Waar zitten de vliegers die 200+ gaan in het land?

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door WillydeWoofer, 9 mrt 2021.

  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik zou graag in contact komen met gelijkgestemden. Binnen de twee clubs waar ik lid van ben, is er niemand.
    GJVO (Gert-Jan) helpt me, maar die woont 3,5 uur rijden van hier en vliegt een andere mode.
    Ik wil graag leren omgaan met dit soort toestellen.

    De vloot bestaat uit;
    Ion Pro +
    Speeder van GJ, 140 cm span, brede koorde.
    TurnLeft
    Avionik D17 (nog zonder set up)

    Ik vlieg overigens met Multiplex en in Mode 2.

    Groeten, Wil
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2021
  2. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Je hebt trouwens een Avionik D17, dat is nogal een verschil met een B ;-)
     
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je, de tekst is aangepast.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik denk dat je de vraag anders moet stellen.
    Bij speedvliegers denk ik aan mensen die F3S vliegen, dus die hard van links naar rechts knallen met speciale modellen.
    Je zou iets moeten vragen als, op welke club word er met snelle modellen gevlogen.
    Nou denken veel mensen dat ze een snel model vliegen want snelheid is relatief maar als je dan doorvraagt naar het model en aandrijving dan kan je wel inschatten wat de snelheid kan zijn.
    In Heemskerk zaten vroeger wat mensen die snellere modellen hadden, in Almere ook.

    GJ
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    De vraag is aangepast.
     
  6. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Hoe hard gaat een funjet?.....dan hoor ik bij de harde kern.....
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    150 haalt een opgevoerde Calmato ook.
    Ooit eens een hoogdekker Calmato gemeten, volgas 140.
    Alles boven de 250 begint pas lastig te worden, dus 150 is te laag.
    Een normale Funjet haalt net aan 200, aanduikend.
    Je moet hem behoorlijk aanpassen en heel veel vermogen erin stoppen om hard te gaan.
    De enige echte snelle Funjet die ik ken is van Rene, maar die kan je niet vergelijken met een gekochte standaard funjet.
    En ook mensen met een Laser Arrow.. nee, die gaat ook niet hard.

    GJ
     
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    En nog maar een keer.
     
  9. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Bij ons op de club (Ermelo) vliegt Andre @Adop.
    Vraag hem eens of hij je verder wil helpen.

    Maar jij vliegt toch op Vught? Me dunkt dat daar nog wel eens iemand langskomt. :confused:
     
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Bedankt voor het melden.

    Wie precies loop ik mis in Vught?
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Andre vliegt mode 2, dus gas rechts?

    Maar een vraagje aan Wil van mij.
    Wat wil je precies met die info?
    Leren omgaan met die toestellen zeg je.
    Maar elk toestel is anders.
    Als ik bijvoorbeeld een paar voorbeelden van mezelf neem.
    Ergens in 1997 had ik een Cosmic Wind met een 15CC 4 takt erop staan.
    165 span, ging 200 km/u.
    Vloog snaarstrak en vrij makkelijk, landen moest wat sneller dan ik gewend was want er zat een 12x12 prop op.
    Later zette ik de motor uit bij de landing.
    In diezelfde tijd had ik ook een F5B model, de Surprise.
    Met een Plettenberg 355 (borstelmotor van 750 gram) en ik geloof 16 Nicad cellen, dat woog ook 800 gram.
    Het hele ding woog lood.
    170cm span.
    Ging ook recht omhoog en bloedsnel naar beneden.
    250 zal ie wel gehaald hebben.
    Vloog ook niet heel moeilijk maar je moest wel weten dat je heel veel ruimte nodig had om de snelheid eruit te halen en te landen.
    Dus je moest zwever ervaring hebben.
    Ietsje later, een Gilette pylonracer gekocht.
    Spanwijdte 110cm.
    Borstelmotor, Plettenberg, erin.
    En dat ging ook 200+ maar was echt heel lastig te vliegen.
    Gerben heeft er destijds ook even mee mogen vliegen en die dreef het model tot het uiterste, hij ontplofte in de lucht.
    Ook een Laser Arrow gehad, zo'n delta.
    Dat is volgens sommigen snel, maar ik vond het een traag ding.
    Ik heb er zelfs een redelijke beginner mee laten vliegen.
    De Arrow heb ik toen zelf verkleind en het profiel veel dunner gemaakt.
    3,5cc automotortje erop en dat liep echt bloedhard, maar wel goed te vliegen en heerlijk te landen.
    Ik heb de laatste jaren alleen maar modellen gevlogen die makkelijk 350+ haalden.
    Eigenlijk nooit echt problemen mee gehad, ik stond heel relaxed te vliegen, wedstrijden, demo's.
    Accu erin, plakbandje over de vleugel, gooien, motor aan en spelen.
    Die Speeder die ik voor jou gebouwd heb, daar was ik wat nerveus over.
    Maar ook dat, ik zet de motor aan, gooi hem, en het ding vliegt geweldig.
    Ook de Turnleft, geen rare dingen.

