er nog een temperatuur beveiliging in. indien hij te heet wordt word de spanning langzaam verlaagt tot 0 (in 30 seconde)

Misschien moet ik er voor de zekerheid wat koellichamen op monteren of een ventilatortje.
Hier iemand die dat ook heeft gedaan:
db_DSC00454.jpg
db_DSC00459.jpg

Komen deze problemen die jij meld allemaal doordat er teveel van de BEC getrokken wordt? Ik kan hem ook parallel zetten met een extra ontvangers accu. hmmmm
thinking.gif

mdegans in iedergeval bedankt voor je meedenken! :D

@satoer;

Ja, ik heb het ook gelezen in de beschrijving, maar het gaat voornamelijk wat je zelf merkt. Koeling helpt een beetje tegen een eerdere shutdown maar wil je je 1000+ euro logo in de handen leggen van een op het randje gedimensioneerde BEC
Waar het mij om gaat, de BEC's in regelaars zijn alle lineaire BECs, zij verlagen de accu spanning tot zo'n 5 volt en verstoken de rest in warmte. Jij gaat 14.4 (zelfs 17 bij volle accu) verlagen tot 5, je verstookt dus het verschil 12V x 2 amp aan energie.
Ten eerste zonde, ten tweede nogal veel voor zo'n kleine regelaar.
Ik heb voor 29 euro uit amerika een externe BEC laten komen die niet lineair regelt maar switched, er komt geen warmte vrij en kan tot 40V en 7A regelen. Stuk veiliger.

Als je toch voor de interne gaat: Nooit!!! deze parallel zetten met een accu, hij gaat dan trachten de accu te laden en wat er dan kan gebeuren....

Zeker met een heli, kijk echt uit, zo'n vliegende gehaktmolen moet zo veilig mogelijk zijn. :)

just my 2 cents

Hoi Mdegans, ik moet zeggen dat ik niet blij ben met je verhaaltje
ugh.gif
, maar je hebt mij wel overtuigt. Die hobby wordt duurder en duurder en ik heb nog geen seconde gehovert.

Het is maar goed dat ik nog op mijn servos moet wachten anders had ik vast de stoute schoenen aangetrokken
whisper.gif

In de beschrijving van de Beat staat overgens wel dat je hem zonder problemen parallel met een ontvangers accu kunt schakelen.
Maar goed, laat ik maar naar je luisteren en een externe BEC kopen.
Moet ik dan de voedingsdraden van de BEAT doorknippen? geeft dat geen problemen als er alleen een signal draad naar de controller gaat? hmmm waarschijnlijk moet ik dan alleen de plus onderbreken, en niet de massa...

Waar heb jij je BEC dan gekocht en wat waren de verzend kosten?

Groetjes Michel.

Back