    Dus ik snap niet waar je hulp bij nodig hebt.
    Wij (Gerben en ik) hebben het allemaal zelf moeten ontdekken, er waren geen mensen die dit vlogen in Nederland, of in ieder geval kenden wij die niet.
    Je kan vliegen, alleen de start en landing zou je wat hulp bij kunnen hebben maar dat kan JVE ook.
    Leraar/leerling heeft bij de start en landing zin.
    Als je eenmaal vliegt kan je als leraar niet meer zoveel doen, daar gaat het te hard voor.

    GJ
     
  12. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
  13. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Volgens mij vliegt Andre mode 2.
    Maar dus wel gas links. (die waar de andere duim zit).
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    F5B is anders.
    Wil heeft een ION Pro, dat is een soort F5B model.
    Gas op een schakelaar en met de motor aan omhoog en dan de rest zweven.
    Als je langer dan een seconde of 6 het gas open hebt dan brand de motor weg.

    GJ
     
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Belangstelling.
    Nieuwsgierigheid.
    Leergierigheid.
    Samen met anderen.
    Dezelfde modus.
    Zien hoe anderen er mee vliegen.
    Zelfonderschatting?

    p.s. was dit niet jouw idee?
     
  16. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    F5B dus.

    Bij ons vliegt ook Mark de Groot F5B.
    Williy kan een berichtje sturen naar onze secretaris voor contactgegevens; secretaris.elc@gmail.com
     
  17. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Die `Surprise` was de Samurai, een kopie van J&S van vermoedelijk de Surprise 3. Lang gevlogen met 16 cellen Sanyo SCRC 1900mAh (de zwarte) en Ultra 1600-8. Eerste vlucht was best spannend, ´dat kan toch nooit vliegen met dit gewicht´. Die zorg was binnen een paar seconden na de start voorbij, model vloog als op rails, prachtig! Naast best goed zweven (voor dat gewicht), kon je er ook prachtig kunstvlucht mee doen, grote loopings en cubaanse achten, heel gracieus.
    Later een paar vluchten met de Plettenberg 355/50/5 borstelmotor (780gram!) en 20 cellen 1900mAh SCRC. Dat was erg proppen, de vleugel ging er nog maar met moeite op. Ging voor die tijd best hard omhoog, was erg indrukwekkend. Maar was allemaal toch wat teveel proppen, dus de Ultra mocht er weer terug in.
    Model is uiteindelijk spectaculair overleden toen de voorste vleugelpen de geest gaf onderin uit een duik. De vleugel klapte in 3 stukken uitelkaar, de romp vloog verder. Gind dusdanig hard, dat met wat hoogteroer de romp op hoogte bleef. Heeft uiteindelijk een lang sleuf in het weiland gegraven, een spectaculair einde van een spectuculair model (voor ons dan, er vlogen toen al hotliners met 32 cellen en de Plettenberg wasmachine rond, die gingen nog een stuk harder omhoog).

    De Gilette had chronisch last van flutter. Alle speling eruit, rolroeren vastgeplakt aan de tips en al die truuken maakten het beheersbaar. Maar uiteindelijk kreeg hij op 1 mtr hoogte een laatste keer last van flutter, draaide bliksemsnel een halve rol en ramde de grond in, en dat was het einde van de Gillette.

    Snelle modellen vliegen over het algemeen vrij makkelijk (als in neutraal), je moet alleen leren een beetje vooruit te denken. Als je met een ´normaal´ model niet even om je heen kunt kijken (loopt er iemand op het veld, waar vliegt dat andere model in de lucht), is het wellicht nog wat te uitdagend om met een ´snel´ model te vliegen. Maar je kunt altijd wat gas terugnemen, om het beheersbaarder te maken.
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  18. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Misschien een keertje afspreken met de Pylon jongens. Peet en Joris vliegen regelmatig op Almere bijvoorbeeld.
     
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je.
    Ik wil graag gewoon kunnen vliegen, dus niet met slechts een paar seconden motorloop.
     
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ja, leuk. Zoiets bedoel ik.
     

Deel Deze Pagina